Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-12-24, 11:32   #1
superamatör superamatör är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 2
Angry Trilskande symaskin

Först vill jag önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Jag hoppas också på att få det och särskilt det senare men det är i det här sammanhanget upp till er och vilka goda råd och anvisningar jag får.
Det är så här: Jag har ur mina gömmor tagit fram en sisådär 30 år gammal elektrisk symaskin av fabrikat Husqvarna. Det har på sin tid sytts flitigt på den men sedan den ersatts med modernare maskiner undan för undan har den blivit stående.
Nostalgisk som man är fick jag plötsligt idén att återuppliva bekanskapen och satte mig framför den men se, den var inte alls med på noterna. Motorn fungerar som den skall men den orkar inte dra runt den ingående axeln.Med stor handkraft orkar jag dra runt hjulet några varv. Märkligt eftersom den stått skyddad i sin koffert hela tiden och i vanlig rumstemperatur.
Vad kan det vara som hänt eller snarare hur skall jag göra för att få maskinen att fungera. Hittills har jag tagit isär så mycket att jag kunnat spreja med 5-56in i maskineriet men maskinen låter sig inte påverkas. Kan det var så illa att den självpensionerat sig och är redo för containern eller finns det något hopp?
Snälla experter på tröga maskiner, hjälp mig att få igång klenoden!
Maskinreparationsamatör
superamatör är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-24, 11:53   #2
avslutatmedlskap1005 avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 92
Smile

Exakt vilken äldre Husqvarnamaskin är det som du har?

Det kan handla om rengöring, gammal olja, ludd,
trådar som snott in sig, drivremmen som är för hårt
spänd - eller tom gått av.

Oftast handlar det om ludd som packat ihop sig
(rengöring).

Titta i instruktionsboken om du har den kvar.

God Jul och hoppas att du lyckas lösa problemen
med din maskin.
avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 00:42   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nu vet jag inte hur det är med husqvarnas maskiner, men vissa äldre modeller från pfaff (ungefär från 50-talet) har någon sorts behandling i maskineriet, vad det nu var för någonting minns jag inte, men med ålder stelnar och blir till lim. Många tror då att maskinen är dålig och ger upp. Men för dessa maskiner (dvs pfaff) kan man få bort medlet. Kerosene säger de ialla fall vad det nu är på svenska och hårtork och sedan olja in allt när man fått igång maskineriet.

Men om det är 30årig husqvarna så är det ju från 70-talet, så kanske det är någon plastdel som gått sönder. Rätt vanligt tydligen på dessa HQ 2000, jag har råkat ut för det. Men då fungerade det i alla fall att använda motorn, iaf jag...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 11:05   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
ANVÄND ALDRIG 5-56 I EN SYMASKIN AV ÄLDRE MODELL!!!!!
Den kleggar ihop fullständigt, använd något som rengör neutralt och olja sen in allt på nytt.
Är det en Husqvarna 2000 med utbytbara rattar på baksidan så är det oftast där det sätter sig. Försök få loss ratten som sitter i och se till så att allt löper fritt där och smörj!!!! med vanlig symaskinsolja.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 12:48   #5
superamatör superamatör är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 2
Tack alla snälla ni som gett de goda råden!

Maskinen är en Husqwarna 2000 modell 6030.
Apropå 5-56 så var tanken att dränka in maskineriet så att oljan med kapillärkraftens hjälp skulle nå alla rörliga delar och sedan torka med Bräkleen. Maskinen är självsmörjande och behöver sedan när den funkar ingen symaskinsolja. Men är det trådar som snott in sig nå´nstans eller ludd då vete håksen, ty hela chassiet går inte att få bort i helt skick och därför kommer man inte åt alla delar. Nä, på baksidan finns inga rattar men på framsidan, så jag ska göra ett försök till, om jag får bort dem.
Tack i alla fall för alla förslag och Gott Slut på det gamla år 2009!
Superamatören
superamatör är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 13:43   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag gissar på att remmen måste spännas.
Går motorn men maskinen inte orkar slirar det nog.
Värt ett försök i alla fall /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons