Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-09, 10:17   #1
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Tänk på att mönster är upphovsskyddade

Det är emot Sysidans regler att tipsa om var man kan ladda ner brodyrmönster olagligt, och att erbjuda sig att skicka kopior till andra utan tillstånd från upphovsmannen.

Brodyrmönster är upphovsrättsskyddade precis som bilder, musik etc och det är alltså ett brott mot upphovsrättslagen att distribuera ett mönster man köpt till andra utan tillstånd.

Är mönstret lagligt publicerat får man använda det på sina egna plagg, men man får alltså inte sprida mönstret vidare. Det är även olagligt att ladda hem själv även för eget bruk, om mönstret lagts ut på en sajt utan tillstånd.

Upphovsrätt gäller både motivet och själva mönsterfilen; motivet tex en känd seriefigur är skyddat av den som ritat det, och stygnsättningen hanteras som om det vore ett datorprogram. Alltså kan det vara olagligt att tex göra en egen stygnsättning av tex Bamse och sälja/distribuera den filen.

Det kan även vara olagligt att sälja plagg (speciellt i flera exempler) där man tex broderat någon annans mönster man köpt och det inte står tydligt i licensreglerna att man får göra det. Här är vi dock inte säkra på rättsläget, vi rekommenderar er att kolla med en jurist om ni börjar sälja sådant i mängd.

Om du dock har gjort helt egna designer och mönsterfiler får du gärna sprida dem hur du vill, även på Sysidan!

Lite att läsa om upphovsrätt:
- Information om rättsreglerna (PDF)
- Upphovsrätten vid nedladdning och kopiering av musik, bilder, m.m. (PDF)
- Lagtexten
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 10:45   #2
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Bra att du påminner om detta, jag hittade precis mitt eget design till försäljning på en av sysidans medlemmars hemsida...
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 10:57   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nä ä! Hoppas verkligen det är ett missförstånd! Man vill ju inte tro det om medlemarna här på sy sidan, fy och skam.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 11:15   #4
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Tycker upphovsrättslagarna är lite tokiga.

Tycker man borde få kopiera såväl broderier som en film så länge man inte tjänar pengar på det sen. Med dagens upphovsrättslagar är du en grov brottsling om du spelar in en film från TV ens en gång :P Eller om man ser en snygg klänning i en affär och sen syr en likadan.


Nej iår röstar jag på Piratpartiet så kanske det blir ändring på det hela till sist, slipper majoriteten av sveriges emdborgare vara brottslingar helt i onödan.

Uj så politiskt det här blev helt plötsligt. Sorry. :P

Senast redigerad av deliana den 2006-06-09 klockan 11:19.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 11:19   #5
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
deliana skrev:
Med dagens upphovsrättslagar är du en grov brottsling om du spelar in en film från TV ens en gång :P
Nej det är fel, du får visst lagra sådant som publicerats för dig för eget bruk. Det inbegriper även familjen och nära vänner. Likaså med musik och foton.

Det du inte får göra är att sprida det där programmet, musiken etc du spelat in vidare till människor du inte ens känner.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 11:23   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag tycker också att upphovsrättslagarna ska ses över. Men jag tycker också att om någon kämpar med att tillverka ett broderi och sedan någon säljer det i eget namn och tjänarpengar så är det fel.

Man kan ju stygnsätta t ex bamse för eget bruk men man får inte sälja eller dela med sig till höger och vänster.

Senast redigerad av Alvan den 2006-06-09 klockan 11:25.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 11:28   #7
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Mm. Håller med Alvan, vilket jag också sa tidigare. SÅ länge ingen tjänar pengar på det är det rimligt att man får kopiera något.

Som det är nu dock får du inte ens stygnsätta Bamse för eget bruk vetdu. Det är det som är så tokigt nu.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 11:31   #8
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Citat:
clindh skrev:
Nej det är fel, du får visst lagra sådant som publicerats för dig för eget bruk. Det inbegriper även familjen och nära vänner. Likaså med musik och foton.

Det du inte får göra är att sprida det där programmet, musiken etc du spelat in vidare till människor du inte ens känner.

Är det så? Ja då kanske jag har missuppfattat lagen lite. Men either case, nånting luktar ruttet med upphovsrättslagarna idag om jag inte får dela med mig .
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 11:38   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Sämmer inte, man får stygnsätta för eget bruk

"Enskilt bruk
innebär att ett verk endast får användas för någon persons eget behov eller för dennes närmaste familj och vänkrets. Sprids verket till en större krets används de inte längre för enskilt bruk. Enskilt bruk kan man likställa med privat bruk (begreppet enskilt bruk är hämtat ifrån en inskränkning i Upphovsrättslagen (URL) att framställa enstaka exemplar för enskilt bruk."


"Enskildabrukkopiering
är rätten för privatpersoner att skapa en kopia av ett original (t ex genom att ladda upp en sida från Internet eller göra en fotokopia av en artikel) för sitt eget privata behov eller för sin närmaste familj och vänkrets. Sprids verket till andra är det inte längre frågan om enskilt bruk, utan om exemplarframställning , för vilket det krävs tillstånd från upphovsman eller rättighetshavare."

utdrag från http://www.legalahandboken.netuniversity.se

Kan tilläga att detta inte gäller dataprogram, där får man inte ens kopiera för eget bruk.

Senast redigerad av Alvan den 2006-06-09 klockan 11:42.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 11:58   #10
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Här är en liten skrift om Upphovsrättslagen:
http://www.regeringen.se/content/1/c...5/146cffc2.pdf
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 14:15   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
hej Sanna du skriver att du inte får dela med dig.
Ett verk som du har konstruerat från grunden.och du är upphovsmannen till kan du sprida gratis hur du vill.
Det handlar om andras verk som du har ändrat eller inte ändrat på de får du inte sprida gratis eller mot betalning.
Vari sig som fil eller färdig broderat matrial.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 14:28   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag tror det är så här: Du kan ladda ner en bild och ha att titta på och som idespruta för ditt eget behov. Men du kan inte importera bilden till ditt broderiprogramm och stygnsätta den inte ens för eget behov. Skall du stygnsätta den måste du frihands rita och göra en ny och då blir den långt ifrån orginalet.
Skall man bli stämmd för copyright skyddet då måste man åsammkat någon ekonomisk skada .tex du har gjort en fil som är en kopia av ett färdigt broderi mönsteroch säljer den vidare
eller skänker den ,då får dom ju inte in pengar för det mönstret.
När man surfar kan man titta på mönster hos många nät shopar som har broderifiler att sälja.Dom visar ju bilder på det mästa Där har dom skrivit att lagen om copyright gäller.
Jag tolkar det som ovan
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 15:12   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Just när det gäller Bamse vet jag att någon har ringt och frågat dem och fick till svar att det gick bra så länge det var för eget bruk.

Jag har tolkat det jag läst som jag beskrev ovan men det kanske finns mer finstilta papper som jag missat.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 16:11   #14
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag har av en slump (tack vare Sysidan) upptäckt att en person som jag sålt en specifik stygnsättning till sedan har sålt den vidare till en annan medlem på sysidan, som helt ovetandes broderat och lagt ut bilder på detta. Hon hade köpt den på en CD från någon...
Sådant gör att man tappar lusten att sälja stygnsättningar till någon.
Tänk på det, ni som säljer stygnsättningar vidare, att bilderna kan dyka upp på Sysidan och avslöja er!
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 16:41   #15
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det måste kännas tråkigt man kan ju jobba många timmar med ett broderi i alla fall om det är stort.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons