Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-10, 11:00   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Symaskinsnålar

Hej på er govänner
Nu måste jag kolla med er - hur noga är ni med att byat era symaskinsnålar? Byter ni till alla olika sorters material ni syr i, och byter ni efter tjocklek på tyget o.s.v? Byter ni efter viss tid den suttit i också? Jag är fruktansvärt dålig på att byta nål och gör det oftast inte förräns den som sitter i bryts.
Hur mycket påverkas det färdiga resultatet av detta nålslarv? Uppenbarligen kan jag ju inte ha några problem för då hade jag väl bytt mer men det är ju kul och veta hur ni förhåller er till nålbyte.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 12:02   #2
avslutatmedlskap1005 avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 92
Personligen är jag mer eller mindre storförbrukare när det gäller
nålar, byter väldigt ofta - direkt efter projektet är klart -
och rengör också maskinerna direkt efter varje gång för att
hålla undan ludd och damm. Kostnaden räknar jag in som material-
förbrukning.

En skadad nål kan - om det vill sig illa - skada både stygnplåt
och material.

Det är ju helt olika som man ser på det, många byter mer
sällan och tycker att det är helt o.k.
avslutatmedlskap1005 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 12:19   #3
mika_ mika_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 97
Jag är en slarvmaja när det gäller nålar. Byter oftast inte förrän jag ser att det inte fungerar. Enda jag byter är till stretchnål... Men sen syr jag inte i så mycket tjocka tyger eller supertunna heller vanligtvis.
mika_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 17:45   #4
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Jag syr ju i många olika sorters material och byter nål efter tygkvalitet. Resultatet påverkas mycket, tycker jag, av vilken nål man har - tunn, fin nål till tunna tyger t ex foder, voile, en grov nål till de tjockare tygerna t ex ylletyger, jeans, stretchnål (kulnål) till jerseytyger osv. Och så finns det ju riktigt spetsiga, fina nålar när man syr i t ex chiffong. Om jag sytt mycket med nålen och ska sy i ett "finare, dyrare" tyg så byter jag alltid innan jag börjar sy, ifall nålen blivit kantstött.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 21:05   #5
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Brodyrnålarna byter jag ganska ofta, men efter det att jag började med Inspiras nålar, behöver jag inte byta lika ofta. Jag märker skillnad på broderiet, om nålen inte är helt fräsch och bra.

Vid vanlig sömnad byter jag alltid nål efter vad det är för material jag syr i. Jeans, läder, stretch mm. Hmmmm förbrukar nog en hel del nålar även här.
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 21:42   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag byter olika ofta beroende på vad det är jag ska sy. Det finns en minnesregel att man"bör" byta nål efter att ha sytt effektivt i 8 timmar. Det bör man nog! och oftare om det är chiffong etc.
Min favoritnål är Schmetz nr 80, som jag köper i 100-pack!
Den funkar jättebra att brodera med också, utom till metalltråd som kan krångla.

Det jag vill berätta är att syr man i trikå, kan det verka helt OK, men vara småskador på trådarna som inte syns, pga en inte helt felfri nål. Detta märks när man har tvättat plagget en eller flera gånger, då uppstår små hål längs sömmen som bara blir större, tills det till slut spricker upp. det här har jag sett flera gånger på billiga köpta kläder, då kan man rädda det hela genom att i tid sy en söm innanför.

Det beror ju också lite på HUR man syr, om man låter knappnålar sitta kvar etc.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-11, 08:26   #7
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Ok, jag ser ju nu att jag måste skärpa mig lite vad gäller nålar. Men var köper ni nålar billigast. Såg att du köpte 100-pack Syofta, var beställer du då?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-11, 21:15   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
De har jag köpt på Maso i Stockholm. De finns även att beställa på nätet, minns inte var det var, troligen från England? Nån annan som vet? Annars kan man googla på Schmetz, så hittar man.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 13:42   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag byter nål beroende på material. Sedan jag lärt mig detta här och att välja rätt nål för rätt material blev sömnandet så mycket bättre.

Fel nål kan slå hål i tyget.


Det finns ingen magisk tidgräns innan nålen blir dålig. Man kan ha otur och göra nålen uddstött 2 minuter efter att man satt i ny nål, och man kan sätta in ny nål och nästan inte sy och ha bra nål i 1 år. Med det menar jag alltså att nålen kan bli dålig väldigt fort om man gör den uddstött. T.ex. om man syr i knappnål.

Så småningom lär man sig att se och känna när nålen blivit dålig genom att se och känna hur maskinen uppför, hur det går att sy.

Om det går tungt, ungefär kapow kapow för varje nedslag så kan nålen vara uddstött. (eller för grov/rund för tyget) Om det gör hål i tyget måste man byta.. Om nålen är lite sned måste man byta. Om maskinen käkar tyg kan det också bero på för tjock eller uddstött nål då det "packar" ner genom hålet.

Smala och vassa nålar går sönder lättare. Men man ska ändå ha såna när man syr i tunna tyger.

Och Schmetz! Här är det faktiskt skillnad. Tyvärr kostar de andra märken lika mycket i många butiker (!!) så det är bara att gå och köpa schmetz, man tjänar på det. Har butiken inte schmetz, gå till en annan.

Läs gärna dig in på de olika nåltyperna och när man ska använda dessa.. sömnaden blir mycket bättre.

Ibland tror man att det är fel på symaskinen när det är egentligen fel/sönder nål i...

Jag har symaskiner som inte är lika kräsna så jag brukar stoppa de beg nålarna (när jag byter nåltyp alltså) i en mjukdjur (min nåldyna, haha stackars voodoopudeln) och använda dessa när jag bara ska sy ihop något slarvigt. Typ overlocka kanter för förtvätt av tyger.

De nålar som är utjänta slängs direkt. De riktigt uddstötta kan man känna att det är kasst.

Det är MYCKET sällan jag bryter nålar nu.
Men när jag syr på elektronisk maskin kan det bli avbrutna nålar. Jag trivs inte med dessa satans maskiner som har egna liv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons