Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-02-05, 20:04   #1
moniq moniq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 48
handduksbroderi

Hur kunde det här blivit bättre? Jag har bara broderat rakt upp o ner utan några som helst mellanlägg, var bara så nyfiken på hur den nyinköpta fonten skulle ta sig ut o dessutom blev den upp o ner på handduken. Ge mig några fina tips på hur jag skulle kunna fått den bättre. Tycker fonten är en aning spinkig. Jag visar bild från både fram o baksida. Jag har vit undertråd på baksidan. Jag gissar att om den blå tråden inte hade synts så bra på undersidan då hade det var perfekt inställning på maskinen... eller har jag fel.
Bifogade bilder
 
moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 20:13   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När man broderar på frotte bör man ha mellanlägg på båda sidor. Efter några tvättar sjunker texten in i öglorna.
För att få det riktigt bra bör man ställa in i programmet vilket tyg man använder, då anpassas understyngen och broderiets täthet, så det passar materialet man brodera i.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-26, 19:24   #3
Lena10 Lena10 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2014
Inlägg: 16
Citat:
moniq skrev: Visa inlägg
Hur kunde det här blivit bättre? Jag har bara broderat rakt upp o ner utan några som helst mellanlägg, var bara så nyfiken på hur den nyinköpta fonten skulle ta sig ut o dessutom blev den upp o ner på handduken. Ge mig några fina tips på hur jag skulle kunna fått den bättre. Tycker fonten är en aning spinkig. Jag visar bild från både fram o baksida. Jag har vit undertråd på baksidan. Jag gissar att om den blå tråden inte hade synts så bra på undersidan då hade det var perfekt inställning på maskinen... eller har jag fel.

Vad heter typsnittet som det är broderat med?
Lena10 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-27, 00:15   #4
vildlin vildlin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 4
jag broderar massor med handdukar , jag har rivbart mellanlägg under handduken och vattenlöslig plast på ovansidan så inte handdukens öglor fastnar och det blir lätt att klippa bort tråden som blir mellan bokstäverna på gamla maskiner , de nya har trådklipp och den lyxen har jag inte
vildlin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-27, 12:05   #5
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Den blå tråden skall synas lite på baksidan. Man har inte samma balans mellan under- och övertråd när man broderar som när man syr raksöm.

Jag tycker att broderiet blev ganska bra ändå trots att du inte hade något mellanlägg. Möjligen tycker jag, att som du själv säger, att fonten var något spinkig för att passa på ett "hårigt" underlag.

Jag brukar använda vattenlösligt ovanpå frotté. velour och liknande tyger men det har också hänt att jag har glömt. Jag tycker inte att det har bivit häpnandsväckande skillnader de gånger jag glömt... men det är ju lättare att klippa bort hoppstygn som vildlin skriver.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons