Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-13, 19:11   #1
noname noname är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 56
Nytt mönster av gammal jacka?

Försökte söka i forumet men jag hittade inte tyvärr...

Jag har en idé om en sommarjacka jag skulle vilja göra, har tyget och fodret men har inte hittat nåt mönster jag gillar.

Men jag har en tunn jacka som har nästan precis de "måtten" jag skulle vilja ha. Det enda sura är att den är lite trång i ärmhålorna.

Min fråga - Skulle jag kunna klippa ut/sprätta upp jackan och använda som mönster? Och hur gör man för att göra ärmhålorna större?
Räcker det med att ta bort nån centimeter från fram och bakstyckena och öka lika mycket på ärmarna?

Mycket tacksam för svar!
noname är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 19:42   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag håller på att göra en kavaj åt min son. Han har lagt ut i midjan och har en kort rygg så standard C-storlekar sitter dåligt. Därför gick jag till Myrorna, köpte en bra kavaj i passande storlek. Vid en provning visade det sig att upptill var den helt ok och sedan nertill för snäv, som väntat.
Jag sprättade upp den (egentligen bara halva, den andra har jag kvar för att se hur den var sydd, och klippte av kragen mitt bak för det är bara dumt att sprätta loss hela kragen) efter att ha tagit ur fodret. (Det är roligt att plocka isär helfodrade vändsydda kavajer.) Dessutom får man se belägg och axelpolstring mm. Alltid intressantare på herrkavajer än på dam där det oftast är väldigt sparsamt med sådant. För att inte glömma de fina innerfickorna ...
Sedan ritar jag av livdelen, gör utökningar enligt mina tagna mått och syr sedan en toile som vi provar, utan ärm förstås. Där står jag nu och ska ta tag i resten, dvs rita mönster på ärm, krage osv. Jag behöver inte ändra ärmen men det är annars lätt om du har en toile och ett mönster. Det finns bra beskrivningar i böckerna om hur man sänker ärmhålet och med toile för ärmen kan man lätt prova sig fram. Det kan vara lite olika beroende på hur ärmen är skuren, en-del/två-del inskuren fram eller lik fram/bak men i princip: ta bort i ärmhålets nedre del, gör ärmen motsvarade sträcka större i sidorna. Ofta höjs kanten lite också för att inte tappa rörelsevidd. Vill du däremot öka ärmvidden genom att höja axeln blir det lite annorlunda, men det är väl inte så vanligt?
Vi får se hur det går för mig med fortsättningen men hittills har det varit galant att rita av de uppsrättade kavajdelarna. En välsydd gammal Ljungströmkavaj för en dryg hundralapp blir ett bra mönster och samtidigt en lektion i skrädderi. (Och du behöver inte ens skaffa en förlaga eftersom du redan har det! Noll kr.)
Du kommer väl ihåg att vandra efter sömlinjerna när du ändrar i ditt mönster? Då passar det alltid när man sedan syr ihop det. På ärmar kan man då också se hur mycket man behöver hålla in, hur mycket större ärmen är än ärmhålet, så att axeln blir snyggt rundad.
Javisst blir det lite extra moment att sprätta och göra mönster och ändra men det är det värt. Mycket mera jobb blir det om man ska göra allt från grunden.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 20:07   #3
noname noname är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 56
Åh tack! Var tvungen att googla vad toile var haha! Men okej, det låter inte så svårt i teorin, får se hur det går i praktiken.
Vill ha ett tunt foder i jackan också så jag börjar där
Har hela designen klar för mig men själva utförandet... iiih! Ska vara vansinnigt försiktig innan jag klipper...
Vad menar du med "vandra efter sömlinjerna"?

Jättetack för att du tog dig tid att svara! Och så utförligt!
Lycka till med din kavaj och hoppas den blir kalasfin!
noname är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 20:19   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Vandra sömlinjerna - ta mönsterdelarna och lägg dem så att sömlinjerna eller kanterna om du har sömsmån med, och följ dem tillsammans.
Sätt en penna eller nål så att du kan följa en kurvad linje. Man tar en liten bit i taget så att det blir så raka stycken som möjligt. Är då sömlinjerna lika långa, när de ska vara det och det ska de för de mesta utom möjligen på axlar eller ärmar där det ska hållas in, då passar plaggdelarna ihop.
Du kan få en bra engelskspråkig lektion i det här:
Sherry har en lång beskrivning över hur man syr en jacka, kavaj, kappa, vändsydd och allt

Om man som jag har sömsmån på 1 cm verkar det inte göra så stor skillnad om man vandrar sömlinjen eller mönsterkanten, men mest exakt, och svårast då man har mönster med sömsmån tillagd, är det att vandra sömlinjen.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 20:24   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Toile, ja
Du behöver bara klippa 3 delar (eller 4 om ärmen är 2-delad) i något billigt tyg för att testa med: framstycket, bakstycket och ärm,(-delar)
Du behöver bara halva plagget eller hur?
Jag köpte i våras en bunt billiga 9-kronorslakan på IKEA. Värdelösa som lakan förstås men efter tvätt och stykning riktigt ok att klippa toile i.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 06:42   #6
noname noname är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 56
Thumbs up

Åh! Vad underbar du är! Tack så jättemycket för svaret! Ska genast gå in på länken och kika!
noname är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons