Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-10-12, 22:13   #1
Sagakatt Sagakatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 35
Tips o råd till en nybörjare

Är nybörjare på att sy o gillar att sy kläder i trikå. Köpte för ett år sedan en Husqvarna opal 650 o är mycket nöjd med den :-) Nu börjar jag bli nyfiken på att köpa en overlock o undrar därför vad ska jag tänka på i valet av maskin.

Den ska vara enkel, sy snygga sömmar, o inte vara för dyr.

Tacksam för alla goda råd :-)
Sagakatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 11:42   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det första du bör tänka på är om du har plats för en overlock. Du bör kunna ha både din symaskin och overlock i gång samtidigt, att du kan växla mellan maskinerna och sy den som som är bäst på på rätt maskin.
Sömmar som jag är osäker på brukar jag först sy med långa stygn på min vanliga symaskin innan jag syr dom på overlocken. Dels för att vanliga långa stygn är lättare att prätta och att jag inte riskera att skära bort tyg som jag behöver.
Overlocken klar i stort sett bara raka sömmar, men är jättebra på det.

Det finns olika typer av overlockmaskiner: Overlockar, dom kan bara sy overlocksöm och rullfåll, täcksömnsmaskiner (cover) dom kan bara sy täcksöm (det är sådan söm man brukar fålla med) och kjedjesöm. Fusktäcksöm kan du sy med tvillingsnål på den vanliga symaskinen. Sedan finns det combimaskiner som kan sy både overlock och täcksöm. Dessa maskiner måste man bygga om, för att kunna växla mellan maskintyp. Prismässigt är det ingen stor skillnad mellan två maskiner eller en combimaskin. Vissa av dom billigare combimaskinerna. kan det vara svårt attfå snygg täcksöm på. Enda fördelen är att det blir en symaskin mindre i syhörnan.

Köp bara stora konor av dom färger du använder mest, annars köper du 1000 metersrullar. Bibbis textil har tråd till bra pris. Köp jag en i samma färg till den vanliga symaskinen också.

Och så vilken maskin du ska välja. Köper du i butik och får utbildning på maskinen kan du den du gillar bäst.
Overlockar finns från 1000 kr (billig varuhusmaskin) upp till over 20 000 kr (en jättefin combimaskin som klarar både cover och overlock.
Köper du från nätet, så tänk på att en del maskiner har dålig brukanvisning som är nästan omöjlig att förstå och iblland saknas något led också.
En maskin som har bra bruksanvisning och är prisvärd och även bra nybörjarmaskin är Brother 3034D. Du får med en jättebra DVD och bruksanvisning som även en okunning nybörjare brukar kunna komma igång och sy snabbt.
Köper du den från England (SMD) så får den den för under 2500 kr (i Sverige ca 5000 kr), du för dessutom ett startkit med massa tråd, nålar saxar och annat smått och gott. Maskinen brukar komma hem till dig inom en vecka. Är du henna och bor i hus utan portkod så leveras den vid dörren, annars kan du hämta den vid ditt utlämningställe dagen efter. Maskinen skickas fraktfritt. Adapter till svensk uttag brukarskickas med.
http://www.sewingmachines.co.uk/brother3034_info.htm
Titta gärna på filmen på sidan som är märkt Video part 1 och part 2.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 22:36   #3
Sagakatt Sagakatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 35
Tack för bra information :-) Har tittat på filmerna, de var informativa och gav bra reklam för Brothermaskinen som är i den prisklass som jag tänkt mig. Kommer att gå på symässan här i Stockholm och har då tillfälle att få se många olika maskiner och även chansen att få prova någon.

Men hur är det, har alla overlockmaskiner inbyggd kniv och kan man fålla med den utan att använda kniven? Typ nertill på tröjor och kjolar...

Kanske konstiga frågor men jag har aldrig sett en overlock arbeta utan bara hört att de är bra när man vill sy trikåkläder.

Sagakatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 05:48   #4
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Alla overlockar har inbyggd kniv. Man kan fålla med rullfåll. Man kan dock inte fålla med den vanliga sömmen som brukar vara en eller två parallella raksömmar. Till det behöver man en covermaskin eller en kombinerad overlock-cover maskin, eller så använder man tvillingnål och en vanlig symaskin.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 07:39   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Att kolla på symässan är jättebra. Men köp inget där, ta vistkort och be att få återkomma. På symässan är det lätt att bli berusad av alla intryck och uppvarvade försäljare. Oftat har dom mässpris även veckan efter mässan.
Sedan är det bra att sova minst en natt på beslutet. Är man lika kär i maskinen dagen efter, så har man troligtvis hittat rätt. Ta god tid på dig, det är en livkamrat du ska investera i. Ni ska trivas ihop och ha mycket kul tillsammans. Är din favorit dyra än du tänk är det bättre att vänta och spara än att köpa något för att den är billigare, det är till och med bättre att ta en del på avbetalning om du inte kan vänta.

Tänker du ändå handla på mässan, se till att du handlar från säljare som bor nära dig, där du kan få utbildning på maskinen. Det är säljaren som ansvarar för utbildning och garanti.

I Stockholm säjer Sypressen Brother.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-15, 19:16   #6
Sagakatt Sagakatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 35
Har surfat runt lite och även läst i gamla trådar här på forumet. Känner att jag fortfarande inte riktigt förstår skillnaden på de olika maskinerna. Men att de flesta verkar vara mycket nöjda med Brothers overlockmaskiner.

Kan någon hjälpa mig, vad är det för skillnad på Brother 4234D jämfört med 3034D förutom priset???

Sagakatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-15, 20:31   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
4234D kan du sy med två trådar också, den har nålträdare till dom övre nålarna och du kan köpa till ett bord för att få större arbetsyta.

Det man ander mest 4 trådar till att sy ihop saker. Tre trådar använder man när man kastar på overlocken (4-trådar går bra också) och rullfåll.
4234 är en nya modell än 3034D, annars är det inte någon större skillnad på dom.

En extra uppsättning knivar är bara att ha till overlocken. Det händer att man pajar knivarna genom att sy i knappnålar eller att dom blir slöa och inte skär bra. Detta brukar nästan alltid hända när mna är håller på med ett projekt. Då är det bra att ha en uppsättning friska knivar att byta till. Dom dåliga lämnar du in på ett sliperi, så blir dom som nya igen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-16, 22:35   #8
Sagakatt Sagakatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 35
Tack Birgit för att du svarar så tålmodigt på alla frågor :-)

Ser nu fram emot nästa helg då jag ska gå på symässan och titta på allt spännande :-) :-) :-)
Sagakatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 09:42   #9
Sagakatt Sagakatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 35
Var och tittade runt på symässan på olika covermaskiner. Efter alla goda råd som jag fått här så bestämde jag mig för att beställa en Brother 3034d från England.

Den kom igår :-) Nu ska det bli spännande att få börja sy på den :-)

En fråga till er som har dubbla symaskiner stående bredvid varandra. Hur lång arbetsbänk behöver man ha för att det ska vara smidigt att kunna jobba med båda maskinerna utan att behöva flytta om?
Sagakatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-05, 15:26   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
1- meter per maskin är absolut minimum.. mer är bättre. 1,2 och mer är bättre.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons