Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-05-10, 16:41   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Modifiera blusmönster som sitter illa

Hej!

Jag ska sy en 1800-talsklänning (eller snarare, 1890-talet) och jag har mönster liggande hemma och jag tog och använde det för jag har inte riktigt tid att leka.

Det är från Butterick och mönstret verkar vara gjort för en person som är bredaxlad men platt bröst, alltså ungefär - en man! haha.
Jag är medveten om att stora kommersiella mönster har problemet med att ha breda axlar men B-kupa oavsett storlek så jag valde faktiskt 1 storlek mindre än vad jag borde ha enligt dem, de brukar ju vilja att man väljer storlek via bystmått men jag vet att det blir fel om man inte är tunn planka.

Jag har blusen över min korsett men den syns inte, men bar korsetten för att blusen skulle passa den.

Ja mönstret ger en ganska rak "tråkig" blus. Vad jag hade tänkt göra är att drapera framstycket så det blir fina veck och så och sedan sy fast draperingen på vävd tygband (inuti). Eventuellt kanske vecka istället för att rynka uppe vid halskanten och nertill. Ska korta av till midjan istället för att gå ner om rumpan.

När jag sytt toile så fick jag reda på ett antal problem med passformen:



För breda axlar. (se pilarna, innersta pilen har jag min axelbredd)
För bred hål för kragen (djup är ok men bredden är för bred, se bild pilarna)

På andra bilden ser du att ärmhålsömmen är lite väl långt ut.

och på samma gång är det för tajt om bysten.

(notering: nedre ärmarna sitter illa för det blev så att jag sydde dit dem bak och fram... så det ignoreras.. men jag kommer nog smalna av lite nertill för det är ändå sprund där för knäppning så varför ha bred handledsbredd så att knappen inte behövs öppnas... bättre smalna av det och faktiskt använda knappen)

Jag förstår att man kan modifiera genom att klippa och flytta, och det gör jag, men jag vill inte gärna göra en till toile pga tidsbrist.. eller kanske bara för livet.

Jag tänkte att bredda (ganska mycket) mellan halsen för att få mer tyg för draperingen och för bysten.
Men hur ska jag göra för att få kragen kortare men inte snävare framtill? Jag förstår att jag får korta av kragmönstret mitt fram och mitt bak?

Sedan flytta hela sidlinjen (ärm+sidsömmen) inåt ca 2 cm medan vinkeln för axelsömmen bibehålls.

Eller har ni bättre förslag? Det kanske måste ändras lite för att få plats för bysten även utanför halsen (dvs parallellt mellan halsen sida och sida... ) Jag får leta upp sidor där man modifierar för större byst.

TACKSAM för svar!!!
Bifogade bilder
  
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 17:18   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Använd en storlek som passar i axlarna, och ändra de övriga måtten så att dom passar.
Skickar med en länk med en film hur du kan göra.
http://www.youtube.com/watch?v=bfmleCst2rE

Boktips om du vill veta mer om metoden: Nancy Zieman Pattern Fitting with confindence är en jättebra bok som tar upp hur man enkelt ändrar mönster så dom passar. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0896895742

Metoden fungerar för vånadsvärt bra, har testat den och änvänder den ofta. Då jag är smal över axlarna och stor över bysten.
Jag brukar mäta så högt upp jag kan under armarna över bysten (måttet blir taget en bra bit över bysten, så använder jag det måttet för att välja storlek på mönstret, (ibland kan man få dra av ytterligare några centimer). Sedan ändrar jag som dom gör på filmen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 17:25   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tyvärr är det inte många storlekar i paketet, jag har näst minsta storleken och den mindre är bara 5 mm mindre ungefär. Och bicepsens bredd är "rätt" för mig, kan inte ha snävare.

Jag får kolla filmen om jag kan använda mig av den, ibland är det ju mycket prat utan textning och då blir det inte bra för mig. Då föredrar jag instruktioner i bild+text och inte video.

Och boken har jag redan satt upp på önskelistan innan du tipsade om det. Bra med fler referenser. Jag får hoppa jag får en till födelsedag om ett par dagar men jag har på känn att sambon inte köpt den.

Och jag vill gärna göra det nu för jag har deadsline, inte långt kvar.

Kollade på videon - tyvärr av varianten prat prat prat och lite visning. Gjorde mig sugen på boken ja! Men blev inte mycket hjälpt här just nu. Jag får leta upp lite mer info.

Blev lite svårt att hitta info. De flesta förutsätter att man har vanlig insnitt medan min är mer platt och viden samlas upp till halsringningen.. hmm.

Kanske ska jag snöra ner mig och ta på mig bluseländet igen och rita direkt på blusen och försöka modifiera därifrån, genom att sy på extrabitar.

Senast redigerad av ichigo den 2012-05-10 klockan 17:43.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 22:27   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Oj vad ont i ryggen jag har nu, så trött! Har stått över bord (som ju är för låg) och också sytt en massa dagar... usch.

Nu har jag scannat in beskrivningen där de visar mönsterdelarna i liten skala, och här är det, 1 är framstycket och 2 är bakstycket med knäppkant.

Som ni ser så är det ingen insnitt, snarare styrs det via vidden rynkningen under kragen.

Ni får gärna skissa och hjälpa med idéer.

Glömde förstås ta med kragen också.
Bifogade bilder
 
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 20:01   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Större bystvidd för livet:
Ja det är som du säger, "inprovningar" är redan omvandlade till rynk i halsen.
Den vanliga modellen att förstora bysten får man ta ett steg vidare.
Slut bystinprovningen från midjan och gör den delen rak eller insvängd och låt midjeinprovningen delvis ersättas av rynk/hoptagning i midjan(?). Alternativt rak utanpå-blus?
Del av inprovningarna flyttas till halsringningen men utförs som en rynkning mot halsringningen.
Om du ska utgå från ditt mönster behöver du alltså klippa upp i halsen ner mot bystpunkten för att öka vidden över bysten samtidigt som du behöver justera ärmhålet. Usch - det här är krångligt.
Borde vara enklast att ta en tygbit och drapera fram detta? Om man har en hjälpande hand förstås.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 23:30   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack tack för ditt inlägg! (och bilas också förstås)

Jag har tyvärr inte mycket hjälp så jag får göra själv. Men tack, jag får mer kött på benen. idag hann jag helt enkelt inte, men imorgon kväll kanske eller på söndag ska jag testa en ny idé jag har och se hur det går!
Sedan har jag också en provdocka att nåla på även om dockan inte har rätt form så kan man i alla fall hänga på den. Jag kan t.ex. få halsvidden rätt och sedan gå utifrån det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons