Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-11-07, 21:21   #1
Andrevon Andrevon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2016
Inlägg: 4
Nålen går sönder

Hej! Min nål går sönder när jag syr. Och symaskinen går inte ens att sy med för att den går långsamt eller står helt still. För att undersöka felet testade jag att skruva upp partiet som är under nålen och där ser man att nålen stöter liksom i i botten och går ju så klart sönder då. Ska den göra så eller är något annat fel? Alltså när man vrider på ratten så att nålen åker ner så stöter nålen rätt ner i något. Allt ser rätt ut men så ska det väl inte vara?

Jag har kunnat sytt i ett par dagar och plötsligt gick nålen bara sönder. Vad har hänt och vilka åtgärder kan jag göra själv? Behöver jag lämna in den?
Andrevon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 06:43   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Om nålen är på sin plats, når den inte botten.

Tänk när började problemet; Vad gjorde du i sekunderna innan?

Du behöver inte lämna in maskinen, däremot du behöver städa lite. Ta dammsugaren och städa i alla hörn du når i maskinen, men innan dess får du ta av alla tråd. Efter städningen får du sätta två droppar symaskinsolja i varje hål som är satta för detta. Sedan trär du på tråden enligt symaskinens manual. Nålen sätter du in också enligt manualen och låter den gå upp på plats ordentligt innan du skruvar åt.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 13:36   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Hur är det om du syr utan nål och tyg? Går maskinen trögt då så mår den inte alls bra. Vad för slags maskin har du?
Visa gärna en tydlig bild på hur "nålen går i botten" så är det lättare att förstå.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 18:33   #4
Andrevon Andrevon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2016
Inlägg: 4
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Hej!

Om nålen är på sin plats, når den inte botten.

Tänk när började problemet; Vad gjorde du i sekunderna innan?

Du behöver inte lämna in maskinen, däremot du behöver städa lite. Ta dammsugaren och städa i alla hörn du når i maskinen, men innan dess får du ta av alla tråd. Efter städningen får du sätta två droppar symaskinsolja i varje hål som är satta för detta. Sedan trär du på tråden enligt symaskinens manual. Nålen sätter du in också enligt manualen och låter den gå upp på plats ordentligt innan du skruvar åt.

MVH
Tack för svaret! Nu har jag tagit bort nålen och sedan skruvat på den, flera gånger. Nålen stöter fortfarande i om man vrider på hjulet som driver nålen. Kan vissa maskiner kräva kortare nålar än andra?

Det som hände sekunder innan var att jag sydde och plötsligt hoppade tråden och typ tvistades på något vis (ungefär som den ibland kan göra). Sedan trädde jag om maskinen, tog ut tråden som fastnat och skulle fortsätta. Därefter försökte jag sy men det fungerade inte och maskinen lät som den gör när man syr långsamt, den fungerade inte heller mer än att den gick långsamt, ojämn och sen när jag ändå pressade, gick första nålen av. Jag satte på ny nål men det gick sönder direkt med.
Min symaskin är en Singer, Heavy duty tror jag den heter.
Bifogade bilder
   
Andrevon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 18:56   #5
Andrevon Andrevon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2016
Inlägg: 4
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Hur är det om du syr utan nål och tyg? Går maskinen trögt då så mår den inte alls bra. Vad för slags maskin har du?
Visa gärna en tydlig bild på hur "nålen går i botten" så är det lättare att förstå.
Testade nyss med en tredje nål att sy och det verkar inte gå långsamt längre. Problemet är att när nålen är typ längst ned så stöter den ju i, böjs och går då av.

Det logiska kunde varit att när jag fäst nålen, har den glidit för långt ned. Men har testat så många gånger nu att ta av och sätta på nålen - samma problematik.

Kan det blivit något fel med fästet där nålen ska sitta?
Kan man köpa kortare nålar?
Kan det hänt något med det parti som är under nålen?
Eller är det sannolikt ett annat problem som jag inte förstår?

Skickar bild på hur det ser ut när jag skruvat upp partiet under nålen. Man ser att nålen stöter i materialet där. Skruvar man mer på hjulet som driver nålen så går ju självklart nålen av eftersom inget stoppar den.
Bifogade bilder
   
Andrevon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 19:02   #6
Andrevon Andrevon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2016
Inlägg: 4
Är mitt uppe i ett projekt där jag ska sy men kan ju ingenting om symaskiner. Allt ser ju okej ut med maskinen men när man skruvar upp så ser man att nålen tar i som sagt i botten och kommer att gå av pga det. Begriper inte vad det kan vara som hänt.
Bifogade bilder
   
Andrevon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 21:30   #7
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
För mig verkar det som om nålstången har blivit skev eller att det har hänt något med synkningen. För det behöver man anlita en duktig synaskinsreparatör.

De vanligaste hushållsmaskinerna har nålsystem 130/705 Här finns en lista:
http://www.bibbistextil.se/webbshop/n%C3%A5lar/n%C3%A5lsystem-19976573
Sätt i nålen med platta sidan bakåt och se till att den kommer så långt upp det någonsin går. Jag tror nog att du har gjort det redan.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-09, 22:07   #8
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det behöver inte vara fel på synkroniseringen eller nålstången. Utan det ser ut som spolhållaren/korgen, delen i svart plast som spolen ligger i, kommit i ett felaktigt läge så att nålen träffar den. Om man lossar tungan som håller fast den och syns på två av närbilderna så borde den gå att justera.

När man sitter och syr och tittar ner på spolhållaren så ska den nog ligga som på bilden på följande sida:
http://www.sewingmachinesales.co.uk/...bin-holder.htm
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 12:23   #9
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Har haft något liknande en gång. Känn på spolhållaren, att den ligger bra där. Svårt att förklara, men man känner när den är i rätt läge. Små avvikelser gör stor skillnad.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 19:23   #10
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
Talla skrev: Visa inlägg
Har haft något liknande en gång. Känn på spolhållaren, att den ligger bra där. Svårt att förklara, men man känner när den är i rätt läge. Små avvikelser gör stor skillnad.
Jag skulle kunna tycka att detta är högt sannolikt!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-11, 21:52   #11
Smirk Smirk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 21
Har du rätt nålsystem? Du kanske har fått nålsystem för cover lock/over lock, som är lite längre.
Smirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons