Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-07, 14:46   #1
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Question Gammal Singer compact 60-talare

Min mormor har en gammal Singer compact från 60-talet stående och nu frågade hon mig om hon skulle kasta den eller om den var värd att spara??? Jag har inte en aning själv så nu hoppas jag att någon här vet det!
Det jag vet om maskinen är att den just nu inte funkar något vidare. Min mamma använde den mkt flitigt när hon var ändringssömmerska i en affär på 70-talet och sen sa hon att den var slutkörd... Kan vara att hon bara ville byta upp sig Jag sydde några gånger på det under 90-talet och då funkade den ok, tjafsade lite ibland men det blev sytt i vart fall. Sista gången jag lånade den ca år 2001 gick det dock inte alls. Det var nåt med trådspänningen vill jag minnas, stygnen var alldeles "knorvliga". Den har stått stilla i alla år däremellan för mormor vill inte alls sy på maskin
Kan det var någon ide´att lämna in den till en verkstad eller vad tror ni? Kanske bara blir en dyr historia för mormor/mig? Tänkte annars om den blev ok igen att jag kunde ha den till att sy tjockare material som min nuvarande symaskin inte alls gillar...Har fått för mig att gamla maskiner i det fallet är starkare, men jag kanske har fel...? Någon som vet???
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 18:11   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Gamla maskiner

Hej!

Jag har bara gamla maskiner. Jag har bl a en Singer 31K.
I massivt järn med 32 mönstersömmar vill jag minnas.

Jag är mycket nöjd med mina gamla maskiner som är mycket
starkare o driftssäkrare än nya maskiner.

Ju mindre du syr på en maskin desto oftare måste du smörja
den. Troligtvis så har maskin beckat igen.

Personligen så skulle jag lämna in den på service. Begära
en begränsad service för x antal kronor.
Du kan även fråga människor i din omgivning, i regel
så har någon något tips på billig o bra reparatör.


Lycka till!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 19:07   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag vet inte om det är värt att spara just den maskinen. Singer gick ner sig ganska rejält efter 50-talet.

Hade en Singer från ung samma period som var värdelös. Motorn rykte en gång också. :P När jag öppnade den av nyfikenhet såg jag många plastdelar.

Om din mor verkligen sydde mycket på den kanske den ÄR slutkörd. Ateljesymaskiner tar mycket stryk.

En rolig sak är att jag läste i en symaskinshistoria-bok om Singer förr i tiden på 1800-talet. Då var Singer bäst och det var verkligen kvalitésgrejer. Men det stod att beräknad tid för hållbarhet var ca 15-20 år om man syr på lön. Ja, kanske var det lite mer än 8-timmars arbetsdagar, men det är ju roligt att jämföra dessa stryktåliga metallkolosser, dess beräknad tid med nyare plastsymaskiner.

Som regel ska man aldrig köpa beg symaskin från atelje och skola så kanske det är en bra riktlinje.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons