Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-26, 07:22   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Angry Tvättrynkor

Nu är jag sur

Köpte ett rätt mörkt, strechigt, kypertvävt jeanstyg med glitter i. Blötlade tyget ordentligt innan jag tvättade det för att undvika tvättränder. Tvättade endast det tyget och en liten bit av ett annat strech jeanstyg så det var gott om plats i maskinen. Tvättade i 40 grader.

När det kommer ur tvättmaskinen är det rynkigt, inga tvättränder men rynkigt som tusan. Thomas och jag sträcker men det hjälper inte. Det andra tyget ser helt ok ut.

Hänger tyget på tork i hopp om att rynkorna kanske försvinner vid strykning. När tyget är lagom fuktigt så stryker jag på högsta värmen, men nä, rynkorna finns kvar. Visst slätare är det men inte är de borta. Har provat med fuktig trasa, blomspruta samt att blötta en bit av tyget ordentligt och stryka men det hjälpte inte det heller.

Kan ju tilläga att jag har ett rejält strykjärn med högt ångtryck (ingen ångstation men väldigt bra strykjärn) som brukar ta bort alla rynkor.

Va tusan gör man

Tror ni att en tvätt till med lite högre temperatur kan hjälpa? Det känns som om det är det enda kvarstående alternativet, kommer ni på något mer jag kan prova?

Funderar på att gå tillbaka med tyget till butik...Men innan dess så vill jag bolla med er om det är jag som gjort något fel.

Jag som sett fram mot ett par riktigt snygga, läckra jeans
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 08:08   #2
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Tyget kanske inet är bra

Jag hade gått tillbaka till butiken med tyget! Du kan ju tänka dig vilket arbete det blir varje gång du tvättar byxorna. Jag förstår att du är sur.
Jag hade inte acepterat ett sådan "bongstyrigt" tyg.
Jag hoppas du får "rätsida" på tyget.
Ha en bra dag och lycka till
MVH
Elisabeth
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 09:38   #3
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag skulle ringa de som har sålt tyget.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 10:15   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Har faktiskt precis ringt dem och frågat. De kunde inte förstå varför det blev så, kanske att det kunde bero på metalltrådarna enligt dem. Men det skulle vara lugnt att lämna tillbaka i alla fall.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 10:20   #5
Birdie Birdie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 44
Vilken otur!
Rekommenderar att du går tillbaka med tyget. Man ska ju kunna tvätta tyget utan problem. Tvättar du på högre temperatur kanske tyget blir ännu mer förstört. Så reklamera tyget!
Birdie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 10:24   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Många jeanstyger med stretch skall bara tvättas i 30 grader. Det kan vara det som är problemet tyget drar ihop sig ojämnt. jag har 4-5 olika jeanstyger med stretch och alla är 30 grader.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 12:24   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nä rekomendationen var 40 grader, det har jag koll på.

Var nyss i en annan butik och hittade exakt samma tyg. Passade på att fråga vad de trodde. De blev glada för att jag berättade vad som hade hänt och skulle provtvätta en bit för att se vad som hände. De berättade också att de haft ett gardintyg med metalltrådar i som betedde sig likadant så troligen så ligger problemet i metalltrådarna.

Jag ska åka tillbaka i morgon eller nästa vecka med det.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons