Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-01-26, 17:15   #1
D.Ina D.Ina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2016
Inlägg: 10
Köpa Bernina 1008?!

Funderar på att köpa en ny Bernina 1008 (från England). Vill gärna ha råd. Undrar om jag är en tokig bakåtsträvare bara som väljer en sådan maskin, när man kan få rätt "häftiga" datoriserade maskiner för samma prislapp.
Vill ha en stark stabil mekanisk maskin som håller en livstid utan krångel. Har varken tålamod eller kunnande med strulande maskiner. Och en maskin med "känsla".
Känns som det är svårt att finna! Aningen är de plastiga, eller så är de datormaskiner. Känns som de flesta märken går ifrån sina mekaniska varianter. Och då funderar jag på om jag är dum som väljer denna maskin? Och finns det - trots att jag inte funnit det - någon annan maskin som motsvarar den?
D.Ina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-26, 20:30   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Rekommenderar att du hittar en Bernina record (http://mardsjo.se/wp-content/uploads...ina530_02w.jpg), som är den maskinen du önskar dig.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-26, 21:44   #3
D.Ina D.Ina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2016
Inlägg: 10
Tack för svar! Kikat på äldre maskiner också, både Berninas äldre och Husqvarna 2000.
Är Berninas nya av sämre kvalitet än de gamla (så som det är med t ex Husqvarna)? Min bild är att även nya Bernina är bra. Har jag fel?
D.Ina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-26, 23:17   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Plast är skillnaden. De gamla är av metall. De går inte sönder. Bernina record fungerar som en klocka.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 00:02   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Jag har en Bernina 1130 från slutet av 1980-talet, deras första datormodell, och något som jag skulle sakna om jag bytte till 1008 är att nålen stannar längst upp när man släpper pedalen. Det har inte 1008 vad jag läst. Modellerna 930, 1020, 1030, och några till har det däremot. (Och många nya förstås.) Något jag saknat någon gång på 1130 är att trycket på pressarfoten inte är justerbart (samma gäller 1008).
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 11:30   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Vad jag vet är Bernina 1008 en mekanisk maskin i metall.
Ta och gå in i en butik som sälj Bernina eller ring och fråga.
Jag är jätterädd om min service på orten, därav undrar jag...

Förstår inte varför du skall köpa i England. Köper du en maskin
där måste du skicka den dit för att få service. Det är inte
världsgaranti. Det gäller alla symaskinsmärken. Visserligen
betvivlar jag att du behöver skicka din maskin på service men
något kan ju hända vid transport m m.

Det är viktigt för att upprätthålla god service i Sverige, att
vi köper våra maskiner här hemma. Eljest överlever inte våra
säljare.

Skickar med en länk så att du kan ringa till olika Bernina åter
försäljare i Uppsala län och fråga angående Bernina 1008 m fl.

http://www.bernina.com/sv-SE/Shop-SE...rsaljarsokning
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 12:03   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Citat:
D.Ina skrev: Visa inlägg
Tack för svar! Kikat på äldre maskiner också, både Berninas äldre och Husqvarna 2000.
Är Berninas nya av sämre kvalitet än de gamla (så som det är med t ex Husqvarna)? Min bild är att även nya Bernina är bra. Har jag fel?
Jag har Bernina Record (830), 930, 1130, 1230, Artista 170 samt nya Bernina 830 i min ägo. 930 har samma funktioner som 1008.

Jag saknar inte att nålen går upp i högläge, det är en vanesak. Det mesta är nog en vanesak tror jag.

Det mest underbara är t ex att jag aldrig behöver justera i trådspänningen. Den känner av de olika tygerna, syr alla sömmar och syr och sicksackar helt perfekt. Drar aldrig ihop kanterna.

Det är magiska maskiner. Därav att jag inte kunnat göra mig av med dem, jag det är mina bästa kompisar och jag <3 them. Ja, jag vet att jag är lite crazy men det bjuder jag på. Det är fantastiska maskiner.

Har aldrig haft något fel på dem. Om det blivit fel så har det varit pga att jag har gjort fel. Fantastiskt bra handböcker, kollar jag där innan så undviker jag att det blir fel. Har en övertro till mitt minne ibland. =)
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 12:11   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Plast är skillnaden. De gamla är av metall. De går inte sönder. Bernina record fungerar som en klocka.
Vad menar du är plast i 1008?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 12:15   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Hej!

Rekommenderar att du hittar en Bernina record (http://mardsjo.se/wp-content/uploads...ina530_02w.jpg), som är den maskinen du önskar dig.

MVH
Personligen föredrar jag Berinina 830-1230.
Då närmast i ligger 830 din maskin. Tycker att det är bekvämt att hjälp
med inställning av sömmar. Det mesta är en vanesak och din 530 syr fantastiska sömmar så det är inget fel på msskinen. I så fall på mig
som uppskattar lite mer bekvämlighet.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 12:16   #10
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Jag har en Bernina record 530.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 15:05   #11
D.Ina D.Ina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2016
Inlägg: 10
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg

Förstår inte varför du skall köpa i England. Köper du en maskin
där måste du skicka den dit för att få service. Det är inte
världsgaranti. Det gäller alla symaskinsmärken. Visserligen
betvivlar jag att du behöver skicka din maskin på service men
något kan ju hända vid transport m m.

Det är viktigt för att upprätthålla god service i Sverige, att
vi köper våra maskiner här hemma. Eljest överlever inte våra
säljare.

Skickar med en länk så att du kan ringa till olika Bernina åter
försäljare i Uppsala län och fråga angående Bernina 1008 m fl.

http://www.bernina.com/sv-SE/Shop-SE...rsaljarsokning
Tack för svar och hjälp! Jag vill också värna om våra svenska handlare, men ibland blir jag mig själv närmast. Det skiljer 4000kr i pris att köpa i sverige jämfört med england. Och för mig finns inte det ekonomiska alternativet att köpa maskinen i sverige, då får jag avstå och välja annan modell.
D.Ina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 15:21   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Citat:
D.Ina skrev: Visa inlägg
Tack för svar och hjälp! Jag vill också värna om våra svenska handlare, men ibland blir jag mig själv närmast. Det skiljer 4000kr i pris att köpa i sverige jämfört med england. Och för mig finns inte det ekonomiska alternativet att köpa maskinen i sverige, då får jag avstå och välja annan modell.
Oj, är det så stor skillnad?! Då förstår jag dig.
Bernina är en bra och säker symaskin så då skulle t o m jag överväga.
Men det är nog den enda modellen. Sannolikheten att de skulle vara något fel på den är inte så stor.

Babsan, Sven-Åke Wilhelmsson bland annat syr på en Bernina 1008. Han syr upp mycket scenkläder bl a till teatrar, artister och sig själv. Sedan syr
han även upp kläder på beställning till övriga kunder.

Tycker att du ska gå och provsy på en Bernina 1008 så att du vet vad du köper för något.

Berätta gärna hur det går. Det är alltid spännande. Vad härligt med en ny symaskin.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 15:24   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Plast är skillnaden. De gamla är av metall. De går inte sönder. Bernina record fungerar som en klocka.


Upptäckte att du angett ditt modellnr. Gick in och korrade.

Men vad är som är plast i 1008? Det är jag intresserad av att få veta.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 15:46   #14
D.Ina D.Ina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2016
Inlägg: 10
Ja det är väl så med handeln idag, att med internet så har konkurrensen blivit hårdare. Utbud, pris och efterfrågan kommer styra vad vi har kvar i sverige och inte. Vissa saker köper jag av ekonomiska skäl från utlandet, medan andra saker köper jag svenskt oavsett pris (kött t ex). Går nog inte att komma ifrån den här marknadsutvecklingen.
Men vi kommer fortfarande behöva duktigt folk som kan serva våra symaskiner i sverige, även om allt fler köper själva maskinen från annat land.
Ja, optimalt vore ju att provsy ett gäng maskiner, men ingen återförsäljare i närheten och med två små barn är inte lusten så stor att fysisk åka runt så mycket. Jag är nog inte så kräsen egentligen, bara sömnaden är problemfri utan krånglande maskin och att köpet "i hjärtat" kändes rätt.
Jag får återkomma!
D.Ina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 16:04   #15
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Citat:
D.Ina skrev: Visa inlägg
Ja det är väl så med handeln idag, att med internet så har konkurrensen blivit hårdare. Utbud, pris och efterfrågan kommer styra vad vi har kvar i sverige och inte. Vissa saker köper jag av ekonomiska skäl från utlandet, medan andra saker köper jag svenskt oavsett pris (kött t ex). Går nog inte att komma ifrån den här marknadsutvecklingen.
Men vi kommer fortfarande behöva duktigt folk som kan serva våra symaskiner i sverige, även om allt fler köper själva maskinen från annat land.
Ja, optimalt vore ju att provsy ett gäng maskiner, men ingen återförsäljare i närheten och med två små barn är inte lusten så stor att fysisk åka runt så mycket. Jag är nog inte så kräsen egentligen, bara sömnaden är problemfri utan krånglande maskin och att köpet "i hjärtat" kändes rätt.
Jag får återkomma!

Jag instämmer till 100% av ditt val av symaskin. Hade inte gjort något annat val själv om jag köpt en ny symaskin (alla mina symaskiner har jag köpt billigt begagnade utom brodyrmaskinen 830).Menade bara EN BUTIK, ENDAST 1008. Tänker att det vore bra om du hade sytt på 1008, då vet du vad du har att förvänta dig. Kan avgöra om det är något behöver justeras eller är fel osv. Att maskinljudet låter som en katt som spinner, känslan osv. Förstår att det inte är så lätt med småbarn, tänkte en maskin i en butik. Ring och kolla innan att de har den maskinen inne så att du kan provsy. Bara omtanke från min sida.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bernina, bernina 1008

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons