Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-11-16, 17:37   #1
Sagakatt Sagakatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 35
Rynkfot???

Jag funderar på att köpa till en Rynkpressarfot till min symaskin Husqvarna viking Opal 650 eller overlockmaskin Brother 3034D???

Vad är lättast att göra? Är det lättare att sy en rynksöm först på vanliga symaskin innan man syr i hop tygstyckena i overlockmaskinen?

Eller går det lika bra att göra allt på en gång med en rynkpressarfot på overlocken? Och i såfall hur vet jag hur mycket tyg som går åt till den rynkade delen???

Har aldrig använt någon rynkpressarfot och har därför lite frågor
Sagakatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-16, 17:50   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Rynkpressarfoten tycker jag är svår att få bra resultat med, och den fungerar inte i alltyger. Bäst fungerar den på tunna tyger. Den fungerar lite bättre på overlock, än på vanlig symaskin.

Rynk och pliseringapparten är betydligt bättre och du får bättre resultat. Där kan du ställa in hur djupa du vill ha rynkorna. Kör du stora blir det små veck. Du stäler in om den ska rynka på varje stygn eller var 6 eller 12 styng. Stygnländen på verkar också. Du rynkar och syr fast samtidigt.
Rynk och pliserapparten är dyrare inköp, men den fungar mycket bättre och är rolig att använda.

Jag har en rynkpressarfot, men jag tycker det var bortkastade pengar. Satsa på rynk och pliseringsapparten i stället.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-16, 18:19   #3
Sagakatt Sagakatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 35
Tack för snabbt svar :-)

Nu känner jag mig riktigt dum för jag vet inte vad en Rynk o plisserapparat är för något
Sagakatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-16, 18:43   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är en stor pressarfot som du fäster i om nålskruven också.
Så har ser den ut. Brukar kallas för ruffler eller ruffler attachment på engelska.
Det har varit upp diskussioner om rynkfoten tidigare å sysidan, så gör en sökning i forumet så får en hel del matnyttigt i ämnet.

Så här ser den ut.Namn:  ruffler032.jpg
Visningar: 588
Storlek:  37.1 KB

Sysidans forum är till för att man ska få svar på sina frågor.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-16, 19:37   #5
Sagakatt Sagakatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 35
Tack för tipset, jag gör en sökning och läser vidare om ämnet
Sagakatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-18, 15:47   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Den som är en rejäl mekanisk sak är totalt värt priset. Den som bara är en liten fot är inte lika bra.
Tänk på att man kan köpa mkt billigare online, finns noname på ebay som ser likadana ut som de märkes och fungerar precis lika bra.

Idag ska jag faktiskt använda min, rolig sammanträffande.

Nackdelen med "grejen" är att man inte kan "rynka för att passa" någonting. t.ex. att rynka på en mönsterkant som ska passa en annan mönsterdel för då behöver man styra så man får millimeter-rätt och att man kan rynka direkt från början.
Apparaten är bra om man behöver rynka långa längder t.ex volanger, då får man räkna ut tygåtgången efter att ha rynkat en liten bit, t.ex. mät en tyg och markera 20 cm på tygbiten, och sedan rynka och mät igen mellan markeringarna och se hur mycket "mindre" det har blivit, om det blir 10 cm så är det exakt dubbel. Inte alltid det blir så exakt dock, så ha miniräknaren.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons