Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-01-02, 15:26   #1
chan chan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 96
Question Reservdel till fotpedal Husqvarna?

Hej!

Kan man köpa ett motstånd till en trampa på nätet? Jag har en Husqvarna Practica 4010 från 70-talet där motståndet i trampan har gått sönder - det går bara att köra maskinen i "180 knutars" fart....
Tacksam för alla tips!

MVH ,CHristina
chan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-02, 22:34   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Ja. Du kan köpa den på Ebay. Även i Göteborg på Radiomuseet kan du få tag på såna väldigt billigt.

Har du öppnat pedalen och är säker på att just motståndet är fel på, för jag har för mig att just motstånd satte man i pedalen för att undvika att den stör TV:ns mottagning.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-02, 22:41   #3
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Har du kollat med någon som reparerar HQ-maskiner? De brukar kunna fixa även sådant för det får ju inte bli galet så man bränner maskinens motor helt.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-03, 07:10   #4
chan chan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 96
Tack

Tack för era svar, skall kolla vidare! Har kollat med reparatör på 2 ställen och de säger att motstånd inte går att köpa som reservdel från Husqvarna längre, utan att jag måste köpa helt ny trampa - billigaste jag hittat kostar 375:-. Elektrikern jag har därhemma har skruvat isär den gamla trampan och konstaterat att det har "bränt" på motståndet - allt annat ser OK ut säger han. MVH ,Christina
chan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-03, 10:32   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Finns det någon bild på hur insidan av den trasiga fotpedalen? Att ett motstånd ser bränt ut behöver förresten inte betyda att det är helt trasigt. Fotbedalerna brukar också innehålla kondenatorer och en trasig sådan kan leda till kortslutning med samma symptom, att symaskinen går med full hastighet.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-03, 10:44   #6
chan chan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 96
Min elektriker kollade på kondensatorn oxå och sa att den såg OK ut, men är det lättare att få tag i en sådan till rimlig peng så kan man ju kanske testa det först - jag får se vad jag hittar för delar på nätet. Annars får det väl bli ny trampa..... måste ha igång den gamla trotjänaren så att jag kan laga båtkapellet.... Tack för all hjälp!
chan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-05, 16:07   #7
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Motståndet som troligen är trasigt är nog inte det motstånd som parallellkopplas med kondensatorn. Det borde vara reostaten. Det är i Husqvarna ofta en keramikkärna som lindats med isolerad koppartråd med lämpligt motstånd. På ett ställe har koppartrådens isolering polerats bort och där rullar ofta en kolrulle som ger kontakt på rätt ställe på lindningen. dessa lindningar bränns ofta av. Har du en gammaldags bilelektrisk firma i närheten kan de linda om reostaten. Annars är det bara att flytta över sladden till en fungerande pedal.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-05, 20:41   #8
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Motståndet som troligen är trasigt är nog inte det motstånd som parallellkopplas med kondensatorn. Det borde vara reostaten. Det är i Husqvarna ofta en keramikkärna som lindats med isolerad koppartråd med lämpligt motstånd. På ett ställe har koppartrådens isolering polerats bort och där rullar ofta en kolrulle som ger kontakt på rätt ställe på lindningen. dessa lindningar bränns ofta av. Har du en gammaldags bilelektrisk firma i närheten kan de linda om reostaten. Annars är det bara att flytta över sladden till en fungerande pedal.
Tack för upplysningen!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons