Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-08-29, 15:01   #1
Philura Philura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 7
hjälp sökes

Hej!
Har läst upp och ner, bakåt och framåt, fram och tillbaka och blir bara mer förvirrad dag för dag
Jag vill köpa en overlockmaskin, inte allt för dyr men som klarar det jag vill göra. Eftersom jag är nybörjare och inte vet vad en overlock klarar så söker jag information här.

Jag vill kunna sy barnkläder i stretchtyger, bodysar och mjuka byxor etc. Vilka sömmar behövs och finns dem med på de billigare varianterna av overlock? Vilken maskin konkret rekommenderar du!

Tacksam för tips.
Philura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 18:49   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Husqvarna Viking Huskylock s15 är en bra maskin att börja med tycker jag. Går på lite mer än 3000:-
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 11:05   #3
Odileine Odileine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 45
Brother 3034D är också en bra maskin till å börja med. Den 3 trådig elastisk sömn är den jag brukade använda till stretch tyg. Det bruka finnas 1 eller 2 sömn som är för att användas när man syr stretch tyg. Jag har en som maskin som jag använde i knappt en månad om du är intresserad.

Lycka till!!
Odileine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 11:19   #4
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Du tänker på ett alldeles rätt sätt när det gäller overlock.
Att kasta sig direkt på en coverstitch som nybörjare är lite väl
i mesta laget.

Har själv en Husqvarna S15 som extramaskin och kan instämma om att
den är väldigt enkel.
Provsy i butik och ta med dig lite olika egna tygprover
så kan du jämföra vilken maskin du anser är bäst för dig.