Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2020-12-12, 16:55   #1
Gottnog Gottnog är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2020
Inlägg: 1
Question Problem med Elna 3210

Har problem sen ett tag tillbaka med trassel på undersidan. Hela spolkapselhållaren/skytten (alltså den man lägger undertråden i) hoppar lite ur läge. När jag skruvar bort hela plattan och trycker tillbaka skytteln så funkar det en kort stund, sen blir det samm
a igen. Ibland kan det funka lite längre. Jag tror det har med trådsoänningen att göra. Jag började testa lite med olika trådspänningar på övertråden och oavsett om jag har trådsoänningen på 1 eller 9 så känner jag ingen skillnad i motstånd när jag drar i tråden själv. Borde det inte gå rätt så trögt på 9-an!? Jag har testat med vitt tyg och olikfärgad över/undertråd och tycker att övertråden syns på undersidan oavsett spänning. Någon som råkat ut för nåt liknande?

Bif bild på vad jag menar med att hoppa ur läge. Den lilla svarta utstickande grejen till vänster om pennspetsen hoppar liksom förbi, eller kanske upp på, den lilla fjädrande metallgrejen precis till höger om spetsen (trots att metallplattam som ska täcka är tillbakaskruvad)
Bifogade bilder
 
Gottnog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-15, 06:34   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Önskar att jag kunde hjälpa dig. Saknar helt erfarenhet av den här typen av undertrådsfunktion.

Har du testat att justera på övertråden istället för att få balans mellan dem? Bytt undertrådsspole? De i plast slits med tiden. Har du kollat och läst i din instruktionsbok? Där kan det stå. Om det inte gör det, sök efter återförsäljare manualen till din maskin.

De finns 4 ägare av Elna 3210 här på Sysidan, eller så har de haft Elna 3210. Kanske någon av dem kan hjälpa dig. https://www.sysidan.se/reviews/owners.htm?ID=1591

Tyvärr kan inte bistå dig med något mera för tillfället.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
elna3210, trassel, trådspänning

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons