Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-08-29, 15:01   #1
Philura Philura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 7
hjälp sökes

Hej!
Har läst upp och ner, bakåt och framåt, fram och tillbaka och blir bara mer förvirrad dag för dag
Jag vill köpa en overlockmaskin, inte allt för dyr men som klarar det jag vill göra. Eftersom jag är nybörjare och inte vet vad en overlock klarar så söker jag information här.

Jag vill kunna sy barnkläder i stretchtyger, bodysar och mjuka byxor etc. Vilka sömmar behövs och finns dem med på de billigare varianterna av overlock? Vilken maskin konkret rekommenderar du!

Tacksam för tips.
Philura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 18:49   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Husqvarna Viking Huskylock s15 är en bra maskin att börja med tycker jag. Går på lite mer än 3000:-
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 11:05   #3
Odileine Odileine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 45
Brother 3034D är också en bra maskin till å börja med. Den 3 trådig elastisk sömn är den jag brukade använda till stretch tyg. Det bruka finnas 1 eller 2 sömn som är för att användas när man syr stretch tyg. Jag har en som maskin som jag använde i knappt en månad om du är intresserad.

Lycka till!!
Odileine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 11:19   #4
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Du tänker på ett alldeles rätt sätt när det gäller overlock.
Att kasta sig direkt på en coverstitch som nybörjare är lite väl
i mesta laget.

Har själv en Husqvarna S15 som extramaskin och kan instämma om att
den är väldigt enkel.
Provsy i butik och ta med dig lite olika egna tygprover
så kan du jämföra vilken maskin du anser är bäst för dig.

Vilken maskin du än väljer så ta dig tid med den och lär dig den
ostört genom instruktionsboken till punkt och pricka så går det
lätt och snabbt sedan.

Lycka till med valet!
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 15:25   #5
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag har en Brother 1034 som jag haft i snart 10 år och den har aldrig krånglat, jag har bara köpt ett extra par knivar och slipat knivarna någon gång. Jag har sytt på den nästan dagligen sedan jag köpte den och i alla möjliga sorters tyg. Det är en maskin som inte kostar så mycket, just nu är det veckans vara på http://brothershopen.se/Overlock-Coverstitch. Jag har funderat i många år på att köpa en coverstitch men tycker jag har klarat mig bra med overlocken.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 19:04   #6
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Thumbs up Läs och lyssna!

Håller med dig, till sist inser man att marknaden är ganska stor och att smaken är som baken, delad. Själv har jag letat i ett år...

-LÄS olika sybloggar! Många skriver om sina maskiner och är vänliga och svarar på mail om man frågar om just deras maskin!
En tanke som slog mig när jag läste olika bloggar var: LJUDNIVÅN! Det kanske inte är så kul att starta en maskin som låter som ett rea-plan när barnen har somnat...
-MÅSTE den vara ny?
-RESERVDELAR, finns det att köpa till en lite äldre maskin?
-Kan din LOKALA handlare serva "alla" märken?

Lycka till!

PS. Till sist bara bestämde jag mig! Hittade en begagnad Pfaff Hobbylock 788 (inte lite, utan mycket äldre!) för 500:-. Tänkte att om jag ångrar mig så är det "bara" 500:-, inte tre- till femtusen kr. Om maskinen behöver service så tar närmsta butiken 450:- för det och då har jag inte passerat tusen kronor (de har dessutom lovat att ta emot den i inbyte) Annars kanske jag kan få igen lite pengar på en nyservad maskin om jag säljer den... DS.
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 20:13   #7
4everSunshine 4everSunshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 14
Hej!

Jag köpte en coverlock som min första overlock för den hade automatisk trådspänning (en del har det svårt med just den biten) och kunde både coverlocka och ovelocka. Det kan vara smart att börja med en enkel och billig maskin men om du gillar så mycket att sy i mjuka tyger, så kommer du iaf önska dig en coverlock så småningom
4everSunshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 20:36   #8
Philura Philura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 7
Tack så mycket för alla svar
Philura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 20:36   #9
Philura Philura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 7
Citat:
Odileine skrev: Visa inlägg
Brother 3034D är också en bra maskin till å börja med. Den 3 trådig elastisk sömn är den jag brukade använda till stretch tyg. Det bruka finnas 1 eller 2 sömn som är för att användas när man syr stretch tyg. Jag har en som maskin som jag använde i knappt en månad om du är intresserad.

Lycka till!!
Varför använde du din bara så lite?
Philura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 11:41   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Satsa på en begagnad hos en symaskinsåterförsäljare så att du
har garanti. Bernina är det märke som jag rekommenderar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 23:01   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag kan också rekommendera Brother 3034D. Det var min första overlock. Köpte den från England (sewingmachinedirct) får ca 2700. Var nybörjare tittade på DVD och trädde maskinen och var igång och sydde efter en cirka en halvtimme. Den syr fint och krånglar inte. Tydliga anvisningar på maskinen hur den ska träs.

Nu har jag kombinerad Babylock evolution, som går som en dröm. Luft trädd och med automatisk trådspänning. Svindyr men helt underbra. Blir bra mer kär i den för varje gång jag syr.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-08, 13:30   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Vad du än gör. Provsy maskinerna. Ta med egna tygprover, jeanstyg (klipp från några trasiga) vik 2 ggr. Organza, siden eller annat tunnt halkigt tyg,
jersey i olka kvaliteer osv. Prova alla maskiner med samma tygprover, provträ samtliga maskiner.

Först då kan du jämföra maskinerna. Komihåg att provsy och provträ även Bernina.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons