Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-02-01, 15:22   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Är textilfärger täckande?

Hej alla.

Jag tänkte färga min snart färdigstickade ullkofta (Drops "Nepal" 100% ull)till en grå nyans.
Tyvärr måste jag sticka med 2 olika färger: natur och beige.
Jag hade tyvärr inte garn i samma nyans så det räcker
Kommer textilfärgerna jag har (Nitor, Herdins och Rit dye)att täcka den så att koftan inte får olika nyanser pga de olika garnerna?

Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 16:14   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Citat:
freja71 skrev: Visa inlägg
Hej alla.

Jag tänkte färga min snart färdigstickade ullkofta (Drops "Nepal" 100% ull)till en grå nyans.
Tyvärr måste jag sticka med 2 olika färger: natur och beige.
Jag hade tyvärr inte garn i samma nyans så det räcker
Kommer textilfärgerna jag har (Nitor, Herdins och Rit dye)att täcka den så att koftan inte får olika nyanser pga de olika garnerna?

Ann
Oj, jättesvår fråga. Garner tar upp och suger in färg olika. Ingen aning. Allra säkrast är om du har en provlapp av vardera garn, färgar bägge samtidigt och jämför. Sedan kan du googla på leta rätt på tillverkare och rådfråga med dem.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 17:16   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Du kan inte färga ull med de färger du nämner, de tar inte. Det finns speciella färger för ull, silke och nylon. De kallas för syrafärger och kan köpas på Internet hos Färgkraft, Gudruns ullbod, Zenit och liknande ställen.
Inga sådana färger är täckande men de är är färgfasta och ljuståliga.
Det finns kallvattenfärg också, googla på Jeoba så får du mer info. Det kostar förstås en del.

Så gör som Gumpan föreslår: sticka en provlapp med breda ränder av de båda garnen och färga den. Troligtvis blir den inte alls grå. Kanske gillar du resultatet, kanske inte. Hursomhelst blir det en mer eller mindre dyrköpt erfarenhet, som du har nytta av i framtiden.

Den naturliga ullfärgen brukar bli vitare när man tvättar ordentligt- det är det som händer vid färgning, medan den som är beige kommer att behålla sin färg.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-01, 17:26   #4
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Tack för era svar.
Jag får nog sticka provlappar och se hur det blir.
Jag hoppas på det bästa

Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-02, 13:08   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Du kan inte färga ull med de färger du nämner, de tar inte. Det finns speciella färger för ull, silke och nylon. De kallas för syrafärger och kan köpas på Internet hos Färgkraft, Gudruns ullbod, Zenit och liknande ställen.
Fast "Textile Colour multi fibre" från Herdins ska vara avsett även för ylle/ull, siden/silke och polyamid/nylon. Man ska tydligen tillsätta 1/2 dl ättika när man färgar sådana tyger. Vet inte om det gör det till en syrafärg. http://www.herdins.se/textilfarg/her...ulti-fibre__82
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-02, 13:12   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Fast "Textile Colour multi fibre" från Herdins ska vara avsett även för ylle/ull, siden/silke och polyamid/nylon. Man ska tydligen tillsätta 1/2 dl ättika när man färgar sådana tyger. Vet inte om det gör det till en syrafärg. http://www.herdins.se/textilfarg/her...ulti-fibre__82
Been there done it ...
Ullen var vacker och ganska jämn i färgen tills jag tvättade. Då försvann det mesta.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-02, 17:01   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Been there done it ...
Ullen var vacker och ganska jämn i färgen tills jag tvättade. Då försvann det mesta.
Vid växtfärgning betar man av ullgarnet först. Ull är fett och vattensvstötande, efter avbetnkngen suger garnet upp färgen jämnt och fint.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-03, 16:25   #8
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Vid växtfärgning betar man av ullgarnet först. Ull är fett och vattensvstötande, efter avbetnkngen suger garnet upp färgen jämnt och fint.
Den snällaste betningen för växtfärgning är alun. Annat som användes tidigare var farligt och kromsalterna hoppas jag har försvunnit ur växtfärgningen för gott.
Ur miljösynpunkt är syrafärgerna bättre. Som egaliseringsmedel kan man använda salt.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons