Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-25, 07:14   #1
Bubblare Bubblare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 19
Den syr bara bakåt Grrr

Köpte i fredags en Husqvarna Practica 4010, säljaren bedyrade att den fungerar... Eller hur? Den syr bara BAKLÄNGES. Galet tokigt?
Jag har ingen beskrivning, men har fått denna bilden:
http://mammagladh.blogg.se/images/20...e_58139564.jpg

Knapp nr 26 är orubblig...
Vi har även lyckats öppna maskinen på baksidan och där kan vi knuffa knapp nr 26 fram och tillbaka utan att syriktningen ändras. Det känns som att något saknas? Det finns ingen fjädring i knapp nr 26. Så här der det ut från baksidan:
http://mammagladh.blogg.se/images/20...1_58267926.jpg

och

http://mammagladh.blogg.se/images/20...2_58267935.jpg

Vad ska jag göra? Nu har jag 3 trasig symaskiner här hemma...
Bubblare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 07:29   #2
Bubblare Bubblare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 19
Nu påstår maken att han hitta felet... Det är pryl som lossnat och en fjäder som är lös...
Vågar jag låta honom sy-maskins mecka? (Han är bilmeck)
Tänk ifall symaskinen går sönder mer?
Bubblare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 08:04   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kan det bli värre? låt han meka.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 12:55   #4
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
men vilken nedrig person som sålde maskinen som fullt fungerande,trodde han/hon att ni inte skulle upptäcka att den var trasig? hoppas ni fick den billigt.

låt han laga men kolla om det finns nya delar INNAN, fotografera varje moment så man vet hur det satt ihop. även det mest enklaste brukar vara lättare att ta isär än sätta ihop.kanske måste man ha delarna med sig för att jämnföra i affärn.

kanske nån affär kan erbjuda sig att laga alla tre maskinerna till ett paketpris kanske är värt x-tra kostnaden om delarna i sig är dyra och så får man väl garanti
vad är de andra för maskiner som trasiga?
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 15:10   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Tänkte på min maskin när jag läste... Den byter stygn ibland mitt i en söm... Men den är elektronisk och tydligen har kretskortet blivit utslitet...

Men du hade ju en knapp som inte rörde sig så... Jag skulle oxå plockat isär o fixat själv så mycket det går!

Köpte du privat? Men försök iaf att klaga! Och i nästa läge gör som Carl säger: Kolla upp paketpris för service på alla... Tyvärr kan den totala kostnaden hamna på EN NY maskin istället. Men 3 lagade o hela jämfört med en ny beror ju på hur många man behöver/vill ha!

Hoppas det löser sig!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 17:51   #6
Bubblare Bubblare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 19
Citat:
Händigecarl skrev: Visa inlägg
men vilken nedrig person som sålde maskinen som fullt fungerande,trodde han/hon att ni inte skulle upptäcka att den var trasig? hoppas ni fick den billigt.
Jag tror den var billig... 300 kr. Extremt dammig och nästintill "kladdigt" damm på tillbehörs lådan. Jag tror att den har stått länge. Den kan ju ha fungerat när dom ställde ifrån sig maskinen. Kanske nåt barn har haft den som leksak, vad vet jag? Jag skickade ju bara maken att hämta upp den eftersom prislappen var tilltalande.


Citat:
JohannaSoreke skrev: Visa inlägg
Kolla upp paketpris för service på alla... Tyvärr kan den totala kostnaden hamna på EN NY maskin istället. Men 3 lagade o hela jämfört med en ny beror ju på hur många man behöver/vill ha!
Ska fundera på det... Overlocken en Victoria FY14UAD har trasiga nålar, tror jag har hittat rätt nålar i England.

Har en Singer 5806C också som slutade spänna undertråden och så går nålarna av titt som tätt. Tillfälligtvis så är även pedalen borta... Gillade verkligen den elastiska raksömmen, suck.
Bubblare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 18:41   #7
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Citat:
JohannaSoreke skrev: Visa inlägg
Tänkte på min maskin när jag läste... Den byter stygn ibland mitt i en söm... Men den är elektronisk och tydligen har kretskortet blivit utslitet...

Men du hade ju en knapp som inte rörde sig så... Jag skulle oxå plockat isär o fixat själv så mycket det går!

Köpte du privat? Men försök iaf att klaga! Och i nästa läge gör som Carl säger: Kolla upp paketpris för service på alla... Tyvärr kan den totala kostnaden hamna på EN NY maskin istället. Men 3 lagade o hela jämfört med en ny beror ju på hur många man behöver/vill ha!

Hoppas det löser sig!
kan det finnas nån givare som det är tygdamm på inuti, blås rent med tryckluft men akta ögonen använd skyddsglasögen. kanske ni kan hitta nån trasig dito och byta kretskort brukar bara sitta med nån kontakt och det är ju bara 5-12 volt matning. använd ESD-band och tag i nåt element innan så statisk elektricitet laddas för att slippa att kretsar går sönder av ESD stöt.
jag "lagade" en "trasig" cd spelare som hackade -bara blåsa rent den från damm som satts sig långt inuti
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 18:59   #8
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Red face

Citat:
Bubblare skrev: Visa inlägg
Jag tror den var billig... 300 kr. Extremt dammig och nästintill "kladdigt" damm på tillbehörs lådan. Jag tror att den har stått länge. Den kan ju ha fungerat när dom ställde ifrån sig maskinen. Kanske nåt barn har haft den som leksak, vad vet jag? Jag skickade ju bara maken att hämta upp den eftersom prislappen var tilltalande.




Ska fundera på det... Overlocken en Victoria FY14UAD har trasiga nålar, tror jag har hittat rätt nålar i England.

Har en Singer 5806C också som slutade spänna undertråden och så går nålarna av titt som tätt. Tillfälligtvis så är även pedalen borta... Gillade verkligen den elastiska raksömmen, suck.
det är ju kul med det tekniska i symaskiner, kul att veta hur de fungerar i detalj.vore ju kul att bli expert på att laga dessa tekniska små underverk.singer´n kanske är en service som behövs eller byte av nån synkroniseringsmekanism, är det inte nån matarplata som nålen slår i inuti friarmen?

hon Helena som skriver här hoppas hon ser denna tråd hon verkar kunna fixa sin trilskande maskiner, bara vänta så skriver nån hur man fixar som haft samma fel.
Din man kommer bli kung på att felsöka och laga de senaste inköp av de mest havererade maskininköp, shop along D
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-26, 10:26   #9
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 1
Thumbs down

Finns bara en sak o göra ..LÄMNA TILLBAKA..det är bedrägeri..
Det är det värsta som finns att ha en symaskin som inte funkar..
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-26, 21:29   #10
gamasujo gamasujo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 7
Det ska nog gå bra att laga om din man är mekaniker.Rengör smörj och justera en skruv vid sidan av den stora ljusa metallstången som är fästad i fjädermekanismen.Någon del har nog också lossnat från sitt läge. Se på bilden. Det är visserligen en annan modell men samma slags mekanism.
Bifogade bilder
 
gamasujo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-27, 12:21   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Håller med, om han är mekaniker så kan han säkert fixa den. fotografera är bra tips!

Själv skulle jag nog klaga! Man kan ljuga mycket i annonser. "Fungerande" kanske betyder "fungerande motor" Vissa går efter det! Ungefär, sätta in sladden, trycka på pedalen utan att trä i tråd och lägga i tyg och se ah den rör ju sig, den fungerar!

Men din kille herr mekaniker kan nog fixa till det. Om man gillar att pilla så har man sinne för det och det är ju en gammal maskin och inte "konstiga" nya elektroniska som är svårare att fixa.

Men en efarenhet från att pilla saker: pilla inte på justeringsskruvar. I alla fall inte utan att dokumentera och fototgrafera först. Finns ett antal sådana inuti symaskiner för lite precis vad som helst. Nålposition, sicksackbredd, dekorsömmar (i pfaff 332 är det 3 skruvar som tillsammans skall bilda 80 olika sömmar, mycket farligt att pilla!) ja, minst 20 olika saker till...

Så det bästa är att innan man skruvar upp någonting att fotografera o antecka position/grad av skruvens spår. (såvida det inte är uppenbart OK som t.ex. hölje)
Säger det av erfarenhet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons