Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-24, 21:52   #1
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Turnyr men ändå inte...-söker mönster

Jag söker mönster på en kjol med en liknande skärning som man ser på baksidan av den här kjolen, alltså någon slags turnyr men ändå inte...Jag vet att Noa nOA haft ungefär sådana kjolar och kallat det för kjol med turnyr men det är kanske inte rätt benämning, men ni ser vad jag menar.

Någon som känner till något mönster?



Kjol
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 11:41   #2
Recycle52 Recycle52 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 20
Dum fråga...............

Hej på dej-Tyvärr kan jag inte hjälpa dej med mönster-MEN KAN DU HJÄLPA MEJ?

Hur gör man för att lägga in en annan sida(länk) som du har gjort under kjol?

Tacksam för svar Maria i Sennan
hemsida www.lisa-marias-hantverks-shop.se
Recycle52 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 21:16   #3
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Den hemsidan som jag vill skapa en länk till öppnar jag upp i ett nytt fönster samtidigt med sysidans sida.Den andra hemsidans adress högerklickar du på så att ett fält med olika alternativ kommer upp. Välj "klipp ut".
Klicka sedan på var du vill ha adressen på sysidans hemsida, då kommer ett fält upp med olika alternativ, välj "klistra in".Vips så finns hela adressen nu där du vill ha den!

Hoppas det gick att hänga med...
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 22:19   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Det är inte en sjöjungfru-kjol du menar då? Personligen tycker jag det är lite svårt att se turnyren i den där kjolen eftersom turnyr gör din rumpa x antal storlekar större i bästa viktorianska stil. Så det är kanske sjöjungfru du söker, när kjolen vidgar sig jättehastigt under rumpan ungefär

Så här kanske?
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=20361

Senast redigerad av MadWomanInBlack den 2008-03-25 klockan 22:21.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 08:08   #5
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Nej, inte riktigt ser det ut som men det kanske skulle fungera lika bra..får fundera (snygg kjol förresten!)

Den "turnyren" som jag tänker på markerar och accentuerar också rumpan och det är kanske därför det fått låna namnet från det viktorianska orginalet.Det är som en extra kil av tyg som sys mitt bak (det kan man se på bilden)

Hur är en sjöjungrukjol konstruerad?
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 08:29   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
Recycle52 skrev:

Hur gör man för att lägga in en annan sida(länk) som du har gjort under kjol?
när du skriver ett meddelande klicka på knappen http:// skriv det du vill kalla länken tryck på ok och skriv in länknamnet

Senast redigerad av MonikaW den 2008-03-26 klockan 09:11.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 08:37   #7
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Citat:
MonikaW skrev:
när du skriver ett meddelande klicka på knappen http:// skriv det du vill kalla länken tryck på ok och skriv in länknamnet
Jag förstod det om att Maria kunde lägga in manuellt...eftersom hon lagt in sin egen länk.
Jag uppfattade att hon frågade om när det ser mer komplicerat ut,när hela eller större delar av adressfältet är fyllt.Uppfattade jag fel?
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 09:07   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Är nog jag som missförstått. För jag förstår inte alls just nu. Men det blir nog bra ändå Antagligen jag som missade något i frågan.


Ser att jag citerat fel person i mitt inlägg, får ändra på det, då blir iaf något rätt

Senast redigerad av MonikaW den 2008-03-26 klockan 09:27.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 10:53   #9
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
SiaL: Hmm, nu när jag tittat mer på kjolen ser jag att den har en alldeles egen del som i princip bara sträcker sig över rumpan, och mitt under har den en kil som vidgar kjolen under. Det innebär att medan kjolen sitter figurnära över rumpan (framhäver den) så sitter den löst alldeles nedanför (döljer låren). Är det vad du letar efter?

Det går att lösa på flera sätt. Antingen kan du göra en helt vanlig kjol på 4 eller 6 våder, eller ja, hur du vill egentligen, och se till att den är figurnära över höfterna och sedan antingen fixa en egen kil eller bara vidga "mitt bak"-delarna där rumpan slutar. Eller så kan du försöka göra en exakt replika av kjolen i länken, men det lär bli rörigt just i sömmarna där "rumplappen" är. Svängarna kommer att bli pilliga, men inte omöjliga.

En annan viktig sak är nog att den där kjolen är hög i midjan, jag tror att det bidrar till framhävande av rumpan.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 10:58   #10
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Så skulle jag ju kunna göra...bra!

Men hur menar du med att vidga mitt-bak delarna?

Och hur är en sjöjungfrumodell konstruerad? Som den du hade bild på.
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 15:45   #11
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jo, istället för att göra en egen tygbit och kalla den för kil, så kan du lägga in den direkt i de andra tygdelarna mitt bak genom att vidga dem. Tänk att du har ett mönster på en tättsittande kjol och vill göra den större och mer klockad, då vidgar du mönsterbitarna i sidorna, så att kjolen blir vidare nertill. Mät på dig själv var du vill att kjolen ska börja vidga sig (knähöjd, mitt på låren, högre upp eller längre ner) och överför det på mönstret, och vidga från den punkten.

Mönsterkonstruktion för en sjöjungfrukjol kan jag tyvärr ingenting alls om. Men jag vet att den sitter väldigt tajt ända tills man kommer nedanför knäna ungefär, då vidgar den sig. Här är en till bild, på en sexvådig jungfrukjol:

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=27656

Lycka till! Annars är det bara att fortsätta fråga :-)
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 17:08   #12
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Det var en bra och pedagogisk förklaring, det får jag titta närmare på!
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons