Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-25, 06:54   #1
-Emelie -Emelie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 50
Question Vad är det för kul med maskinbroderi?

Alltså, nu kommer jag väl bli väldigt impopulär här, men vad är det för "hantverk" med maskinbroderi? Det kan ju inte bli nån känsla i det hela, när symaskinen har broderat det själv? Vad tycker ni?
-Emelie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 07:13   #2
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Detta har ju diskuterats flera gånger och alla vi som broderar vet inte om vi ska bli ilskna (igen) eller småle åt dig då du inte vet vad du pratar om .
Det ligger en himla massa arbete bakom ett brodyr.Man kanske har stygnsatt själv flera timmar , sedan provbroderat ut det i omgångar på olika tyger med olika underlägg . Sedan är det så att man kan se om man har lagt ner arbete på ett brodyr eller inte . Även om vi är 2 som broderar samma brodyr så kan det bli så olika. Har sett saker på marknader som jag skulle skämmas att sälja och då kan det ändå vara samma motiv man gjort.
Utvecklingen går framåt, tror de sa samma sak när symaskinen komm . Hur kan det vara ett hantverk när man sitter vid en maskin. Typiskt nog är det mest kvinnor som nedvärderar maskinbroderi . Det är en konst i sig att se vad detta material tål för brodyr och vilket underlägg man ska välja . ibland mer jobbb än att brodera för hand.
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 07:19   #3
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Thumbs up

Jo du nu svarar jag bara för mig själv vad jag tycker och känner. Efter som jag inte kan och har tålamodet att varken sticka och virka och hand brodera, så ser jag detta som ett alternativ till mig och minna döttrar som också börjar bli lite aktiva i att sy och då är maskin broderi ett alternativ att komplettera sömnaden med.
+ att de finns många ute i vårat avlånga land som också tack vare denna finna hobby har fått något meningsfullt att syssla med och bli uppskattad för att de kanske klarar av att göra något som de kanske inte kan annars kan göra pga. sjukdom eller handikapp eller som jag inte av intresse för de som jag skrev tidigare. Och inte tala om hur många fina ny vänner som man får över detta avlånga land. Kram Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 07:23   #4
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Hmmm....
Man kanske kan tänka tillbaka lite och se det som så att teknologin går framåt o vi med den.Förr i tiden skrev du dina brev för hand - numera skriver du dem som mail och skickar via datorn,,(som inte fanns förr). Du syr dina kläder med hjälp av en symaskin - inte för hand. Tack och lov för att teknologin finns! Jag tror ju inte att det är ngn som vill gå till en butik o köpa kläder som är helt handsydda och betala timpenning o sådant för att köpa dem då blir ju oootroligt dyrt.
Broderi symaskinen ser jag nästan som ett "handikapp hjälpmedel". Det bästa som hänt mig sedan overlocken kom.
Förr broderade stickade o virkade o ja även sydde jag en del saker för hand. Det går inte längre p.g.a. vissa problem med händer o fingrar. Även pga min syn. På det avstånd jag håller ett handarbete får jag ett dubbelseende (dessvärre ej justerbart med glasögon eller linser) och du kan ju tänka dig hur det skulle vara att försöka pilla med yttepyttesmå saker då.Med datorns hjälp kan jag se o fixa mkt. Men då det gäller broderi så är det här med broderimaskin ett otroligt hjälpmedel till att kunna fixa lite roligare saker. Det är dessutom ganska fascinerande. Tänk vad teknologin gått framåt! Du kan sitta o se hur det liksom bara växer fram framför dina ögon. Förresten hantverk? Ja men visst är det fortfarande mkt pill för hand, även om maskinen gör själva broderiet. Trådar skall klippas o mkt annat. Qviltade saker räknas ju som hantverk även om du har maskin som gör det, så därför anser jag nog att även maskinbroderi är hantverk.
Vi lever i en värld full av teknologi - även inom hantverkssidan.Bara att acceptera o respektera.
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 07:39   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Hantverk och hantverk... Vem säger att det måste vara "hantverk" för att vara kul? Jag påstår inte att jag är vare sig hantverkare eller mycket till sömmerska, men jag är väldigt teknik- och dataintresserad. Istället för att använda mitt teknikintresse till till exempel bilar och hemsidor använder jag det till att dekorera föremål. Det är jättekul! Så får du kalla det för vad du vill, men det tar inte bort ett dugg av det roliga för mig och de vänner som vill ha saker dekorerade. Eftersom jag låter maskinen göra jobbet kan jag låta betydligt fler få ta del av det jag gör. Sydde jag för hand blev det kanske en handduk per månad, om ens det, gjord...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 07:43   #6
-Emelie -Emelie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 50
Okej, jag ger mig

Inser att det även är mycket jobb med detta, så jag får väl bara be om ursäkt.
-Emelie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 07:46   #7
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Kul att sysidan finns så man kan dela åsikter och ta in nya intryck
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 08:02   #8
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Sååå mycket känsla i detta hantverk!

Jag tycker verkligen att det finns mycket känsla och stolthet i det jag har broderat! Jag är verkligen glad för allt jag broderar på maskinen.

Planera och välja färger, placera på rätt ställe, och kombinera ihop olika motiv, splitta och hoopa om. Allt detta tar tid och kräver kreativitet, tålamod och noggrannhet, precis som handbroderi.
Precis som Christel skrev, kan samma motiv se totalt annorlunda ut, beroende på hur noggrann du är. Valtet av tyg, tråd, färg mm. samt ditt efterarbete kan göra att man inte tror att det är samma motiv från början.

Har du möjlighet, testa gärna själv. Jag tror att du kommer att bli possitivt överraskad!

KatarinaWidell
Oj! ser att du redan skrivit ett svar, medans jag har skrivit här, men min text får vara kvar ändå.
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 08:40   #9
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
"Målet är ingenting, vägen är allt..."

Huvudsaken är ju att man får utlopp för sin kreativitet, tycker jag!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 08:44   #10
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Re: Okej, jag ger mig

Citat:
-Emelie skrev:
Inser att det även är mycket jobb med detta, så jag får väl bara be om ursäkt.
Du behöver väl inte be om ursäkt, det var ju bara en fråga..
Och du fick fina och raka svar.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 09:13   #11
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Vill oxå säga något...

När min dotter levde startade vi ett dagcenter för henne och hennas kompisar.

Det första som vi kunde göra var att brodera på maskin.
Dessa ungdomar var handikappade på olika sätt, de fick låna min brodermaskin och de broderade tomtar och annat "julit" och kunde ge det till sina föräldrar och vänner.

Tänk så fint det blev, några av dem kunde inte göra saker med sina händer, assistenterna hjälpte till med allt förarbete och ungdomarna kunde trycka på start.

Minns en tjej som var så facinerad av att maskinen sydde så hon kunde inte göra något annat än att sitta och titta på den och hon sa: se vad jag kan...

Så att brodera på maskin är ett hantverk som många kan göra oavset deras förmågor.

Så du behöver inte be om ursäkt för din fundering, men som tidigare har skrivit, prova en gång att brodera så får du verkligen känna på något som är så underbart kul...

Kan bara nämna att min dotter hade en dator till att tala med, vi var på en föreläsning (inte inom handikapp) vi som åhörare kunde delta, så oxå min dotter, jag hjälpte henne och hon kunde säga något. Efteråt kom en dam och sa att hon gillade inte datorer men efter det att Maria hade pratat med hjälp av datorn så hade hon ändrat uppfattning helt.
Man kan säga att det är lite detsamma när det gäller maskinbroderi...
Anne-Lii/Junia
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 09:37   #12
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Vilken underbar berättelse, Junia-Nanne!!
Jag kan se barnen framför mig!!

Jag kommer ihåg i hemdatorernas barndom (början av 90-talet) när man fnyste över ordbehandlingsprogram och sådant, och jag lätt barn med motoriska problem producera fina kort, skyltar etc med datorn. De som knappt kunde hålla en penna kunde ändå göra fina morsdagskort, till exempel! Tänk om de hade kunnat brodera något till mamma också! Wow!!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 10:11   #13
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Tack för den här diskussionen.

Jag har också tillhört dem som fnyst lite åt maskinbroderiet, även om jag gillat resultatet och till och med funderat på att be någon göra ett motiv åt mig.

Jag tillhör dem som handarbetar, och att göra allt för hand är min meditation. Symaskinen använder jag ibland, men syr också för hand en hel del.

Trots att vi alla gör vackra saker och har det som hobby så är vi ändå väldigt olika.

Den här tråden har fått mig att förstå mer om maskinbroderiet, tack.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 10:19   #14
-Emelie -Emelie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 50
Citat:
christel skrev:
Även om vi är 2 som broderar samma brodyr så kan det bli så olika. Har sett saker på marknader som jag skulle skämmas att sälja och då kan det ändå vara samma motiv man gjort.

Skulle inte nån kunna ladda upp en "bra" och en "dålig" variant av samma maskinbroderi?
-Emelie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 10:25   #15
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Ska se om jag hinner göra något,
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons