Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-01-23, 20:04   #1
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Ny symaskin, men vilken?

Jag har googlat, besökt min lokala symaskinsbutik, googlat lite till, ställt en hel del frågor på olika ställen och läst en hel del information om att köpa symaskin. Men blir inte riktigt klok... Jag är på jakt efter en ny symaskin eftersom jag sålt min gamla och skulle behöva er hjälp.

Det jag vill ha/få ut av min symaskin är följande:
*Så mycket metall som möjligt på insidan (metallspolar är ett måste!)
*Övermatare (antingen inbyggd eller pressarfotsvarianten)
*Stygnlängd och stygnbredd på upp till ca. 5-6 mm, gärna mer. Ska även gå att ställa in väldigt smått.
*Justera pressarfotstryck
*Kunna ställa in om nålen ska stanna uppe resp. nere när man slutar sy
*Kunna ställa in nålposition i sidled
*Knapphål - enstegs
*Fin raksöm, sicksack, flerstegssicksack
*Förstärkt raksöm
*Fållsömmar för stumma resp. elastiska tyger

Allra mest syr jag i olika typer av trikå. Syr en del träningskläder i riktigt elastiska tyger men syr även en del i stumma bomulls- och linnetyger.
Overlockmaskin har jag redan, det är fållning/dekoration av elastiska syprojekt som jag behöver den här maskinen för.

Jag skulle önska att det fanns en sida liknande Prisjakt där man kunde sortera ut maskiner efter olika egenskaper som man är ute efter, men vad jag vet så finns ingen sådan sida förutom just Prisjakt, och där är nästan inga egenskaper ifyllda för olika maskiner.

Någon som har tips på någon maskin som matchar mina behov? Jag är inte ute efter massa häftiga och annorlunda sömmar, så om det finns någon maskin med samtliga egenskaper som jag punktat upp ovan och endast ett fåtal extra sömmar utöver det vore jag helt såld!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 19:57   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det är inte lätt att hitta rätt i symaskinsmarknaden idag. Min mer än 20 år gamla Pfaff fungerar fortfarande fintfint, men kan lägga av när elektroniken fallerar. Då kan man inte reparera den. Så jag har kollat lite för att vara beredd om den dagen kommer. Bra matning, möjlighet att ställa nålen i många olika lägen och inbyggd övermatning är något jag använder för jämnan. Raksömmen är perfekt, utmärkta pressarfötter underlättar att få till snyggt sydda sömmar. Jättemånga prydnadssömmar används nästan inte alls.

Om jag måste skaffa en ny maskin har jag ganska likvärdiga krav som du har. Man vill ju inte skaffa något sämre än vad man är van vid. Overlock och en liten brodermaskin finns redan, så de egenskaperna ska inte finnas i min idealmaskin. Maskinen behöver inte känna av olika slags material, det klarar jag bra själv. Därför ser jag just nu två märken som jag kan tänka mig att köpa: Brother och Juki. De maskinerna verkar välbyggda och lätta att underhålla. Service finns i Stockholmstrakten där jag bor. Sen finns det ett antal olika mer eller mindre avancerade modeller att välja mellan. Idag köper jag gärna i Sverige eftersom vår valuta är svag nu och man kan få hjälp, undervisning och service.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 21:35   #3
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Ja, det är en himla djungel och jag blir som sagt inte klok... När jag läst om olika märken så verkar Bernina vara de mest rejäla. Åtminstone om man tittar på lite nyare maskiner. Jag har inte gett mig in på att kolla äldre maskiner eftersom jag inbillar mig att det jag kräver av min maskin inte finns på äldre modeller, men rätta mig gärna om jag har fel. Det tråkiga med Bernina är att de kostar rätt rejält.

Jag läste lite om Juki igår, men begrep inte riktigt vad det var för märke... Jag googlade på någonting om Bernina och fick upp en träff med Jukis maskiner... Är det något samarbete/dotterbolag? Eller har det absolut ingenting med Bernina att göra men det dök upp ändå för att jag är kass på att googla?

Det verkade dock som att Jukis maskiner har plastspolar, vilket jag absolut inte vill ha då jag har det på min nuvarande maskin och tycker är bedrövligt dåligt då de går sönder för minsta lilla känns det som.
Jag har även kollat en del på Brother eftersom jag sett många som rekommenderat deras maskiner. Men det verkar vara samma sak där, mest plast rätt igenom.
Det är så himla svårt, jag blir tokig!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 14:51   #4
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Angående plastspolar så är min erfarenhet att de kan gå sönder om plasten är gammal. Det har hänt mig en eller två gånger med en Husqvarnamaskin som jag hade för ett antal år sedan. Numera har jag en Pfaff sedan 2004 och en Elna (tror det är samma spolar som till Brother och Janome) och har aldrig råkat ut för att spolarna gått sönder.
Håller med dig om att du bör titta efter nyare modeller då enstegsknapphål inte finns på gamla maskiner.
Hur mycket metall det finns innanför skalet borde en symaskinshandlare kunna svara på. Bernina är känt för bra kvalitet.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 16:27   #5
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Jag har lyckats paja 2 plastspolar med min maskin som är inköpt 2013 och det beror inte på skit bakom spakarna är jag relativt säker på, eftersom det bara går att göra på ett sätt när man spolar upp undertråd... Men det kan ju vara olika från maskin till maskin, men jag vill ändå ha metall
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 20:14   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag har både plast- och metallspolar sedan början av 80-talet och ingen har gått sönder än. Min nuvarande Pfaff + en tidigare av samma märke har industriskyttel och det kan tänkas att kvaliteten är högre av den anledningen.

Japanska JUKI är främst känt för sina industrimaskiner, för några år sedan lanserades deras hushållsmaskiner i Sverige. Snart har vi Syfestivalen i Älvsjö och både Brother och JUKI brukar visa upp sina hushållsmaskiner där. Jag tror att den nya boxermatningen (Brother, JUKI, kanske Janome?) är utmärkt, hos JUKI finns extra övermatare som tillbehör.
http://www.brothershopen.se/Symaskiner/
http://www.tekoteknik.se/


När en symaskinshandlare har som försäljningsargument att hans/hennes märke tillverkas hos JUKI säger det en hel del om kvalitén tycker jag. BabyLock tillverkas där liksom Berninas overlock, kanske även andra modeller.
Idag har tydligen alla hushållsmaskiner den högre typen av spole och det finns en uppsjö av metallspolar på Syfestivalen. Det kan finnas en liten skillnad mellan spolarna, jag tror att det kan ha med spolmekanismen att göra. Bäst är att kolla hos importören.

Man bör kolla priserna på extra pressarfötter, Berninas är DYRA.
Jag kommer att titta lite extra noga på detaljerna under Syfestivalen.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 21:28   #7
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Ja, jag har också tänkt titta runt en del under syfestivalen och klämma och känna lite på olika maskiner.
Det låter ju positivt att ni har bra erfarenheter av plastspolar åtminstone, men jag står nog fast vid att jag gärna vill ha metallspolar ändå och en del metall på insidan. Men JUKI låter ju ändå rätt intressant, så jag ska nog kika lite extra på deras maskiner under Syfestivalen.
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 22:38   #8
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Var uppmärksam på metallspolarnas storlek på hålet. Jag köpte spolar för några år sen som var för smala för att tryckas fast på spolknoppen på min Elna De var inte heller gjorda i ett stycke som mina andra är. De bestod av 3 sammansatta delar.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 19:09   #9
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Jag har försökt kika på Jukis maskiner, men jag tycker inte det står så mycket info om maskinerna på hemsidan... Skulle önska en lista över specifikationer och möjlighet att jämföra olika maskiner, men det verkar inte finnas :-(
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 20:23   #10
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Vet inte om du besökt den här sidan http://www.tekoteknik.se/juki-symask...ner/hem-atelje
De verkar iaf ha någelunda bra beskrivning av Juki maskinerna
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 20:53   #11
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Citat:
monikaw skrev: Visa inlägg
Vet inte om du besökt den här sidan http://www.tekoteknik.se/juki-symask...ner/hem-atelje
De verkar iaf ha någelunda bra beskrivning av Juki maskinerna
Jo, det är där jag har kollat. Men jag skulle vilja ha en lista över alla funktioner, eller de flesta betydande. Jag tycker det är lite fattigt med info för jag antar att maskinerna kan mer än vad som står.
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 20:56   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Jag har både plast- och metallspolar sedan början av 80-talet och ingen har gått sönder än. Min nuvarande Pfaff + en tidigare av samma märke har industriskyttel och det kan tänkas att kvaliteten är högre av den anledningen.

Japanska JUKI är främst känt för sina industrimaskiner, för några år sedan lanserades deras hushållsmaskiner i Sverige. Snart har vi Syfestivalen i Älvsjö och både Brother och JUKI brukar visa upp sina hushållsmaskiner där. Jag tror att den nya boxermatningen (Brother, JUKI, kanske Janome?) är utmärkt, hos JUKI finns extra övermatare som tillbehör.
http://www.brothershopen.se/Symaskiner/
http://www.tekoteknik.se/


När en symaskinshandlare har som försäljningsargument att hans/hennes märke tillverkas hos JUKI säger det en hel del om kvalitén tycker jag. BabyLock tillverkas där liksom Berninas overlock, kanske även andra modeller.
Idag har tydligen alla hushållsmaskiner den högre typen av spole och det finns en uppsjö av metallspolar på Syfestivalen. Det kan finnas en liten skillnad mellan spolarna, jag tror att det kan ha med spolmekanismen att göra. Bäst är att kolla hos importören.

Man bör kolla priserna på extra pressarfötter, Berninas är DYRA.
Jag kommer att titta lite extra noga på detaljerna under Syfestivalen.


BERNINA PRESSARFÖTTER FINNS ATT KÖPA
dels pirat tillverkade och om du köper originalfötter från USA, England så är de överkomliga.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 21:26   #13
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
I höstas fick jag några broschyrer som är till stor hjälp för att hitta bland JUKIs modeller. Jag lutar nu mot modellerna med beteckningen HZL.

Gå in på länken som monicaw gav

Klicka på den modell du vill studera och läs om detaljer. Lägg märke till vad som ingår och vad som du eventuellt vill köpa till. Allra sist finns ordet Prospekt som är en länk till en broschyr om aktuell maskin.

Det finns så mycket info att det tar tid att smälta allt.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-29, 16:51   #14
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Jag tyckte deras broschyrer var lite snurriga. Exempelvis såg jag att det stod på några maskiner att man kunde sy med tvillingnål. Betyder det att det inte går på de maskiner där det inte nämns? Känns inte helt logiskt
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-29, 20:49   #15
SyEmma SyEmma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 78
Just nu när jag sitter och googlar och läser om både Bernina och Juki så lutar det nog rätt mycket åt en Bernina 350 PE eller SE. Men jag får avvakta till Syfestivalen där jag kan testa flera olika och se vilken som känns bäst. Behöver även se om Berninas 3-serie är alldeles för små eller om de duger. Prismässigt skulle jag gärna fastna för en av Jukis maskiner, men jag får inte fram tillräckligt tydlig information om dem för att jag ska fastna helt och hållet. Jag gillar Berninas jämförelsetabeller där de staplar upp alla specifikationer för att visa vad som ingår i varje maskin och vilka funktioner som finns. Perfekt när man väger mellan olika.

Är det någon här som testat någon maskin ur Berninas 3-serie?

Trevlig helg på er alla glada!
SyEmma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bernina, ny symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons