Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-03-02, 07:44   #1
Gunnar_2 Gunnar_2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 41
Tyg lämpligt för barn att sy i

Hej

Letar tips på tyger som kan vara lämpliga för barn att sy i.
Ska försöka hitta en trubbig nål för att undvika trauman, men det begränsar ju tyg valen. Minns att i syslöjden hade vi något tyg som var ungefär som skurtrasa med tydliga trådar och nästan lite hål i tyget. Vad kan det ha varit för tyg?

Någon som har något förslag på tyg val?
Gunnar_2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 14:15   #2
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Tyget som man syr de första korsstygnen i är väl någon typ av aidaväv, det har tydliga rutmönster och är lätt att trä igenom den trubbiga nålen.

Sedan är ju stickade tyger lätta att få nålen igenom men kanske svårare att sy fint i då de är stretchiga.

Lycka till!
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-02, 22:33   #3
PernillaFe PernillaFe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 40
Vet ju inte vad du menar med att sy, eller hur gammalt barnet är. Men min dotter (5 år) syr på dagis, dvs trär in garn under trådar i tyg som du beskriver. Hemma har hon sytt några kuddar och täcken till sina gosedjur. Då har hon valt ett tyg, klippt till det och vikt som hon vill ha det. Sen har jag nålat och påbörjat sömmen och hon har sytt ihop skarvarna med en tunn och vass nål (4-5 cm). Hon har inte gjort sig illa vad jag vet.

(Jag har googlat mig fram till att tyget de har på dagis heter våffeltyg: https://www.google.com/search?q=v%C3...utf-8&oe=utf-8)
PernillaFe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-11, 12:25   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
När jag var riktigt liten (typ 3-4år) gjorde vi mycket sykort, alltså ett kartongkort med ett tryckt eller ritat motiv som någon vuxen gjorde hål längs linjerna i, så fick man "fylla i" linjerna med dubbla förstygn i tunt bomullsgarn på en trubbig nål. Det gjorde vi hemma och sen när jag blev lite större (typ sex år) så gjorde vi det på lekis, men då var jag lite för gammal för det och tyckte det var tråkigt.
Vi sydde "dukar" i våffelväv också, men jag mins inte om jag tyckte det var roligt eller inte.
Morsan lärde mig sy på maskin när jag var i den åldern och jag sydde egna dockkläder för hand redan innan det och jag minns inga direkt traumatiska händelser med vassa nålar. Fast det blev inte alltid så fina dockkläder heller.
Jag vet att jag sydde en skev stackars trikådocka på maskin nån gång i sexårsåldern och något mer lyckade handdockor något år senare.
Morsan hjälpe mig att klippa när jag var riktigt liten, men i sexårsåldern klarar dom flesta av att hantera en vanlig sax.

Jag sydde mest i lakansväv i början. Det är billigt, håller formen bra och repar inte upp sig värre än att det går att hantera. Väljer man ljusa färger är det lätt att göra markeringar på det också. Vanlig blyertspenna funkar ganska bra, är lätt att använda och går bort i tvätten när man är färdig. Med trubbig nål går det förstås inte, men är man gammal nog att inte stoppa saker i munnen så får man allt anstränga sig för att skada sig något att tala om på en nål. Och någon gång ska man lära sig att hantera vassa verktyg.
Men små barn kan behöva hjälp med att trä tunna nålar, eller behöva använda nålpåträdare.

Fast det beror förstås på ungen också, jag har kompisar i trettioårsåldern som fortfarande inte har tillräckligt bra motorik för att kunna trä- eller sy med en tunn nål utan att böja den, så ibland är åldern ingen indikator. Man får anpassa aktiviteten till barnet.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons