Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-06, 18:21   #1
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Fonter i Embird

Finns nån funktion i Embird där man kan skapa egna fonter liknande HQ:s quickfont??
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 18:49   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag vet inte vad HQ Quickfont gör. men om det handlar om att göra broderier av TTF så gör Embirds Font Engine det.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 19:34   #3
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 415
ja de finns i embird , den stygnsätter de fonter du tar hem samt dem du har i datorn typ worldprogrammet ( tror de är ungefär så i font engine )
jag köpte embird före julen , så jag har inte satt in mig i allt ännu.
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 19:41   #4
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
I Husqvarnaas QuickFont skapas väl hela alfabetet som sedan sparas i en mapp eller på diskett? Du skapar inte själva teckensnittet utan brodyren av ett teckensnitt som finns i datorn.

Liknande kan göras i FontEngine och Infoga Text.

Gå in i respektive och längst ner till höger finns "Infoga alla tecken", (summatecknet eller sigma). Det gör att alla tecken i valt teckensnitt eller alfabet skapas. Spara sedan hur du vill.

Men oftast skriver man ju texten man skall ha i textrutan och får då bara det man behöver. Vet du att du senare behöver göra mer text med samma inställningar kan du spara dessa. Klicka på spara knappen längst ner och namnge så du förstår vad det är. När du behöver en inställning klickar du på mappen och letar fram den filen som innehåller inställningarna. (Fungerar inte för mig i Studio men i Editor). Detta kan vara en bra grej om man skall brodera namn på tröjor för en klubb och de skall vara med samma teckensnitt och storlek.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 21:01   #5
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Tack för alla svar, då vet jag!
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 20:15   #6
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Jag fortsätter på denna tråd med en följdfråga: De fonter man gör med Font Engine, har de lika hög kvalitet som de man köper från Embird, tänker då medst på understygn? .
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 20:24   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nja, inte bara "rakt av". Nu har man väldigt stor kontroll över resultatet själv i Font Engine. Man kan pyssla väldigt mycket med typsnitten, lägga in understygn etc och med rätt kunskaper kan man få det superbra. MEN, det kräver alltså en del jobb om man ska få samma lysande resultat som på de färdiga alfabetena (som ju är fantastiskt bra!).
Olika typsnitt ger olika bra resultat (precis som i alla andra program som använder TTF), men själv försöker jag hålla mig till de färdiga alfabetena om det inte är något alldeles särskilt jag är ute efter.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 10:11   #8
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Oj, ja där "slet det sig" väl då, kunskaper och mycket pyssel....Håller med om att Embirds färdiga fonter är super! Tyvärr är det nån, minns inte vilken, av de finare fonterna som får ett hack mellan bokstäverna i skrivstil, jag menar att bokstäverna inte binds samman utan nästa börja på ett annat ställe än där föregående slutar. Synd.
Lite OT: En annan sak med Embirds fonter, jag får alltid ett hoppstygn mellan bokstäverna, finns nåt sätt att förhindra detta? Min maskin klipper normalt tråden mellan varje bokstav men inte då jag "skriver" i Embird. Har dessutom en känsla av att tråden inte fästes tillräckligt i föregående bokstav innan den hoppar till nästa. Finns nåt knep att komma runt detta utan att spara ner en bokstav i taget?
Tack Syfia för dina tips.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 10:50   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Helt novis i Embird men OT frågan kan jag klura ut. Byt färg på varje bokstav så slipper du hoppstygnen, det blir fäststygn istället och mindre klipp.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 11:54   #10
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
När jag använder Alfabet 3 kan det bli lite väl långt mellan bokstäverna. Om man, när man skapar texten, går in i fliken Layout kan man flytta ihop alla bokstäver med upp och ner knapparna där det står Mellanrum, nere till vänster. Behöver man endast flytta ihop några enskilda bokstäver klickar man och drar den svarta punkten under bokstaven.

När du använder en skrivstilstext skall du välja Raksöm längst ner i dropdown listan.

Om din maskin kan läsa de klippkoder som Embird skapar kan du när du skriver texten bocka i rutan Automatisk trimning, under rutan du skriver i. Jag är här i fliken Infoga. Förstår din maskin inte dessa klippkoder skall du ändå ha Automatisk trimning ibockad, du får då några extra fäststygn och kan lungt klippa tråden mellan bokstäverna.

Embird skapar minst fyra stygn som fäster men man upplever kanske inte det vid maskinen det kan då se ut som att det inte finns några fäststygn. Vill du ha extra säkerhet kan du när texten är klar och du är tillbaka i Editor markera texten, högerklicka och välja Infoga fäststygn i början/slutet. Du skall då ha valt Hoppstygn när du skrev texten så alla bokstäver är enskilda objekt. Tänk på att det kan bli klumpigt speciellt om texten är liten.



Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 12:05   #11
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Tack snälla för utförligt svar!! Förstår att man inte kan hafsa sig fram, det gäller att träna och träna och testa alla möjligheter! Men lättare nu då jag fått tips om var jag ska leta!TACK!
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
embird, fonter, maskinbrodyr

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons