Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-09-23, 23:55   #1
Lizzie.s Lizzie.s är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 16
Question Tegelstickning

Hej! Jag har en beskrivning av tegelstickning som jag inte förstår. Jag får en maska för mycket

Så här ser den ut:

Maskantal delbart med 4 + 1 extra (så jag har lagt upp 17)

Varv 1: 4rm, *1rm, linda garnet 2 gg runt stickan, 3rm; uppr fr* och sluta med 1rm.

Varv 2: 4am, *lyft 1m avigt och släpp omslag, 3am; uppr fr* och sluta med 1am.

Varv 3: 4rm, *lyft 1 m avigt, 3rm; uppr fr* och sluta med 1rm.

Varv 4: 4rm, *håll garnet framför arb, lyft 1m avigt, håll garnet bakom arb, 3rm; uppr fr* och sluta med 1rm.

Varv 5: 2rm, *1rm, linda garnet 2ggr runt stickan, 3rm; uppr fr* och sluta sista uppr med 2rm.

Varv 6: 2am, *lyft 1m avigt och släpp det extra omslaget, 3am; uppr fr* och sluta sista uppr med 2am.

Varv 7: 2rm, *lyft 1m avigt, 3rm; uppr fr* och sluta sista uppr med 2rm.

Varv 8: 2rm, *håll garnet framför arb, lyft 1m avigt, håll garnet bakom arb, 3rm; uppr fr* och sluta sista uppr med 2rm.


Jag har räknat antal maskor på varje varv enligt mönstret, och där ska varv 1-4 ha 17, medan varv 5-8 ska ha 16? Men redan i rad 2 får jag 18 maskor…
Hjälp!
Lizzie.s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 08:39   #2
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Kan det vara så enkelt att du har missat att släppa ett av omslagen? Jag tycker inte att beskrivningen ser ut att skapa en extra maska på varv 2.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 09:22   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Säger som Emma.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 10:52   #4
Lizzie.s Lizzie.s är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 16
Citat:
Emmagjord skrev: Visa inlägg
Kan det vara så enkelt att du har missat att släppa ett av omslagen? Jag tycker inte att beskrivningen ser ut att skapa en extra maska på varv 2.
Ja, jag tror det med, men jag förstår inte hur de har tänkt. Varv 1 slutar med omslag och sen 4m totalt. Varv 2 börjar med 4m och sen ska man lyfta en avigt och släppa omslaget. Men är det maskan efter omslaget man lyfter då? Eftersom annars är det ju själva omslaget man lyfter?

Tack för hjälpen!
Lizzie.s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 13:52   #5
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Hmm... Nu tror jag att jag vet hur det är tänkt. Lite svårt att visualisera bara.

Jag tror att det är tänkt att du på andra varvet ska lyfta ett av omslagen och släppa det andra. Det borde ge dig totalt 21 maskor på stickan om du börjar med 17.

På varv tre och fyra är det sedan samma maska som du ska fortsätta lyfta (det extra omslaget är förmodligen till för att den maskan ska kunna nå upp över flera varv).

På varv fem börjar hela processen om igen fast förskjutet två maskor.

Verkar detta rimligt?
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 14:00   #6
Lizzie.s Lizzie.s är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 16
Citat:
Emmagjord skrev: Visa inlägg
Hmm... Nu tror jag att jag vet hur det är tänkt. Lite svårt att visualisera bara.

Jag tror att det är tänkt att du på andra varvet ska lyfta ett av omslagen och släppa det andra. Det borde ge dig totalt 21 maskor på stickan om du börjar med 17.

På varv tre och fyra är det sedan samma maska som du ska fortsätta lyfta (det extra omslaget är förmodligen till för att den maskan ska kunna nå upp över flera varv).

På varv fem börjar hela processen om igen fast förskjutet två maskor.

Verkar detta rimligt?

Problemet är i sådana fall att det dessutom blir en förskjutning i varv 2, efter den första delen som jag beskrev. Mellan varje omslag (de 2 varven runt stickan) finns det 4m, och enligt varv 2 ska man sticka 3am, sen lyfta en avigt, och sedan släppa omslagen. Det betyder att man lyfter 1m innan omslaget, och sedan släpper själva omslagen.

Så resultatet blir då (iaf för mig) att jag får 1 extramaska efter den första delen, men att de andra omslagen "försvinner" till den lyfta maskan (som blir mycket större, och längre).
Lizzie.s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 17:07   #7
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Jag blir otroligt nyfiken på hur tegelstickning ser ut. Går inte att hitta någonting alls på google nästan, förutom en text som nämner det. Har du någon bild på det någonstans?

Förresten, om man börjar med 5 räta innan första dubbla omslag, och ska ha 3 + 1 rätmaskor i slutet, ska man inte då lägga upp maskor delbart med fyra plus två? För på det aviga varvet ska man ju sticka fyra aviga och släppa omslag.

Senast redigerad av vulnevia den 2010-09-24 klockan 17:15. Anledning: kluris
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 20:54   #8
Lizzie.s Lizzie.s är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 16
Smile

Citat:
vulnevia skrev: Visa inlägg
Jag blir otroligt nyfiken på hur tegelstickning ser ut. Går inte att hitta någonting alls på google nästan, förutom en text som nämner det. Har du någon bild på det någonstans?

Förresten, om man börjar med 5 räta innan första dubbla omslag, och ska ha 3 + 1 rätmaskor i slutet, ska man inte då lägga upp maskor delbart med fyra plus två? För på det aviga varvet ska man ju sticka fyra aviga och släppa omslag.

Jag ska lägga upp en bild på den så klart min lilla provruta är klar! Jag fick hjälp med mönstret och det visade sig att det är helt enkelt så att man ska släppa omslaget och lyfta maskan som kommer efter det. Problemet som uppstod i rad 5 löste sig helt enkelt genom att jag läste lite noggrannare och där står det ju faktiskt, att i sista varvet så blir det bara 2rm i den sista upprepningen!

Så nu kan jag fortsätta med min lapp-filt!
Lizzie.s är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons