Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-25, 15:58   #1
Popruta Popruta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 2
Question Janome, Pfaff eller Bernina?

Hejsan alla!
Har suttit och plöjt tråd efter tråd med symaskinstips här (ska få min alldeles egna nu i julklapp, jippie!!)

Budgeten ligger på runt 2000 kr (det gör absolut inget om den är gammal och begagnad, bara den funkar och kan sy knapphål).

Jag syr inte så mycket alls (brist på maskin att sy på!) och skulle vilja börja med mycket enkla kläder och gardiner/dukar.

Mitt efterforskande har gett mig 3 förslag som verkar vara okej basmaskiner och som finns i min prisklass.
Är det lite hugget som stucket vilken av dom det blir? Eller är det någon som ni anser är bättre?

Dessa 3 har jag lyckats luska fram:
Janome Easy Jeans (dock kostar den närmare 5000, men kanske billigare begagnad?)
Janome JR1012
Pfaff Hobby 1132 (den verkar fått bra betyg i recensionerna här också)

Sen så verkar folk prata sig varma om Bernina också, men där har jag inte riktigt hittat vilken modell det pratas om.

Vad säger ni? Någon som äger en av dessa maskiner och kan säga något kort om dom?

Vi planerar att bege oss till en symaskinsbutik som reparerar och säljer begagnade maskiner och spana. Någon äldre modell som jag ska hålla utkik efter som man kanske kan fynda i en sådan butik?

Vet att det finns en uppsjö sådana här trådar (har ju plöjt dom själv ), men det blir så snurrigt. Alla tycker ju så olika

(Ett tips vore ju om någon/några symaskins-experter gjorde en liten lista på bra basmaskiner? Så blir det lättare för oss stackare som inte vet )
Popruta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-27, 00:34   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Alla maskiner du skrivit är tillverkade i Asien, i alla fall om det är Bernette och inte "riktiga" Bernina när du tänker på Bernina.

Det kvittar nästan vad man väljer, alla maskiner är ungefär likadana nu för tiden så snart man gått förbi de värsta budgetmaskinerna. Det är bara mer finesser och olika utformning som gör att man väljer sin maskin.

Så självklart kommer folk säga just sin favoritmaskin/märke!

Testsy gärna! Det är det bästa att göra. Det som fungerar för en kanske inte fungerar bra alls för en annan. Som med allt annat.

Själv skulle jag lägga pengarna på en beg med garanti och som inte varit skol/ateljemaskin för det man betalar för budgetmaskin idag kan man få värstingmaskin från dåtiden.

Men det viktigaste är alltid: provsy.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-27, 11:58   #3
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Viktigt att tänka på är att du har hjälp nära av återfärsäljare, tycker jag. Har själv Bernina.
Annie
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-27, 15:45   #4
Popruta Popruta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 2
Nu har jag handlat min maskin!! Insåg att symaskinsbutikerna häromkring har långstängt så det blev inget av att gå och titta efter begagnat.

Köpte Pfaffen, Hobby 1132. Vi har en Pfaff-återförsäljare/verkstad i närheten som vi kan få hjälp i om det skulle behövas. Sen så byter jag nog upp mig när jag fått lite pejl på sakerna.

Beställde från symaskinsexperten och enligt dom så ska den levereras imorrn Tror inte dom är så snabba, men man kan ju alltid hoppas!

Så mitt första projekt är löpare till nyårsdukningen! Det borde jag kunna klara av, trots att jag är en nybörjare...
Popruta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 09:25   #5
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Grattis till nya maskinen, hoppas Ni kommer trivas ihop och det blir alldeles säkert en fin löpare.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons