Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-27, 11:52   #91
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det enda jag diskuterat är Brothers D-kort, eftersom det påstods vara mönster från dem det gällde.

Den ryska sidan är en annan diskussion, så dra inte in mina inlägg i den!

Senast redigerad av Sotis den 2008-01-27 klockan 11:55.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 11:58   #92
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Hur avgör man om det är från Brothers kort eller från den ryska sidan? Många brodyrer verkar ju vara samma?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 18:44   #93
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Istället för att vara märkta med Disney så är broderierna på den ryska sidan märkta med Denisov eller något liknande.
Om det nu kan tillföra något till utbeningen av rysk rätt att använda Disneys figurer.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 23:13   #94
murffi murffi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 6
jag har för mig att du får kopiera musik och ha på mp3spelare för eget bruk om du har orginalet om det inte har blivigt ändrat men det tror jag inte det har
murffi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 23:16   #95
murffi murffi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 6
visst vissa gratis sidor säger att små serier till försäljning är ok men det är bara att läsa på sidan vad som gäller
murffi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 23:25   #96
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Wink

Röst på piratpartie!!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 19:10   #97
cillagonk cillagonk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 23
mitt råd i stygnsättningen är

Mitt råd i stygnsättningen är: sälj det dyrt så du får tillbaka vad du lagt ner i tid och material. Sälj det under en kort tid. Sen har du ändå ingen kontroll över vad som sker med ditt mönster.

Det är bara sådana stora företag som Disney som kan jaga bovar, vi enskilda stygnsättare har ingen ekonomisk möjlighet till det.

Jag skall berätta en liten historia om en kopierad klänning.

Min syster designade kläder för Femina och Vi föräldrar och även ICA-kurriren. Några av mönstrena i Femina la hon in i en bok som hon gav ut, med ett antal av sina andra modeller.

Något år senare så arrangerar Femina (!!!) en tävling där man skulle sända in sina egna designade barnkläder och ta bilder på dem och sända in till tävlingen. Någon sänder in bilderna ifrån Femina (dvs bilderna som fanns i tidningen Femina) och vann tävlingen.

Detta missade Femina helt, de missade att de redan haft klänningen som mönster och beskrivning i tidningen och att bilderna var de samma som de själva publicerat, samt att min syster hade upphovsrätten.

Jag frågade min syster om hon skulle anmäla detta övertramp, men som den generösa person hon är svarade hon. "nä du det skall jag inte, jag är faktiskt lite smickrad över att någon tyckte så mycket om den att de lämnade in den som tävlingsbidrag". Jag var faktiskt både chockad över hennes sätt att se på det hela och irriterad på att någon vunnit på något som jag själv suttit och jobbat på, dvs mönsterarket med rosen som broderades i korsstygn. Det är säkert många av er som minns denna klänning för boken som den fanns i gavs ut av Williams förslag 1972. Sy och sticka till barnen. Jag googlade på hennes namn och såg att boken sälj fortfarande på tradera.
cillagonk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 19:11   #98
cillagonk cillagonk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 23
bilden föll bort

bild på boken föll bort
Bifogade bilder
 
cillagonk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 18:16   #99
Mejja Mejja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 43
upphovsrätten.

Hejsan!
Måste fråga er. Jag har sett mönster på en kasse i en bok. Och har även kikat på flera kassar på sysidan. Jag har sedan sytt kassar själv. Men bara följt mönstret ifrån boken till en viss del. Men har ju en bild i huvudet hur jag vill att den ska se ut. Den liknar ju kassar som andra har sytt. Men får jag då sy den som jag syr och sälja eller bryter jag mot nån upphovsrätt då? Den är ju inte sydd helt efter någon annans mönster. Nån som kan svara på det, då blir jag glad.
Tacksamm för svar.
MVh Eva
Mejja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 17:42   #100
cillagonk cillagonk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 23
Hej Det där med upphovsrätten är alltid knepigt - men som jag brukar säga att inget är nytt under solen.

Jag brukar likna det här med upphovsrätten på så här sätt: Du vill tillverka ett hjul och gör det. Du har sett andra hjul och tagit lite från det hjulet och lite från det andra och sedan vill du sälja produkten. Då kommer vi till frågan? Vem uppfann hjulet första gången - den som du plockar idéer ifrån eller stenåldersmannen? Vad är det som säger att en kasse endast är uppfunnen en gång?

Man kan säga så här att om du exakt följer en beskrivning till en kasse - då har du följt en viss "uppfinnare" Men om du följer vissa bitar här och där så har du utveckat en egen kasse. Vad är det som säger att den som gjort mönstret du följt helt har arbetat efter eget huvud - den i sin tur kan ju ha följt ett mönster på en bit och ett annat mönster på en annan bit, och sedan hävdat att det är de som är upphovsmannen.

Så anser du att du har följt en egen tanke så är du upphovsman för just den väskan - du kan dock inte hävda att du är upphovsman för alla väskor som likanar denna.

Nu har jag svamlat färdigt men jag hoppas du förstår lite av vad jag menat.

För att helt hävda att man är upphovsman så måste du ha anmält det till patent och registreringsverket och sökt patent eller varumärke på det du gjort....

Det figurerade en tvist på nätet för åtskilliga år sedan som urartade till "krig" mellan två kvinnor. Det handlade om en spishandduk. Denna kan sys på många sätt och det är säkert många som "uppfunnit" samma sätta att sy den. Här påstod båda att de blivit bestulna på sin "uppfinning" men om det prövats i rätten så hade säkert båda förlorat.

Det finns någon som tillverkar ett broderimönster och en annan ett annat broderimönster - båda har gjort en speciell katt - den ena påstår att de är ensamägare till mönstret medan den andre påstår att den inte är det. Letar man sedan upp alla katter som är tillverkade som broderimönster så finner man nog många som påminner om varandra utan att de varit medvetna om att de skulle ha stulit någons verk. Det man kan påpeka är stöld är när någon plagierat katten exakt i mått/storlek, skuggningar och detaljer så det inte går att säga att det är person A eller person B som tillverkat den. Då kan man förutsäga att här ligger en kopiering dvs stöld.

Så jag tror att du lugnt kan sy dina kassar och sälja dem också.

mvh
cilla
cillagonk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 21:30   #101
Mejja Mejja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 43
tygkasse

Hejsan!
Tack så jättemycket för ditt svar. Jag vill ju inte ställa till nått. Men då vet jag att jag kan sy och sälja dem. Så tack igen.
EVa
Mejja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 10:47   #102
trindjarl trindjarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 1
Tänk på att mönster är upphovsskyddade

Det måste kännas tråkigt
trindjarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons