Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-08-31, 20:20   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Question Hjälp med datering + klädvård

Hej igen, alla historiskt kunniga!

Ursäkta att jag upprepar mig och stoppar in samma inlägg igen här. Verkar som om det annars inte blir läst.

I sommar har jag fått ytterligare några historiska plagg till skänks. Jag tar jättegärna emot hjälp med datering!

Fler bilder finns pinterestsidan: https://www.pinterest.com/bruna_sus/old-gifts/
Där kan man även se den svarta schaletten och det svarta spetsförklädet, som tydligen ska ha använts som serveringsförkläde vid begravningar, under 1880-90-talet. Om de plaggen är så gamla, undrar jag ju förstås om det är något mer som har ca samma ålder.

Dessutom mottar jag tacksamt tips för hur jag ska förvara alla dessa reliker, så att de inte förstörs i min vård.

Vänliga hälsningar,
Susanna
Bifogade bilder
    
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 10:20   #2
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Återkommer! Måste ut till stugan och rådfråga alla mina gamla priskuranter. Jag är ganska säker på att förklädena gick att beställa i Åhlén och Holms jubileumskatalog 1899-1909.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 10:33   #3
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Åh, du är ju en pärla, Ulrika!
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-16, 11:00   #4
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Jag har inte glömt dig, bara inte hittat något särskilt matnyttigt. Förklädet fanns INTE med i katalogen jag tänkte på, men jag vet ju att jag sett ett likadant någonstans. Det är ju uppenbart ett serveringsförkläde i alla fall. Klänningen skulle jag tippa på är från ca 1915-1920, men din gissning är ju lika god som min. Kjolen är inte fotsid, sekelskiftespuffarna på ärmarna är borta.

Jämför denna: http://digitaltmuseum.se/01101435460...erska-jorlanda

Och denna från 1922: http://langbrosjukhus.se/wp-content/...kskoterska.jpg

Hålen i kragsnibbarna verkar vara till för att fästa någon sorts brosch som förmodligen hörde till yrket.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-16, 20:16   #5
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Tack så mycket för hjälpen, Ulrika! Jättesnällt att du har tagit dig tid att kolla.
Ja, jag skulle också tro att sjuksköterskedräkten inte är supergammal. Det är så besvärligt. På 50-talet verkar de ha sett likadana ut, men med bara lite förkortad kjol...
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons