Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Industrisymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-01-08, 02:30   #1
Grihm Grihm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2016
Inlägg: 3
Industriell symaskin för läder, ej bara tunt skinn.

Hej allihopa.

Vi har ett företag som sysslar med Cosplay och rustningstillverkning, och nu siktar vi på att expandera med att bland annat köpa in lite maskiner.

En industriell symaskin eller en symaskin av "tyngre" modell är vad som söks, men när man söker på nätet så dyker det främst upp beskrivningar utav maskinen, men inte mycket till sömnads exempel.

Jag har fått ett svar via mail på en maskin som jag blev rekommenderad.
Janome 1600qc pro skulle tydligen vara bra för att just kunna sy i läder. Dessa märken och modeller är okända för mig så jag söker lite särskilda råd här innan ett köp. De kostar ju ändå en rejäl slant.

För att förklara närmare så är det alltså upp till 5 mm garvat läder nu, inte skinn bara. Många blandar ihop dem och kör över samma produktkant.
Bifogar lite bilder på lädret vi jobbar med, och alla råd om inköpsplatser, specifika märken för särskilda ändamål uppskattas.

Mvh Johan
Bifogade bilder
   
Grihm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-09, 20:05   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
Grihm skrev: Visa inlägg
Janome 1600qc pro skulle tydligen vara bra för att just kunna sy i läder. Dessa märken och modeller är okända för mig så jag söker lite särskilda råd här innan ett köp.
Jag är ytterst skeptisk till det. En sådan maskin bör väl ha walking-foot. Ovanstående ser ut som den är gjord för folk som quiltar i första hand, vilket även framgår av modellbeteckningen.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-09, 22:10   #3
Grihm Grihm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2016
Inlägg: 3
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Jag är ytterst skeptisk till det. En sådan maskin bör väl ha walking-foot. Ovanstående ser ut som den är gjord för folk som quiltar i första hand, vilket även framgår av modellbeteckningen.
Du menar att maskinen är till för quilting alltså?
Tack för input. Vill inte lägga ut 10 000 + på fel maskin direkt.
Grihm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-30, 22:02   #4
misan misan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 14
Jag hade tidigare en Adler 204, den har inte Walking foot men klarar lätt 5 mm läder, även 10mm ;-) Så nej, du måste inte ha det även om det givetvis är smidigare många gånger, men priset blir därefter..
Kolla annars efter tex en Cobra eller Juki, men där kan jag inte alls modellerna.
misan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 00:05   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
misan skrev: Visa inlägg
Jag hade tidigare en Adler 204, den har inte Walking foot men klarar lätt 5 mm läder, även 10mm ;-)
Fast Adler 204 är väl en familj med modeller som har olika specifikationer. På nätet ser jag mest information om 204-370 och den har walking foot.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 20:36   #6
spiken spiken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 13
Kolla gärna in Juki's symaskiner på E-Slöjd. De har symaskiner för alla användningsområde. De hjälper dig gärna.
spiken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 22:57   #7
GunillaA GunillaA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2015
Inlägg: 9
Kolla in kalendern här på sysidan, kommer ju några mässor runt om i Sverige. Kanske ni kan åka dit och titta och få prova er fram.
GunillaA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-03, 22:12   #8
misan misan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 14
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
Fast Adler 204 är väl en familj med modeller som har olika specifikationer. På nätet ser jag mest information om 204-370 och den har walking foot.
Ja, jag har som sagt sålt maskinen och har inte resten av siffrorna i huvet. Ville bara få sagt att det inte är nödvändigt med alternerad matning, det brukar skilja en hel del i pris med eller utan upplevde iaf jag när jag letat maskiner.
Jag syr dagligen i 5-15mm läder och har klarat mig långt på min 204-??? med nålpositionering men som bara hade undermatning.
misan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 13:51   #9
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Janome gör inga lädermaskiner. Walking foot heter på svenska övermatning. Singer, pfaff och seiko är bra på tyngre maskiner även om nästan alla märken har liknande modeller. Singers äldre 45K-klass är enkel och finns med övermatning, brukar dyka upp titt som tätt på blocket, råa maskiner som klarar en halv tumm rårandsgarvat sulläder utan att tveka, nålar upp till typ strl 240. Man måste inte ha övermatning. Ska du ha en begagnad maskin i lagom prisklass ska du kolla med Seppo Aula i borås. Han skickar över hela landet och har en enorm källare full med maskiner. Väldigt kunnig också, lätt att ha att göra med.

Passa dig för gamla skomakarmaskiner, de är gjorda för nåtling och lagningar, inte vegetabilisk garvat läder.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons