Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-25, 13:29   #1
emmiza emmiza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 2
Wink HJÄLP studentklänning

Hejsan!

Jag har bestämt mig för att sy min egna studentklänning. Jag är envis och vet att jag kommer att klara det även fast jag inte kan något om att sy hehe...
Men nu skulle jag behöva hjälp, råd från er som kan det där med sömnad,
Vilka tyger ska jag använda och vart ska jag börja? klänningen ska vara kritvit!

Kjol vill jag ha:
http://jennysofi.blogg.se/images/200...2_37937719.jpg

och denna överdel;
http://sagadannborg.blogg.se/images/..._120267254.png

Är det kjolen jag ska börja med och hur syr jag kjolen är det en stor rund cirkel som gäller?

Tack på förhand!
Kommer såklart lägga upp bild på den färdiga klänningen
emmiza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 14:29   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag skulle börja med att hitta ett mönster som du kan använda (åtminstonde till livet).
Ja, kjoldelen består nog av 3 st helcirkelkjolar i olika längd ovanpå varandra. Hur du gör mönster till en sådan kjol finns beskrivet på många ställen på nätet och på sysidan.

Till livet är det nästan måste att göra en toile (provplagg) för att se passform och kunna göra justeringar.

Jag tror dock att du kan få problem med ihopsättningen av liv och kjoldel då livet verkar vara kort - åt empire hållet.
En helcirkelkjol börjar (oftast) i midjan. Vill du fästa kjolen vid det korta livet så går det självklart, det blir då en så kallad babydollklänning. Risken med just babydoll är att man kan se lite gravid ut, och särskillt om det blir flera volanger som ligger över magen som i detta fallet.

Tyg får du bäst hjälp med i butiken, där du både kan känna på och se fallet på de olika tygerna, samtidigt som du kan få hjälp av personalen.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 15:14   #3
emmiza emmiza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 2
Tack för hjälpen! Ska bege mig till en tygaffär i morgon och fråga om mallar Kommer bli en utmannig det här Verkar ju skitsvårt
emmiza är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons