Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-07-12, 22:54   #1
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
Lite besviken

Ny symaskin o jag är över lag toppen nöjd, men...den tål "inte alls" när jag ska köra över ett parti med flera lager tyg el kraftigt tyg. Då tuggar den bara.

Hur avhjälper jag detta?
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 00:55   #2
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Det kan till viss del vara frågan om att vänja sig.

Jag hade i många år en gammal Husqvarna som gått ca 10 år på en skola, stark och ärrad tuggade den sig över det mesta.

Sedan fick jag en lyxmaskin vid en jämn födelsedag... Och den vill nog mest ha jämn väg, mer än tredubbelt klarar den inte. Första året jag hade den ringde jag till grossisten och frågade, och de ansåg att det var billig (IKEA) tråd och annat, men jag gjorde inget annorlunda än med mitt gamla tröskverk...


Jag har lärt mig vad min maskin klarar av (den gamla är tyvärr bortlämnad som gåva... Ska jag sy något tyngre går jag hem till mamma som har en av de gamla säkra gröna Husqvarna med mönsterspolar, vad de nu heter...
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 06:46   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Ett sätt att "ta sig över tjocka sömmar"
tex. sömmen vid jeansfåll.
Är att se till att pressarfoten står rak hela tiden.
Det gör man med distansbrickor (finns med som tillbehör till Bernina maskiner)
Jag använder själv en plastmöjäng som har följt med en äldre Huskvarna.
Är egentligen avsedd förr att få distans när man syr dit knappar på maskin.
När man kommer ram till sömmen så att främre kanten skall upp på sömmen lyfter du pressarfoten lägger
distansbrickr i under pressarfotens bakkant.
Sen kör du över försiktigt.
När du kommit över och skall ner igen lägger du distansbrickan framtill istället.
Oj svårt att beskriva.
Kan kanske ta en bild senare när jag kommer ut i ateljén.
/Bibbi

ps vart att prova funkar på de flesta maskiner.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 08:40   #4
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Guldgruva

det är vad du är Bibbi
en sådan fick jag med till min D1 o jag hade lite problem vid en foll nu vet jag hur jag löser detta

stående ovationer
@-}-}-----
Annie
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 11:08   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Men Trollet! nu gör du mig generad igen!
Tack !!
Här kommer en bild med distansbrickor bakom pressarfoten. /Bibbi
Bifogade bilder
 
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 11:09   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Och en bild med distansen för knappisyning från Husqvarna.
Sorry gör ett nytt försök med bild

Senast redigerad av Bibbi den 2007-07-13 klockan 11:12.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 11:11   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Och en med distansen för knappisyning från Husqvarna
framför pressarfoten.
Bifogade bilder
 
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 11:53   #8
Birdie Birdie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 44
Vad fiffigt! Tackar för tipset.
Birdie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 13:00   #9
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
visst ja

Jo, nog är det så att jag ska bli bästqa vän med min Janome på djupet Och då bör man lära känna varandra och acceptera varandras fel och brister.

Med den där "hjälpar"mojängen kommer det säkert att funka bättre. Vet att det kom med en sådan med Janome Easy Jeans maskin som profileras som en hårdkörare.

Jag kör oxå med IKEA tråd. Vid köp av min maskin förklarade försäljaren vikten av god kvalitet på tråd som en del i att spara på maskinen.
Vågade inte fråga om IKEA - antar att hon hade dissat den *hahha*
Men vad tycker ni? Är billig tråd alltid dålig tråd?
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 14:54   #10
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Nej då "billig tråd är inte alltid dålig tråd", så är det inte generellt. Jag har till och med maskinbroderat med IKEA tråden ibland, när jag velat ha broderier som inte är så blanka.

Jag tror ändå att polyestertråd är bättre än IKEA:s bomullstråd, den krymper inte vid tvätten vilket bomullstråden ibland gör. Stoff&Stil har billig och bra sytråd i polyester, cirka 100 olika färger. Den använder jag alltid när jag syr.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 15:21   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Billig tråd är inte alltid dålig tråd, men ofta.

Olika maskiner är olika känsliga med tråden och ofta kan man hålla på ganska länge med dålig tråd även i normalkänsliga maskiner. Problemet är att tråden gärna flockar av sig. Det sätter sig i trådspänningsbrickorna och kan i värsta fall flyga ända in i masinens övriga små utrymmen där det kan ställa till problem i längden.
Det är alltså inget som händer första gången man sätter en Ikenarulle i maskinen. Men även om man syr mycket så brukar det löna sig att köpa bra tråd isället för att vata tvungen att lämna in maskinen för rengöring.

Men det är väldigt mycket en fråga om personliga värderinar och prioriteringar.
Jag tycker sömmen ofta blir ojämn med dom ojämna billiga bomullstrådarna, som till exempel den från stoff o stil och den från ikea. Jag använder nästan uteslutande Gütermans sytråd i polyester i mina maskiner för jag tycker den är bra i förhållande till pris. Men det är ju som sagt något var och en får avgöra på egen hand.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 19:46   #12
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Tusen tack föt toppenråd Bibbi!
Har själv stött på problemet.
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 20:36   #13
Lenis Lenis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 59
Något som kan tilläggas är att tråd är en färskvara! Även en kvalitetstråd blir gammal. Oftast är det så att de billiga trådarna ofta säljs ut för att de är gamla eller åldras fortare. Ikeas tråd är/ eller har iallafall tillverkats av mölnlycke och bör då kanske räknas som kvalitetstråd trots priset. Stoff och stils tråd tillverkas också av storproducenter, kan tyvärr inte komma på vilka.
Lenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 21:48   #14
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Är du osäker på tråden så kan du kika på den med förstoringsglas.
Ser den slät ut så är den snäll mot maskinen och är den luddig eller ojämn (IKEAs är ganska luddig och stoff o stils tråd är både luddig och har till och med små "noppor" på sina ställen!) så är den "stygg".
Mölnlycke är normalt ok tråd, men det är långt ifrån den bästa på marknaden. Om dom tillverkat IKEAs tråd eller ej vet jag inte, men jag har ett svagt minne av att IKEA skulle ha börjat med bra tråd för att sedan byta leverantör för att spara in lite extra pengar.
Gammal tråd blir skör (i alla fall om den förvarats ljust) men brukar inte vara så där väldigt elak mot maskinen. Det är bara större risk att den går av helt enkelt.

Dessutom tar det tid för tråd att åldras. jag har Gütermanrullar som legar i alla fall i femton år och dom är det inget som helst fel på. Olika fibrer åldras förståss olika fort och av olika saker också.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 22:21   #15
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Om tråd är en färskvara så bör den rimligtvis vara datum märkt(även KO höll med mig om detta).
Så nästa gång ni köper tråd så kan ni ju försöka
att be att få se datum stämpeln eftersom ingen vill ju ha en gammal produkt.

Vad jag har lär mig genom åren att detta har blivit ett nytt fenomen sedan symaskinerna har utvecklats till både broder- quiltmaskiner.
Tekniken går framåt men när det krånglar så vill man gärna skylla på något annat än sin egen produkt.

Dålig och noppig tråd finns i alla prisklasser och märken, men att tråd skulle vara en färskvara är bland det dummaste jag hört och jag har hört det från många. Har sytt i över fyrtio år och har tråd kvar sedan jag sydde mina första kläder och den är lika bra nu som då. Vi har ju kläder på museum som är flera hundra år gamla, eller hur?

Tänk dock på att inte låta trådrullarna stå i solsken, för det förtär den med tiden. Tack för ordet.
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons