Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-11-24, 20:16   #1
Doris Doris är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 193
Fast i tullen

Fast i tullen
Jag skickade efter tyg från Big horn för ca2 veckor sedan Nu sitter det fast i tullen. Jag handlade för ca250:- med frakt.Är det någon annan som råkat ut för samma sak.
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 09:19   #2
modestyblaise modestyblaise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 41
Yes, det händer titt som tätt att man "fastnar", fast oftast slinker man igenom. Det är ju en chansning varje gång och det beror ibland på vad affärerna skriver på utsidan. Vissa skriver ner värdet och vissa skriver "gift".

Även om det är lite tråkigt med den extrautgiften det blir, är det ändå något man får ta med i beräkningen (och det blir ju ändå billigare....)

/Ulrika Barkman
modestyblaise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 09:30   #3
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Nej, mitt första och hittills enda paket från USA slank igen tullen.

Hur fick du reda på att ditt paket hade fastnat? På mitt paket från Big Horn stod bara summan utan frakt. I ditt fall borde den summan vara lägre än 200kr, har de frågat dig hur mycket frakten gick på? Skriv gärna och berätta hur mycket du fick betala i avgift, tull respektive moms. Riktigt nyfiken är jag på om de räknar med frakten eller inte. Frakten är inte utmärkt på utsidan av kuvertet, men enligt tullens regler ska den räknas in i varans värde.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 10:31   #4
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Hej,

Jag har skickat efter från Bug Horn minst 5 gånger och aldrig fastnat i tullen. Jag brukar skicka efter för ca 200-300:- lite beroende på. Jag har enbart skickat efter vanligt tyg, alltså det blir ett platt kuvert. På mina försändelser har de enbart skivit på värdet av innehållet inte frakten. Jag har även skickat efter från ett annat ställe, där har jag åkt på att betala tull + moms. Jag tror att den försändelsen var på ca 300:- och då blev det en tullavgift 95:- (standard) + moms totalt 150:- ungefär.

Min erfarenhet hitentills är alltså, man åker dit 1 gång på 10.

MVH
Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-25, 13:06   #5
Doris Doris är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 193
Från posten

Hej!
Jag fick ett brev från posten på Arlanda utrikesbrev där dom skriver att tullen vill ha svar vad paketet inehåller,faktura,orderbekräftelse och kvitto.
Mina jultyger som jag väntat på lär jag nog få göra något av till nästa jul. Man blir förb.......Kan inte tullen jaga större förbrytare.Jag har handlat 3ggr från USA.2ggr har tullen tagit mitt paket.Men inte så krångligt somm denna gång.

Doris
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 15:39   #6
modestyblaise modestyblaise är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 41
Du verkar inte ha tur med dig..... De gånger jag fått betala har jag bara fått ett meddelande från posten och det har bara varit att betala när man hämtar ut paketet. Det där med tullen och att man skall svara vad som är i verkar bökigt....

/Ulrika Barkman
modestyblaise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 17:15   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Men fy så knöligt!
Du hade nog otur i ett stickprov.
Kanske är man less på alla försändelser som anges som "gift" fast de inte är det, eller har för låga värden satta, och har en drive!
Himla otur var det i alla fall!!
kanske är det däför en manual en väninna skickat dröjer... hmm... Men den ÄR faktiskt en present!!! Jaja, det ger sig!!
Hoppas du får hem dina tyger snart!!

Åsa
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-26, 20:50   #8
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Har också haft ett paket som fastat i tullen och de begärde in orderbekräftelse och kvitton.

Paketet kom från ett företag som säljer hudvårdsprodukter och smink.
Jag har pratat med flera andra som har beställt från det företaget och tidigare har det aldrig varit några problem. Men nu verkar i princip alla försändelser som kommer från företaget i fråga stoppas. Min helt okvalificerade gissning är att tullen har fått upp ögonen för just det här företaget och stoppar paketen. Inte alla, men en stor procentandel.

Har man i så fall större tur att slippa igenom tullen om man beställer från ett ganska litet och okänt företag än från ett stort och välkänt?
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 16:00   #9
Doris Doris är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 193
Det blev dyrt

Hejsan!
Nu har jag löst ut mitt paket från Big Horn
det blev en merkostnad på186:-
Tull28:-
moms95:-

expeditionsavgift50:-
moms på expe.. 13:-

Det stog både avsändare och summa på paketet
varför måste tullen fråga om det?
Det var skickat som Global Priority Mail.
Det tog 18 dagar innan paketet kom till mej.
Som sagt så har jag otur med att skicka från
USA.Men deras tyger är underbara och billigare blir det i alla fall.Har någon något tips hur man slipper den här merkostnaden som jag nästan alltid råkar ut för?
Doris
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 12:05   #10
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Nu har det hänt mig också för första gången

Brukar köpa tyger från USA, bla från Ebay, och jag har trots säkert 60 paket aldrig råkat ut för tull.
Nån gång ska ju vara den första iallafall.
Paketet skickades från USA i början på september, och kom fram till min post idag.
Tullavgiften blev 300:-, och då hade jag handlat för 700:- (varav porto ca 210:-).
Tydligen har det legat hos Tullen i ca 6 veckor, så de fina tygerna jag beställde till Halloween får jag väl använda nästa år itsället.

/Annelie
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons