Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-01-20, 22:52   #1
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
Mudd HILDA från Stickas muddhäfte

Är det någon här som har stickat dem eller som har mönstret. Jag har lite problem men spetsarna på slutet och vet inte hur jag ska göra ??

Någon som kan/vill/orkar hjälpa mig ?

/Anna
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 00:38   #2
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Kan du inte lägga ut hur det står så kan man se det o kanske lättare förstå o förklara för dig
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 12:35   #3
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
ok.. jag skriver lite av beskrivningen så kanske någon kan hjälpa mig :-)

muudden är med spetsar runt om på slutet som man stickar var för sig. Jag har klarat av att komma upp till den första spetsen.

1 sticka 2 räta, lyft 1 maska rät, sticka en rät maska, drag den lyfta maskan över den senast stickade maskan. ( så här har jag gjort mes från början 8 maskor och nu har jag 3 kvar.) vänd.

2: Plocka med den vänstra stickan upp 8 maskor längs den "råa" kanten på udden, för över de tre maskorna från den högrastickan (= 11 maskor), vänd

3: sticka 2 räta, lyft 1 maskan, sticka en rät, drag den lyfta maksna över den senast stickade maskan (=3maskor) och för tillbaka de 3 maskorna till vänster sticka utan att vända.
(sticka 2 räta, lyt 1 maska rätt, sticka en maska rätt, drag den lyfta maskan över den senast stickade maskan (=3 maskor) och för tillbaka de 3 maskorna till vänster siticka utan att vända. Detta görs 8 ggr.

Detta är de sista varven på udden. jag har just nu 3 maskor på stickorna och ska alltså plocka upp maskor. Det som förvirrar mig är det hrä med flyttandet av maskor.... hoppas att ni förstår och att någon kan förklara.... eller är allt bara förvirrande ;-)
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 13:03   #4
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
trodde att jag har löst det själv när jag provade lite till.. men problemet blir ju att när jag har plockat upp maskor och börjar sticka så är ju tråden vid mudden och inte högst upp på udden som jag tycker att den borde vara. Dettutom så kommer ju den fina kanten på avigsidan.....
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 13:20   #5
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Anna, det finns jättefina muddar att köpa här i huvudstaden, om du hade bott kvar så hade det varit nära *fnissar* Hoppas du lyckas med det du håller på med. Jag har rensaat 5 säckar från hobbyrummet så snart är det beboligt.


kram e kram
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 13:21   #6
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
Det finns ju faktiskt att köpa här på landet med... men det är ju inte lika kul ;-)

är snart beredd att riva upp dem....:-(
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 13:52   #7
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Ge dem till Jocke han kan köra dem i vedflisen
*tycker synd om Anna*
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 13:59   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Citat:
1 sticka 2 räta, lyft 1 maska rät, sticka en rät maska, drag den lyfta maskan över den senast stickade maskan. ( så här har jag gjort mes från början 8 maskor och nu har jag 3 kvar.) vänd.
Här ser jag ett fel. Vänd inte. För om du vänder så hamnar maskorna på vänster sticka. Och de ska ju inte dit förrän i slutet av punkt två.

Att tråden sitter "fast" tre maskor ner på vänsterstickan kommer den ju att göra genom hela punkt tre.

Jag har inte riktigt koll på vad som pågår eller hur det ska se ut, men anar att det blir nån sorts I-cord-kant.


Om man stickar smala "daggmaskar" så är det bängligt att sticka dem på strumpstickor, eftersom det blir så få maskor på varje sticka så de bara ramlar ur.
Istället stickar man de tre (4-5) maskorna som ska bli "daggmasken", börjar om igen på maska ett (och drar till tråden lite så att man inte ser glappet mellan sista och första maskan.

Antingen stickar man daggmasken på dubbelspetsiga stickor (= två strumpstickor) eller så gör man som i din beskrivning: stickar "varvet", för över maskorna till vänster sticka igen och stickar en gång till, osv.

Vad man gör är alltså: man stickar ett platt stycke, från samma sida hela tiden, (vilket borde bli ett platt stycke med en massa löst hängande trådar på baksidan, förbindande sista och första maskan) Men man drar åt dessa lösa trådar så att det blir en tub istället.

Mycket text, begrep någon något?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 14:04   #9
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Här finns en tydlig film

De sista två maskorna (den lyfta och den stickade) i din beskrivning "syr fast" I-corden i själva mudden, så det blir en kant på mudden.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 14:11   #10
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
Jag har funderat på om det kunde vara det som är fel. När jag har stickar udden ( till toppen) så har jag ju tagit fram garnet på framsidan och sen lygt tre maskor och sen stickat dem så att det har blivit som en snygg kant.

och om jag gjort som det står nu så har kanten hamnat på avigsidan.. och det var ju inte riktigt rätt..

ska prova som du skrev.
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 14:23   #11
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
men nej.. det blir ju i alla fall fel... jag tycker att när jag har plockat upp maskor så ska jag ju sticka från uddens spets men när jag har plocklat upp maskor så är ju garnet vid nederkanten på udden.

Men det är som du skrev Cissi att det ska bli som en kant.
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 15:08   #12
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hmmm ...
Om jag fattat dig rätt: Du vill att I-corden ska börja uppe vid "första maskan", uppe vid spetsen av udden som du kallar det. (Har inte gjort någon provlapp så jag vet inte riktigt hur det ser ut.)

Du skulle alltså vilja ha 2-3 andra/nya maskor "utanför" de tre maskorna som satt på högra stickan? Och sen göra "sy fast I-cord" mot de (högra) maskorna också. Fast då skulle du väl antagligen haft en maska i toppen på udden, alltså ett minskningsvarv till först, innan du satte dit de nya I-cord-maskorna?

Men kan du se det som att den "högraste" maskan är toppen av udden, de två andra är I-cord-maskor som sitter bredvid och sen följer de upp-plockade maskorna?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 15:11   #13
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
NÄÄÄ! NUUU fattar jag!!!

Du ska inte plocka upp maskor längs uddens kant med "garnänden".
Du ska trä in stickan i maskorna längs kanten så att det "ser ut som" maskor på vänster sticka.

Då har du på vänster sticka från vänster: 8 maskor, en trådände som sitter fast i en maska, två maskor till.

Enkelt min käre Watson. Bara man "seir feilet".
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 15:18   #14
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
Det är så :-O !!

Jag funderade på det med igår... men sen testade jag att plocka upp maskor och tyckte att näääää så kan det inte vara. Men jag kör ett prov på det så får vi se hur det blir.

Jag lovar att lägga ut en bild sen på resultatet så att du får se hur det har blivit :-)
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 23:43   #15
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Hoppas det löser sig för dig ser att du fått hjälp iaf Lycka till
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons