Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-08-26, 13:21   #1
Smulpaj Smulpaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 2
Question Singer 431G eller Husqvarna 6030?

Hejsan!

Jag har fått ärva min mormors Singer, hon var en utomordentlig sömmerska och vad jag har förstått är detta en riktigt fin maskin,
men jag har sedan tidigare en Husqvarna (lyckligt soprumsfynd!) som åtminstonde fungerar. Problemet är att fotpedalen saknas så jag kan inte använda Singern.

Så nu undrar jag vad ni goa proffs därute tycker, går det att hitta passande pedaler till Singern, var, och vilka modellers skulle i så fall fungera? Eller är det inte värt besväret, ska jag hålla mig till Huskqvarnan och släppa loss Singern? Mormor är nog glad bara jag syr

Tacksam för alla tips!

(Bifogar bild på pedaluttaget på maskinen.)
Bifogade bilder
 
Smulpaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 13:58   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Kollar hos en symaskinbutik, som säljer Singer, dom brukar kunna fixa fram reservdelar.
Sedan tycker jag att du ska behålla båda maskinerna. Det är bra att ha en maskin i reserv, om en skulle lägga. Och maskinerna brukar vara olika och bra på olika saker. Då kan du sy på den som är bäst för just det projekte.
Det är också kul att sy ihop med en kompis.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 15:45   #3
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Titta vad är det för model på Singern. Jag har en Singer som jag tänkte slänga. Pedal och diverse grejer kan jag skicka dig.

Mormors minne skulle jag behållit. Behåll även Husqvarnan !
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 21:17   #4
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Singer 431G har en del funktioner som man inte hittar i så många modeller. T.ex. kedjesöm (använder speciell stygnplåt), möjlighet att använda två vanliga nålar som "tvillingnål". Fast att nålen lutar kanske är mer till nackdel än fördel eftersom det gör att man inte kan använda standardpressarfötter.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 13:35   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kedjestygn? coolt!

Googlade, oj alltså kedjestygn som alternativ. Så man kan välja mellan vanlig och kedjestygn. Det har jag aldrig sett.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 14:27   #6
Smulpaj Smulpaj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 2
Hej på er!

Modellerna är alltså Singer 431G och Husqvarna 6030, skrev det visst bara i rubriken, ursäkta.

Jo visst, det tar emot att göra mig av med mormors maskin, dessutom verkar den ju väldigt fräsig, så den får nog åka in i klädkammarn igen, och som sagt, skulle någon veta vad jag kan använda för pedal är ju problemet löst! Men när man är trångbodd och inte syr så ofta så frestar det att vara lite pragmatiskt...

Tack för all info och fina tips hittils!
Smulpaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons