Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-12, 20:14   #16
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Den fläcken som var färsk fick jag bort med Tabort, de andra har jag gett upp att bråka med.

När tråden ändå är igång tänkte passa på och fråga efter hur många prickar man stryker siden på. Har inget tvättråd i plagget.
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 23:05   #17
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
En prick till siden.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 21:37   #18
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Varför står det då på tumlaren (instuktionsboken) att vattnet är decdilerat och går att använda till bilbatteriet och ångstrykjärn???

Knapp för avkalkning på strykjärnet!! mitt är väl troligen för gamalt (ca:20år om jag tänker efter.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-14, 01:53   #19
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
TeknikFreek skrev:
Vattnet blir inte avkalkat för att det har gått igenom torktumlaren.Det blir inte destillerat heller det håller för låg temperapur.
.
Vatten som har avdunstat och sen kondenserats är naturligtvis destillerat.
Det kondensvatten som samlas upp i torktumlaren har avdunstats från de kläder som torkats i tumlaren. Detta vatten är att jämföra med destillerat vatten. Det finns ingen kalk och salter i detta vatten, som det annars finns i vattenledningsvatten.

Däremot så är det inte bakteriefritt,

Om man skulle ställa högre krav på den destillerade produkten vad gäller effektivitet på destilleringen så vill man nog uppnå vattnets kokpunkt 100°C. men det var nog inte riktigt detta som var frågan.

Det går utmärkt att använda detta vatten till ångstrykjärnet och till växter som är kalkskyende.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-14, 09:00   #20
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Jag har inte heller hittat någon avkalkningsknapp på strykjärnet så jag tog en tur till Elgiganten och handlade ett nytt ångstrykjärn. Det blev en Philips med 3 meter sladd för 499 kr. Ångfunktionen ska vara bra också. Sedan blev det en tur till bensinmacken och en 4 liters dunk destillerat vatten.

Det gamla strykjärnet ska jag försöka rengöra så gott det går och sedan använda det till att stryka på appkikationer. Dock med bakplåtspapper emellan strykjärn och tyg.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-14, 09:45   #21
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
I instruktionsboken till mitt så nämns det en avkalkningsknapp, som jag uppfattar som själva ångreglaget. Nåväl, knappen går att pilla loss och diska om det behövs (mitt är ganska nytt).
Har rengjort ångkammaren så nu nöjer sig skrället med att bara pusta ut torra flagor och inget vatten som gör att de fastnar.

Att något så simpelt som strykjärn ska vara en halv vetenskap...
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-14, 13:29   #22
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Mina intorkade kalkfläckar (sedan ett halvår tillbaka!) försvann helt med bara vatten och flytande Neutral (tvättmedel), och enbart genom handtvätt av tyget.
Tyget var ett helt vitt bomullstyg (kraftig twill). Det var alltså inget plagg som blivit fläckat, utan tyg som jag höll på att tillverka märken av i höstas. Jag struntade därför i fläckarna förberedde en annan del av tyget istället.
Har man däremot besvärliga fläckar, så tror jag att riktig Galltvål är bättre än "Tabort" och liknande produkter.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-14, 17:49   #23
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Tack för tipset. Ska kila in och köpa lite galltvål hos Furulunds nästa gång jag åker ut till Knalleland.
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-15, 10:28   #24
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag använder inte vatten i mitt strykjärn.
Använder en vanlig sprayflaska att fukta med.
Då kan JAG lätt bestämma var hur mycket fukt och var fukten skall vara.
Slipper allt "läbb" som bildas inne i strykjärnet.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons