Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-05-04, 14:50   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
inch till cm gör mig galen

Jo jag kan omvandla men det tar sådan tid.
Och i vissa fall så spelar mm hit och dit en hel del roll.

Så hur avrundar ni inch på ett enhetligt sätt så det passar?
Finns det någon typ lathund där förhållandena är enhetliga.

Jag är Dyskalkyliker alltså "Sifferblind" siffror egentligen för mig redan ganska obegripliga.
Att hela tiden behöva räkna och räkna stör mig rejält.
Jag har kört i inch men det är inget som jag verkar kunna förstå.
Elva tretton sextondelar är fullkomligt logiskt!!! NOT.

så hur gör ni som kan det här. Hur blir det rätt?
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 15:55   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Jag hoppas att jag fattat din fråga , för här kommer mitt svar.

1 inch = 2,5 cm
2 inch = 5 cm
...

Alltså, när du får en längd i cm skall du dela den på 2,5 för att få antal inch för den längden.

När du får en längd i inch och vill få den i cm multiplicerar du antal inch i 2,5 för att få antal cm som ingår i längden.

Det finns sajter (http://www.manuelsweb.com/in_cm.htm) som kan omvandla de enheterna för dig väldigt enkelt.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 16:22   #3
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
nästan! ^^

Jag kan omvandla det genom att använda appar. Men jag kan inte omvandla det till att fatta tex 11 13/16 på måttbandet!

Från cm kan jag ju se att det blir i inch blir och så mycket men jag använder ingen benämning. Och har inte en aning om var ett mått är på bandet.

Jag vet att 5/8" är ca 1.5 cm
Men jag fattar inte vad 5/8 är av strecket på måttbandet.

som 92 cm... vad blir det i inch?
96.2 cm

Hur lär jag mig det här!?😡😨
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 17:02   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det finns måttband som är graderade i tum på ena sidan och cm på den andra. Ännu bättre är att ha en tumstock med både tum och cm på samma sida, i varsin kant. Visserligen är inte svenska tum exakt lika med brittiska eller för den delen amerikanska tum, men skillnaden är liten.
Resultatet blir i alla fall bättre än att räkna och använda formeln 1 tum = 2.5 cm.

När jag räknar om från tum till cm multiplicerar jag med 4 och dividerar sen med 10, för 4 tum = 10 cm grovt räknat.

Varför vill du räkna när det tydligen inte ligger för dig? Krånglar det inte till livet onödigt mycket?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 18:56   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
5/8 av en inch = (5/8)* 2,5= 1,5625 cm

Alltså talet 5 gångras i 2,5 och produkten(resultat av multiplikation) delat på bråkets nämnare (8).

Ett bråk är detsamma som talet i decimalform:

(5/8)= =,625= 625/1000

Blev det lättare nu?
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 07:52   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
5/8 av en tum = 5*2,54/8 cm = 1,5875 cm

1 tum = 2,54 cm inte 2,5 cm, så det blir falsk noggrannhet att ge så många decimaler som EsNadisys ger. Inte gör det räknandet lättare heller.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 17:46   #7
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Har ingen aning om hur avrundningen påverkar tyg och sy, samtidigt känner jag inte till den matematiska nivån på den som ställer frågan här.

Decimal ska man alltid behålla, som du säger. Fast av pedagogiska skäl brukar man avrunda

Tack för att du påminde om det!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 17:55   #8
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Smile

Håller med föregående inlägg. Man kan inte sy eller klippa så noggrant som på de där hundradelarna, så jag tycker också att 1" = 2,5 cm duger bra om man vill ändra alla mått när man planerar sitt projekt. Det är också lättare att uppskatta en storlek utan en massa små decimaler.

Det bästa är att enbart ha framme de mätverktyg, skärmattor, linjaler etc som man valt (inch eller cm). Det minimerar risk för felklipp med mera när man blir trött frampå nattkröken.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 07:40   #9
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
Inch till centimeter

Jag ändrar ALDRIG inch till centimeter!! Var helt emot inch tidigare men har ändrat åsikt. Skärmattan har inch på ena sidan och ett par linjaler räcker.
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 08:14   #10
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Det är avläsandet jag inte fixar

Jag kan alltså inte på mitt måttband som har båda enheterna inte se automatiskt hur mycket det är.


Från cm till inch ser jag ju men jag vet inte vad värdet är.
Utan det blir tex vid 92 cm jo då ser jag 36 inch och....4 streck... det säger alltså inte mig någonting utan jag får jämföra hela tiden och beräkna. Och jag kan ju då inte skriva ner det jag mätt heller.
Det är väl min sifferblindhet ställer till det ordentligt. Min hjärna finner inget som helst samband till logik med detta system.
att använda ett system som jobbar med 16 delar är helt enkelt inget jag klarar. Och får fortsätta som jag gör och så långt som möjligt inte använda amerikanska mönster.

Jag har hittat en diger omvandling tabell. Visserligen från cm till inch. Men torde funka från andra hållet med. Har inte tittat så noga på den ännu så jag vet inte hur den fungerar.kan lägga upp den när jag sitter vid en dator. Verkar inte fungera att göra det via mobilen.

1-0 till inch!

Senast redigerad av Samigabriell den 2014-05-06 klockan 08:27. Anledning: stavfel pga t9
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 13:22   #11
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
När jag räknar om från tum till cm multiplicerar jag med 4 och dividerar sen med 10, för 4 tum = 10 cm grovt räknat.
Men det blir väl 2.5 cm?

Samigabriell: jag tror att problemet är att vi inte förstår ditt problem! Uppenbarligen vet du ju hur du ska ändra mått angivna i inch till cm.
Jag undrar också när man behöver ändra, har du ett pappersmönster är det väl bara när du ska välja storlek och beräkna tygåtgång och sånt? Och har du nån annan beskrivning och ett måttband med inch och cm på kan du ju kolla hur många inch och jämföra på måttbandet?
Men jag håller med om att det är ett idiotiskt sätt att räkna/mäta! Tack och lov för att metersystemet är infört i Sverige! (Till och med på brädgården, har jag hört!)
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 09:01   #12
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
suskal skrev tidigare i tråden
När jag räknar om från tum till cm multiplicerar jag med 4 och dividerar sen med 10, för 4 tum = 10 cm grovt räknat.

kirre2: Men det blir väl 2.5 cm?

Ja ,visst. Ibland behövs inte större noggrannhet och då gäller det att göra räknandet så lätt som möjligt.
Egentligen är 10 cm = 3 15/16 tum och det blir ju jättekrångligt att räkna med, oftast till ingen praktisk nytta.

Alltså: fördubbla värdet i tum, fördubbla det en gång till så har man multiplicerat det med 4. Division med 10 är ju lätt för oss. Att dividera med 2,5 kräver papper och penna eller en kalkylator.

Jag har mestadels givit trådtätheten i tum och cm för vävbeskrivningar. Där räcker det med den grövre skattningen.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 09:59   #13
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Samigabriell skrev: Visa inlägg
Jag kan alltså inte på mitt måttband som har båda enheterna inte se automatiskt hur mycket det är.


Från cm till inch ser jag ju men jag vet inte vad värdet är.
Utan det blir tex vid 92 cm jo då ser jag 36 inch och....4 streck... det säger alltså inte mig någonting utan jag får jämföra hela tiden och beräkna. Och jag kan ju då inte skriva ner det jag mätt heller.
Det är väl min sifferblindhet ställer till det ordentligt. Min hjärna finner inget som helst samband till logik med detta system.
att använda ett system som jobbar med 16 delar är helt enkelt inget jag klarar. Och får fortsätta som jag gör och så långt som möjligt inte använda amerikanska mönster.

1-0 till inch!
Om jag fattar det rätt så är det inte räknandet eller siffrorna som är problemet för dig utan logiken med delar av tum: 5/8 eller 3/16 och liknande.
Där tycker jag att det blir mycket lättare att läsa av en skala.

Mitt tum-måttband har streckindelningar med längre streck för 1/2 tum, något kortare streck för 1/4 tum och de kortaste för 1/8 tum. Streck för 1/16 tum saknas så de får man tänka sig själv i mellanrummen.
Så om du t.ex vill omvandla 3 5/8 tum till cm får du först gå till 3 tum på måttbandet och sedan räkna 5 streck, då har du kommit strax förbi 3 1/2 tum. På andra sidan måttbandet finns måttet i cm. Jag får det till 9,2 cm.
Det är lite krångligt att vända på måttbandet och hitta rätt, så jag skulle ta en linjal graderad i cm - eller ett annat måttband - och lägga intill tum-skalan.
Min tumstock av stål har även små streck för 16-dels tum, men den är inte fullt så lätt att läsa av.

Sen förstår jag inte varför du vill omvandla 92 cm till tum, det är väl enklare att använda rätt måttband till det mönster du följer?
När det är fråga om sömsmåner på 1/4 tum där det är noga med exakt mått så finns det särskilda pressarfötter som verkligen underlättar.

Heja Samigabriell, du kan vinna över dina inch!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 13:49   #14
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
knepigt och knåpigt

92 cm var bara ett exempel på ett mått som blir knepigt att läsa av.

ja jag kan omvandla men som vi till sist kom på så är det just att läsa av det på måttbandet som jag inte fixar... 3 inch och 4 streck säger mig inte någonting om vad det heter.
för mig blir det just 3 inch och fyra streck. (exempel ;0) inte något 3 inch och 302 4/4...

mmm metriskt system är ju lite logiskt... tycker vi ja...

nåja... det är ett stort mönster jag håller på med... så något mm här eller där spelar inte någon roll...

men man kan ju sätta sig och skriva ner allt från början... de mått som finns i beskrivningen kan man ju ha färdigöversatta innan man sätter igång... kan ju vara en variant... eller inte...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 20:22   #15
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag har oxå problem med att jag inte vet hur stort är ex 15 inch.. Funderar nu på att göra mej en lathund och laminera och tejpa fast på klippbordet..
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
inch, mm till inch, måttenheter

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons