Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-04-27, 18:43   #1
Rundsticka Rundsticka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 7
Bra stark bassymaskin.

Hej!

Jag börjar tröttna på att min Husquarna Combina II trasslar med stygnen, trassla med tråden och klipper av tråden när jag syr. Detta trots service. Visserligen för några år sedan nu, men inte så mycket använd sedan dess. Vill därför ha tag på en bra, stark, basmaskin. Varit och tittat på olika tillverkare och tycker att alla verkar bra. Vet dock inte vilka maskiner som skulle rekomenderas av fler än min mor (Bernina). Hon tycker jag ska köpa en ny begagnad maskin, men det är så svårt att veta vilka modeller som klarar att sy i t.ex. jeans och läder utan att säcka ihop.

Tack på förhand för tips.
Rundsticka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 07:16   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Janome Easy Jeans ska vara en stark och bra maskin
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 07:45   #3
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Elna 3210 Jeans och Janome Easy Jeans är starka maskiner. Ta med det som du vill sy och testa så ser du vilken styrka de maskiner du väljer att testa har när det kommer till kritan.

Tycker du ska kolla om man kan köpa till övermatare när du köper för det är väldigt bra att ha. Pfaff brukar ha övermatare men jag vet inte om Pfaffs bassymaskiner är starkare än de som jag nämnt ovan, tror inte det.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 13:55   #4
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
[QUOTE=Rundsticka;177397]

Vet dock inte vilka maskiner som skulle rekomenderas av fler än min mor (Bernina). Hon tycker jag ska köpa en ny begagnad maskin, men det är så svårt att veta vilka modeller som klarar att sy i t.ex. jeans och läder utan att säcka ihop.

QUOTE]

Jag håller med din mamma. Jag är helnöjd med min Bernina 1090 som jag haft i över 20 år. Den syr i det mesta utan krångla, tex är flera lager fuskskinn inga problem.
Bernina är visserligen dyra att köpa nya, men en begagnad maskin kan du få till ett överkomligt pris. Tänk dock på att bernette som är billigare inte alls håller samma kvalité.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 07:03   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
[QUOTE=ninnami;177410]
Citat:
Rundsticka skrev: Visa inlägg

Vet dock inte vilka maskiner som skulle rekomenderas av fler än min mor (Bernina). Hon tycker jag ska köpa en ny begagnad maskin, men det är så svårt att veta vilka modeller som klarar att sy i t.ex. jeans och läder utan att säcka ihop.

QUOTE]

Jag håller med din mamma. Jag är helnöjd med min Bernina 1090 som jag haft i över 20 år. Den syr i det mesta utan krångla, tex är flera lager fuskskinn inga problem.
Bernina är visserligen dyra att köpa nya, men en begagnad maskin kan du få till ett överkomligt pris. Tänk dock på att bernette som är billigare inte alls håller samma kvalité.
Instämmer till fullo med tidigare "talare". Helt fantastiska maskiner.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 12:47   #6
Watson Watson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 6
Jag rekomenderar oxå Bernina. Har dem som skolsymaskiner och har inte behövt göra mer än grundservice (som jag gör själv) ännu. De är 6 år gammla. De slits otroligt mycket när barn från år 3 och uppåt ska pilla överallt, syr in tyget in under stygnplåten osv. Jag har Husqvarna oxå, men de krånglar mest hela tiden och står mest på en hylla...
Har en Bernina hemma oxå, som jag syr mycket krova, tjocka tyger med utan problem. Stygnen blir fina och mataren orkar med att jobba även om det är så tjockt att jag knappt får det under pressarfoten.

/Carin
Watson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 15:24   #7
Rundsticka Rundsticka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 7
Tack för alla tips. Då får det bli en tripp till närmaste försäljare och titta på Bernina. Har ju sytt på mammas maskin tidigare och varit nöjd. Hon vill bara inte ge mig den.
Rundsticka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 15:30   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
Watson skrev: Visa inlägg
Jag rekomenderar oxå Bernina. Har dem som skolsymaskiner och har inte behövt göra mer än grundservice (som jag gör själv) ännu. De är 6 år gammla. De slits otroligt mycket när barn från år 3 och uppåt ska pilla överallt, syr in tyget in under stygnplåten osv. Jag har Husqvarna oxå, men de krånglar mest hela tiden och står mest på en hylla...
Har en Bernina hemma oxå, som jag syr mycket krova, tjocka tyger med utan problem. Stygnen blir fina och mataren orkar med att jobba även om det är så tjockt att jag knappt får det under pressarfoten.

/Carin
Jag prövade på min Bernina, vek max vad jag fick under
pressarfoten oblekt förskalsbomull. Sydde, klippte itu
och räknade, det var 28 lager tyg!! Sydde lika fint som
som med 2 lager tyg.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bassymaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons