Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-05, 09:47   #1
karin_ karin_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 21
Färga syntet

Jag har köpt en klänning som sitter väldigt bra men har en färg som jag inte är helt nöjd med. Jag hade tänkt färga den men vet inte om det fungerar eftersom den är av syntet (har tidigare misslyckats ordentligt med ett par gardiner..). Är det någon som vet om det går att färga och hur jag i så fall ska göra? Jag hade tänkt ha den på ett bröllop om några veckor och börjar bli lite stressad (om jag inte lyckas färga den måste jag ju hitta något annat att ha på mig och det brukar ta lite tid )
karin_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-05, 10:14   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Vag jag vet tar inte syntetmaterial åt sig färg.
Beklagar /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-05, 10:36   #3
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Jag försökte en gång att färga en ljusgrå polyesterblus grön. Det enda som blev grönt var knapphålen!
Det kan ju finnas färg som tar på syntet. Fråga i färghandeln. Är det tyget av polyester kan det bli svårt, men jag tror att viscose går att färga.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-05, 10:40   #4
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Vad jag vet så är det svårt att färga syntetiska tyger.
Jag vet att det finns en produkt som heter Syn Tint som är till för att färga syntetiska pälstyger. Här hittar du den produkten (ca 40:- sek):
Syn Tint

Undrar om inte Dylon multi-purpose dye kan fungera också. Ser ut så här:
http://www.dylon.co.uk/Advice/IPSele...s/mpd-tins.jpg
Kan finnas i konstnärsbutiker.

På Dylons hemsida kan man göra en sökning på vad det är man vill färga (Dylon Advice) och jag valde 'dress' och nylon/polyamide och det skulle fungera med 2 förpackningar. Många andra syntetmaterial rekommenderades att inte färga. Du skrev inte i ditt inlägg vilket syntetmaterial klänningen är gjord av.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-05, 15:20   #5
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Viscose är liksom rayon naturmaterial, de tillverkas av cellulosafibrer och borde gå utmärkt att färga om.

Polyester är väl det som är allra svårast att färga?

Nitor har en sorts färg som ska bita på nylon och kanske nån mer sorts syntet, men det kräver rätt hög temperatur.

Jag håller med föregående talare om att vi måste få veta mer exakt vad din klänning består av för att kunna hjälpa dig Karin.

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-05, 18:25   #6
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Kolla så klänning och trådär av syntet. Färgade en gång en syntetunderkjol eftersom den kom att synas vid sprund. Underkjolen blev bra, men tråden behöll originalfärgen.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-06, 18:21   #7
karin_ karin_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 21
Nu har jag kollat upp vad klänningen är gjord av och ytterklänningen är av 100 % polyamid och fodret av 100 % polyester. Synd eftersom det tydligen verkar vara de absolut svåraste sorterna att färga. Vad det är för material i tråden är ju svårt att se men den ser i alla fall ut att vara av syntet.
Som Ploppan sa så står det på Dylons hemsida att deras färger ska fungera: är det någon som har provat någon gång?
karin_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 12:55   #8
karin_ karin_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 21
Jag vet att det här är en gammal diskution men jag är inte inne på sidan så ofta och skulle vilja tacka er som svarade. Till slut så hittade jag Nitor färg hos färghandeln och det blev jättebra! Underklänningen blev visserligen ljusrosa men överklänningen blev vackert djävulsröd. Passade inte till bröllopet men det gjorde inte så mycket eftersom jag sprang på en begagnad turkos klänning som satt perfekt. Bröllopet blev dessutom jättetrevligt! Nu ska jag ge mig på att färga lite andra syntetkläder jag har hemma, vi får se om det går lika bra.
karin_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 23:03   #9
vruk vruk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 83
Färga Syntet?

hej, jag har presic idag köpt ett syntettyg, nu
undrar jag om detta går att färga? Det var en sån
galen riktigt skrik gul färg. Hjälp, varför köper jag sådant kan jag undra i efterhand? Går det att
dämpa denna chockerande lite ljusa gula?/Du kan
veta? /kram A ps. Detta är redan färdig quiltad med vadd (bara snyggt om trådarna inte färgas) men materialet är säkert polyester i själva tyget.
vruk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-11, 06:56   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Är du säker på att det är polyester? Plyester kräver högre temperatur än än vanlig tvättmaskin klarar för att få ordentligt med färg, lite pigment kanske det tar till sig och blir ljust färgat. (tar inte till sig fukt så bra och det är därför det är bra till t ex fleece grejer)

Polyamid däremot är en av de få syntetfiber som faktiskt går att färga själv. Polyamid (även kallat nylon) är också mycket skönare att bära då det är den syntetfiber som lättast tar upp fukt, vilket gör att man inte blir så svettig (den släpper igenom fukten).

Jaha, det blev mer materiallära än råd kanske. Det kanske kan vara till nytta ändå
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-11, 08:28   #11
vruk vruk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 83
Syntet

Tack Alvan, butiken i Gamla Stan skall stänga, allting 50-80% (men redan utplockat i fredags) i
trängselkaos hittade jag detta tyg (kan kanske
fråga butiken vad tyget består av i efterhand).
Tack för all info/Kram A
vruk är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons