Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-23, 14:59   #1
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Symaskinsfunktioner

Hej! (((hörde på nyheterna :sorgligt att Husqvarna flyttar sin produktion till polen.
dom gick ju med vinst på flera hundra miljoner så det är väl girighet från ledningen?
om HQ inte tillverkas i Sverige längre ?behöver man ju inte känna skam att inte köpa Svensktillverkat längre, så fritt fram för att välja de funktioner på symaskinen man vill ha. Nu oavsett fabrikat och tillverkningsland!)

Kanske vi på sysidan skulle starta eget symaskintillverkningsbolag och få stöd från Internationella investeringsbanken nu när alla är arbetslösa i Sverige vi kunde anställa alla från Husqvarna.de säljs ju miljoner symaskiner varje år så efterfrågan på marknaden är verkligen inget krisområde)))

Det jag önskar är en tråd för nybörjare att välja symaskin vilka funktioner är bra att ha. Ge exempel på vilken maskin som har din favoritfunktion.

första posten:
1: låg vikt/rese-bärbar lägsta hittills 2,2 kg har maskinen Brother Mini de luxe
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-23, 16:10   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det är inte symsakins-tillverkningen som flyttar från Sverige
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 07:22   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ok, maskin som är 100% metall, båda delar och hölje. Mycket enkel i konstruktion, syr bara raksöm och gör det bra, raksömstygnplåt. Man skall kunna köpa delar även som konsument om man vill serva själv, vilket går bra eftersom konstruktionen skall vara mycket enkel. Stark motor, jättestor tung pedal som ligger still på sin plats, men har stort registerutrymme så man kan sy 1 stygn i taget om man vill bara genom att trycka på pedalen lätt. Bonus: växel så man kan växla upp till jättefort också om man vill. Om det inte kommit fram redan från att läsa hittills: 100% mekaniskt.

Eller, det finns ju sådana redan, bara att gå och köpa antika symaskiner.

Men friarm måste man ju ha, en smal en som man kan sy runt snävt om man vill, så liggande spolkapsel går bort direkt för de tar ju mer utrymme = tjockare friarm.

Reglera stygnlängd från noll till 6 mm ca.

Smal profil så den inte buktar ut framåt och blockerar sikt. Fri trådbana utanpå maskinen. Men bonus om man slipper trä genom sjuttielva hål som på gamla maskiner utan bara behöver haka på.
Trådpåträdare.

Rejäl manual där det står precis ALLT om maskinen ända från hur man trär den till hur man byter ut delar och servar den med sprängskissar på hela konstruktionen. Motorn kan sitta utanför så man kan byta ut hela motorn utan att pilla för mycket.

Konstruktionen skall också kunna tåla att sy i femtielva lager läder om man SÅ vill eller rentav genom trä och tunn metall! (utan att oroa sig över att man driver sönder kuggar och remmar) Men även sy jättefint i tunnaste silke.

Men även om man pajar delar så gör det inte väldigt mycket för man kan köpa och byta!



Extra saker kan man hänga på utanför eller ovanpå i toppen inuti höljen, t.ex. lampa (utanför). Ev mekanism för sicksack+dekorsömmar, osv. Så man plockar ihop den maskin man vill ha.

Fast det vill ju inte symaskinförsäljare sälja, för de vill ju tjäna pengar på att serva o reparera! *skrattar* Fast det kan de ju också göra om man inte vill göra själv!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 12:37   #4
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Ohhoo! vad braaa helena. dessa önskemål på en bra symaskin borde en tillverkare lätt kunna fixa. har nu insett efter att letat ett tag att symaskintillverkarna är värdelösa på att ge det kunderna behöver.nybörjare som aldrig sytt kan man lura på nån maskin med 1000 funktioner men som blir jobbig att använda så de erfarna tvingas välja nån maskin för minst 20 000 kr där vinst marginalen utgör minst hälften.

drömläget vore om alla på sysidan satte ihop en produktutvecklargrupp(syjunta) och kontaktade urmakarskolan i Borensberg som tog fram prototypen och något tekniskt universitet bistår med ritningarna. Nog finns det kvinnliga studenter som vill göra examensarbete eller doktorander som även gillar att sy. en bra förnufsupersymaskin skulle ju sälja bra i fattiga länder också.

en maskin som motsvarar dina önskemål finns nog i Janome 712T en helt mekaniskmaskin som går utan el! finns tydligen bra i usa. men läst här att många handlar på nätet från usa. hur är det med frakt och tullavgifter mm. funderar verkligen att näthandla men verkar krångligt
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 13:17   #5
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
undrar kanske det finns tillverkare i ex Indien som gör enkla smarta symaskiner. det finns ju tydligen fabriker som tillverkar allt,även nytillverkade råoljemotorer som man köra på etanol.

att sätta in olika mekaniska delar efterhand borde gå. Det går utmärkt att tillverka elektroniskt styrda växellådor på bilar där kopplas ju den del in som behövs för stunden. symaskiner är ju som värsta växellådor. produktutvecklare på symaskinföretag borde tvingas att själva sy upp kläder innan får jobbet.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 14:09   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är väldigt roligt att spåna på såhär, men om man ska vara realistiskt så blir det nog väldigt dyrt i slutändan om man ska designa själv.

Men en lösning på min klassiska maskinidé är ju att man hittar en gammal gedigen maskin från för 50+ år sedan, och sen köper man licens till att tillverka dessa och kanske modifiera. Men ja, för liten marknad och då är det lättare för mitt fall att helt enkelt köpa en beg symaskin som kommer nära mina önskemål. Själv skulle jag tro att t.ex. Singer Featherweight (den gamla, inte de nya plastiga!) skulle passa mig. Men jag trivs redan bra med mina symaskiner så jag behöver INTE köpa fler.

Jag har t.ex. köpt stygnplåt för raksöm - bara rund hål istället för 1 långsmal hål, det passar perfekt för mig som syr i delikata tyger och pyttesmå bitar, så jag slipper kämpa med att maskkinen "äter" upp tyget. (drar neråt och fastnar) jag letade väldigt länge och till slut hittade jag det eftersom min huvudmaskin inte direkt är ny och är småudda och inte ens alla symaskiner har raksömsplåt som tillval. Så nu fungerar sömnaden med mycket mindre svordomar.

Och förresten,

Det finns faktiskt tillerkare som tillverkar gamla symaskinsmodeller men nytillverkade. T.ex. många som baserar på den gamla Singer modell 15. Tillverkas i princip konstant sen flera år och där är ju fördelen att delar finns att köpa sen många decennier... Jag kan tyvärr inte mer eftersom jag inte vet vad de maskinerna heter, för de heter precis allt möjligt. Men jag har läst att de gamla originala Singer är bättre, ja allt var bättre förr.... råmaterial, gjutformar etc, du vet.

Fast kanske det inte är lika vanligt nu, det var mer vanligt under 40-50-talet ungefär som dessa symaskiner "klonades" och tillverkas i Japan t.ex... Men det skall finnas nya också.

Ja, Singer var "BÄST" fram till ca 50-talet..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 15:21   #7
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Tack för tipset om raksöms-stygnplåt! Ska genast kolla tillbehörskatalogen!!! Ursäkta om det inte handlar om ämnet...

En funktion jag värdesätter högt är "nålstopp nere" och med "bakåttramp på pedalen" går nålen upp (eller tvärtom) och så klart att man kan hålla i arbetet samtidigt som man backar! Dvs att man har backen i närheten av nålen! Jag satt i många år med armbågen och lyfte "back-spaken" - INTE lätt!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-25, 15:40   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, backknappen sitter också fel till för mig tycker jag i alla fall. Ofta känns det som "omväg".

Men vissa nya maskiner har en spak nära nålen som kanske är backen?

Fördelaktigast är ju som du säger att man styr det med pedalen.

Egentligen måste det till en klassisk symaskin med eget bord för att få det att fungera eller en väldigt elektronisk symaskin med flera kontroller via pedalen.

Men tekniskt sett går det ju att tillverka. Mekaniskt genom att man har symaskin på sitt eget bord med inbyggd pedal och styrs via remmar, och elektroniskt genom ja fler kontroller i pedalen.

Jag sydde lite på industrimaskin när jag var ung och den var rolig då när man trycker "bakåt" så fäster det tråden (backen typ) och klipper av tråden och lyfter pressarfoten raskt efter varandra automatiskt. Bra när man syr en massa. Men så är det ju en koloss med eget bord. Krävs dock lite vänjning så att man inte råkar avsluta när man bara vill stanna lite. Men det är ganska bra avstånd mellan dessa lägen så det var inga problem egentligen.

Överhuvudtaget tycker jag att pedalen väldigt gärna kan vara mycket större än den är på dagens hemma-symaskiner!! Gärna större och tyngre! Så de inte är småfjuttgrejer som smiiiiter runt. Lätt = kasar runt! Rymmmmer! Värst av mina maskiner är Brother som ju är elektronisk (brodyrmaskin) och sådana maskiner har tyvärr mycket mindre pedaler... Elektroniskt, inte lika stora delar.. Det gör mig frusterad ibland, tack och lov syr jag inte på den maskinen. (Brodyrdelen sköts helt och hållet via knappar, inte pedal)

Olyckligtvis har min overlock också en fjuttpedal som ibland rymmer. (tror pedalen är elektronisk)

Vad är det med små pedaler överhuvudtaget?! Man måste hitta rätt med foten för att hamna på den lilla pedalen oh den rymmer som sagt.

Där kan tillverkarna definitvt göra bättre.
Kanske genom att göra stor (typ like bred som symaskinen själv) plastpedal med rejäla "fötter" under som sitter bra mot golvet, och sen göra den ihålig i botten så man kan klipsa fast typ tyngdplatta så man kan ha tung pedal om man vill ha symaskinen "stationerad" och lätt pedal om man ofta åker runt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons