Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-01-23, 07:35   #16
Trikken Trikken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 58
Jag tycker det låter jättetrevligt och vill gärna vara med. Jag har aldrig varit med i någon swap förut, men länge velat försöka. Detta låter kul för man får handbrodera också!
Trikken/Anna Karin
Trikken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 08:14   #17
Kickelina Kickelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 138
Det här låter jättespännande. En liten undran bara. Ska man sy för hand eller kan man sy på maskin? Jag är nämligen urdålig på handsömnad om det inte är kosstygn. Ska funder lite till och kolla länkaren ordentligt innan jag anmäler mig.
Christina
Kickelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 09:22   #18
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Yes, please. Om ni vill vara med, skicka en mail till mig (klicka på mitt namn till vänster och sedan på "visa allmän profil" sedan "kontakta medlem") med era vanliga post och e-post adresser. Jag gör en rotationslista och sammanställer riktlinjerna och skickar till alla när vi är färdig att starta.
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 19:31   #19
Villsy Villsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 63
Detta låter jättespännande!
Jag vill också vara med
Villsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 19:45   #20
gympaemma gympaemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 79
Jag tror jag fattar nu. Jag tror kanske att de behövde sjunka in? (hihi)
Men jag vill verkligen vara med. De låter jättekul och väldigt givande eftersom man får ta del av flera andras tekniker och skapande!

När drar vi igång?
gympaemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 19:23   #21
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Citat:
Kickelina skrev: Visa inlägg
Det här låter jättespännande. En liten undran bara. Ska man sy för hand eller kan man sy på maskin? Jag är nämligen urdålig på handsömnad om det inte är kosstygn. Ska funder lite till och kolla länkaren ordentligt innan jag anmäler mig.
Christina
Håller med, låter spännande! Men även jag vill helst sy dekorsömmarna på maskin. Min Designer SE har många vackra sömmar, upp till 25 mm breda, som jag har använt flera gånger just till Crazy Quilt. Skulle det vara OK?

/Merja
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 19:30   #22
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hej! Hej! Va' kul att vi är igång nu. Jag har hittils fått email anmälan ifrån
Annica J.
Anna Karin,
Elisabeth S,
Ingrid W och
Åsa Ö.
med med är det sex stycken.
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 19:47   #23
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Frågor

Det har kommit några frågor:

När ska vi starta?
...Ja vi kan väl invänta 10-12 anmälningar eller 31 Januari, vilket nu kommer först. Vad tycker ni?

När ska vårt block vara färdig att skicka iväg?
...Hur lång tid vill ni ha på er att sy era block. Ska den postas, säg, den 7 februari? För sent, för snart? Vad tycker ni?

Kan jag vara med med 2 block?
....själv tycker jag att om vi får ihop 10-12 stycken som vill vara med räcker det med ett block var.

Kan jag använda symaskinen till dekor sömmar?
... De grupper jag har varit med i har vi bara använd maskinen att sy själva blocken. Om alla tycker det är OK så ska det väl gå att blanda. Men, vad säger ni andra?

Hur kom jag i kontakt med Crazy Quilt?
... Jag har varit med i en Crazy Quilt diskussionsgrupp på Yahoo i en 4-5 år. Just nu har den grupp uppehåll, så jag tyckte det kunde vara kul att starta en RR här.

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 19:55   #24
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Hej, Jag har ingen erfarenhet av RR alls, men för mig så går det bra med dekorsömmar från symaskinen. Det spelar ingen roll vilket som.
Vi får hoppas det dyker upp några fler som vill vara med.

/Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 20:04   #25
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Rae;131357]Det har kommit några frågor:

När ska vi starta?
...Ja vi kan väl invänta 10-12 anmälningar eller 31 Januari, vilket nu kommer först. Vad tycker ni?



Det låter bra tycker jag.


När ska vårt block vara färdig att skicka iväg?
...Hur lång tid vill ni ha på er att sy era block. Ska den postas, säg, den 7 februari? För sent, för snart? Vad tycker ni?


En vecka bör väl räcka till en söm och en "grej"


Kan jag använda symaskinen till dekor sömmar?
... De grupper jag har varit med i har vi bara använd maskinen att sy själva blocken. Om alla tycker det är OK så ska det väl gå att blanda. Men, vad säger ni andra?


Jag skulle nog föredra att vi syr för hand. Det gör att arbetet får det där lilla extra. Det en maskinsöm inte kan få till. De blir mer personliga då tycker jag.


/ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 08:44   #26
Caija Caija är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 21
Jag får hoppa över den här gången då ekonomin inte kommer tillåta en massa porto hit och dit tyvärr.

Men ska hålla ögonen öppna efter något sådant här framöver

Verkar ju jätteskoj.

Men något som jag funderar över, måste man ha en mall när man gör ett block? eller kan man sy på sina patches som man vill?
Caija är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 12:43   #27
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Självklart kan man sy sina patches hur man vill. Jag är lite lat av mig och tycker det är lättare att använda en mall.

Synd att du inte kan vara med, men jag förstår. Jag har varit med i grupper med medlemmar i båda Europa o USA och det kunde bli lite dyrt med portot.

Kanske nästa gång.
Rae

Senast redigerad av Rae den 2010-01-25 klockan 12:46. Anledning: glömde en sak
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 14:42   #28
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Maskinsömmar eller inte:
Jag tror att det kan bli lite problem om man ska blanda. Handsömmarna och dekorationerna är ju inte alls platta, och det finns risk att pressarfoten fastnar och ev. råkar riva upp något. Det skulle ju inte vara kul! Sen möts ju sömmarna och i de hörnen blir det nog svårt att få plats med pressarfoten. Handsömmar kan man ju "smyga i" varandra utan problem.

(Jag har inget emot maskinsömmar, tvärtom, jag älskar mina fina dekorsömmar på Designer 1, men just här tror jag det blir mer dåligt än bra. Däremot fick jag en idé: Vi borde naturligtvis ha en swap där man BARA har maskindekorsömmar på ett CrazyQuilt-block!!! Fixar gärna en sån senare i vår om någon är intresserad...)
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 15:19   #29
Kickelina Kickelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 138
Hej
Det här låter allt för kul för att jag ska missa det så nu har jag anmält mig.
Det blir bra att sy för hand. Jag får åka på bibblan och leta några bra böcker om handsömnad, Jag ser det som en liten utmaning.

Mycket bra förslag med en swap i crazy quilt med maskinsömmar. Då kan man ju sy fler block. Jag sydde tex min skärmatteväska i crazy quilt.

Christina
Kickelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 16:18   #30
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Thumbs up

Det låter som en jätte bra förslag. Vi håller oss till handsömnad i denna RR och Åsa fixar en Crazy Quilt RR senare där vi kan använda våra fina maskinbroderimaskiner och kanske även sy flera block åt gången, då det går mycket fortare på maskin.
Låter det bra?

Sedan, måste man inte fylla varje patch fullt med stygn, man kan sy fast applikationer eller små dekorationer (pärlor,t.ex.). Här, t.ex.

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=54064

har jag sytt på färdiga blommor som jag sedan dekorerade med lite pärlor o löv.

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons