Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-27, 21:09   #1
Pysselkiisen Pysselkiisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 3
Question Singer 2273 - spolen sitter fast!

Dag 2 med min nya (och första) lilla maskin och det är totalstopp!

Ska försöka förklara mitt problem med mina nybörjartermer

Undertråden tog slut och jag skulle spola upp ny tråd på den, tråden kom på som den skulle och allt var frid och fröjd tills jag skulle ta bort undertrådsspolen. Den sitter fast! Får inte loss den hur sjutton jag än gör. Har givetvis flyttat tillbaka spaken på det ställe där den ska lossna, så den är inte i "spolningsläge". Är detta något jag kan lösa själv eller måste man lämna in maskinen?

Hoppas någon kan hjälpa mig, känner mig en aning förtvivlad!
Pysselkiisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 22:09   #2
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 127
Ska försöka hjälpa dig. Har din maskin spolar av plast? I så fall är det kanske så att undertråden har spolats på för hårt och då klämmer det ihop spolen mot piggen den sitter på och det är nästan omöjligt att få av den. Det har hänt mig på min Husqvarna och då är spolen förstörd. För att få bort spolen är det lättast att du vevar av tråden för hand på en ny spole eller vad du har, när tråden är borta så går det att få bort spolen.
Hoppas det fungerar för dig.
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 09:33   #3
Pysselkiisen Pysselkiisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 3
Ja, det är plastspolar jag har. Ska springa och prova det där med att ta bort tråden. Hade inte en tanke på att tråden kunde surras på för hårt. Återkommer med uppdatering
Pysselkiisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 09:40   #4
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
spole

För mig fastnade spolen också en gång men då tog jag bort hela spolhuset och kunde på så sätt få bort spolen.
Lycka till!
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 09:55   #5
Pysselkiisen Pysselkiisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 3
Wow! Halleluja!! Det fungerade Att det inte slog mig att ta bort tråden. Hur gör jag för att undvika att detta händer igen? Vill ju inte behöva spola för hand varje gång

Är det kanske bäst att satsa på spolar i metall istället? Vart hittar man sådana?

Tusen tack för hjälpen lapplotta!! Du är bäst
Pysselkiisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 16:16   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har också råkat ut för det ett par gånger. Men med dom gröna plastspolarna som är till moderna husqvarnamaskiner. Plasten är lite ojämn i kvalitén. Jag har haft spolar som varit lite för tråga i hålet från början som fastnat och spolar som verkat ok, fast som är mjukare i plasten än dom borde, så att man råkar ut för att tråden nyper ihop dom även om man spolar med den vanliga trådspänningen som brukar bli bra.

Titta på hur man trär tråden när man spolar på din maskin. Ibland kan man öka eller minska trådspänningen genom att trä annorlunda och på en del maskiner finns det en ställbar spänning för undertråden någonstans.

Metallspolar i samma mosell som plastspolar finns inte till dom flesta maskiner, utan man är tvungen att använda dom spolar som tillverkats speciellt för maskinen man använder. Men du kan ju alltid ta med en spole till din symaskinshandlare och fråga. Någon enstaka gång har man tur och det kan finnas begagnade metallspolar som råkar vara så lika att det funkar ändå. Jag tror inte några av dom nyare maskinerna har metallspolar.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons