Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-07-02, 14:59   #1
Tirzitis Tirzitis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 6
Filmjobb

För den med mycke tid över så behöver Tirzitis Entertainment hjälp med sömnad av kostymer inför nästa produktion. Det är dock en independentfilm och ger därför inget betalt, men om allt går bra så kommer du få all uppmärksamhet du förtjänar och lite till för ditt jobb. Filmen heter Threads of Destiny och kostymerna går i samma anda som filmen. Tyg betalas av produktionen självklart. Produktionen äger rum i stockholm och det är att föredra om även du är det. Intresserad?


Bifogar skisser till 4 av dräkterna
http://i7.photobucket.com/albums/y28...ntyhunter3.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y28...at/seigesm.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y28...ngqueen1sm.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y28...karus1smbl.jpg

Senast redigerad av Tirzitis den 2005-07-02 klockan 15:01.
Tirzitis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-02, 17:23   #2
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Har tidigare diskuterats på denna sida om att folk inte vill betala för det arbete o den tid man lägger ner, men detta var väl ändå att ta i!!
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-02, 17:37   #3
brodyyr brodyyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 10
Ja, sådant här borde nästan anmälas... vad står det i Sysidans regler? Har vederbörande läst dessa? Det här är väl ingen värvningssida för slavarbete?
brodyyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-02, 19:58   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Visst man ska ta betalt för jobbet man gör men det finns andra betalnings sätt än pengar.

Jag sökte på killens namn och han är 19 år och har precis tagit studenten från Mediagymnasiet. Han försöker göra en Star Wars film med pengar tagna direkt ur egen ficka då kan man väl ha en viss förståelse för att det är ont om pengar.

Jobbet kan väl kanske vara bra för någon som behöver något till sin portfolio eller så. Denne någon måste dock vara noga med att se till att hon/han får betalt ordentligt i någon annan form.

Jag vill bara understryka att jag verkligen tycker att man ska ta betalt för sitt jobb anars underminerar man sig själv, och branchen i övrigt, inför framtiden.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-02, 20:12   #5
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Håller inte med dig Cecilia. Att killen är 19 år osv och pengar tagna ur egen ficka bestyrker väl ytterligare att man inte syr utan betalning, Chansen till framtida berömmelse lär vara minimal. Handlar ju inte direkt om nån framtida garanterad stjärnfilmmakare. Vilken annan form av betalning skulle vara aktuell av en 19-åring?
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-02, 20:57   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
För det första så måste det ju vara upp till var och en om man vill göra ett jobb utan betalning. Killen är ju ärlig och säger att det är ett jobb som inte ger pengar. Om man ska hårdra det hela så skulle man även skälla ut alla som frivilligt delar med sig av mönster och broderier gratis. De har ju också lagt ner mycket jobb och får inte betalt i pengar, men det är det ingen som bryr sig om eller hur?

Om man behöver något verklighetsbaserat projekt att visa upp i en portfolio så kan detta vara ett bra projekt att jobba med. Det kan ibland vara svårt att få tag på sådana projekt. Dessutom kan det ge kontakter som är bra att ha i framtiden.

Det jag menar med att man kan få betalt på andra sätt så syftar jag dels på vad jag just har skrivit ovan, kontakter, engen vinst i portfolion m. m. Dels på att man kanske kan få betalt i form av överblivet material eller dyligt.

Man kan dessutom skriva ett kontrakt där man kommer överens om att få betalt i efterskott om projektet drar in några pengar.

Dessutom kanske han är jättebegåvad och kommer bli nya George Lucas, vem vet.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-02, 21:35   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tirzitis: Är det du eller någon annan som gjort de snygga skisserna? Både dessa på kostymerna och de på rymdskeppen är jättebra. Jag får dock en känsla av att de är gjorda av två olika personer.

De får mig att minnas när jag satt och kämpa med rendreringar i plugget, inte det jag är bäst på direkt.

Kan du inte berätta lite mer om det hela? Hur långt har du kommit egentligen? Varför gör man en Star Wars film till egentligen?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-02, 22:53   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Alla börjar vi som nobodies någonstans. George Lucas satt säkert också och försökte värva vänliga själar som kunde sy till hans highschoolprojekt, har ni inte tänkt på det?

Som Cecilia sa, det kan vara ett tillskott i ens portfolio för framtida arbete. Hade jag tid så skulle jag gärna ta mig an arbetet, eftersom man då kanske kan kräva en tjänst av denne filmskapare i framtiden, eller framför allt för att jag är vänlig och hjälpsam i hopp om att de i sin tur skall vara vänliga och hjälpsamma mot mig.

Brodyyr, var inte för snabb med att använda ordet slavarbete, för du använder det helt fel. Arbetarbladet (http://www.arbetarbladet.se/local_ar...=108&id=308778) hänvisar till FN:s beskrivning av slav- eller tvångsarbete som nämns här:

"I en internationell konvention från 1930-talet definieras tvångsarbete som allt ofrivilligt arbete som en person under hot om straff tvingas att utföra. Tidigare ansågs tvångsarbete främst tillämpas av totalitära regimer mot inspärrade lägerfångar. Men med konventionen utsträcktes definitionen till att även omfatta när chefer håller inne löner eller id-papper för att hindra arbetare ge sig av."

Punkt. Vill du diskutera definitionen så kan du ta det med mig privat. Eller kontakta FN om att definitionen också skall inkludera frivilligt arbete på frivilliga arbetstider?

/MadWomanInBlack
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-02, 23:25   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Nu måste jag lägga mig i lite också, för jag har läst sysidans regler. Det står:
"Det är inte tillåtet med reklam eller värvningar i forum, bilder eller kritikkommentarer (eller på andra platser) utan att först ha fått redaktionen uttryckliga godkännande för detta...Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha ekonomisk vinning av budskapet nu eller i framtiden." hmmmm...
Har han fått detta tillstånd? Inte vet jag.
och så står det även:
"Det användarnamn som du väljer får inte relatera till en kommersiell verksamhet." Frågan är om Tirzitis Entertainment är en kommersiell verksamhet? Låter som ett företag.
Jaja, den som vill jobba gratis får väl göra det (det gör jag ju själv ibland ), men såvitt jag förstår blir det trots allt den som har DESIGNAT kläderna som tar åt sig äran. Risk alltså att den som ställer upp och syr trots allt hamnar i skymundan och blir utnyttjad.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-02, 23:51   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Där sa du en del tänkvärda ord Barbro (gh64). Det gäller att veta vad man ger sig in på, men nog kan man få ära som kostymmakare även om någon annan designat.

Jag tycker dock att påhoppet blev lite väl stort, Tirzitis menar ju troligtvis inte nåt illa.

Dessutom så är det väl detta man har moderatorerna till. Tycker man inlägget bryter mot forumets regler så får man väl anmäla det till dem. Just regeln om egen vinning tycker jag själv är svår tolkad, var går gränsen. De finns flera exempel där denna regel brutis i mer eller mindre grad, utan att personerna i fråga blivit på hoppade på detta sätt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 00:14   #11
Tirzitis Tirzitis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 6
Detta är inget jobb som någon delaktig kommer tjäna hårda pengar på, varken jag, regisören, skådisarna, kameramannen eller den som syr, detta är som sagt för den sömnadsintresserade som söker ett projekt som INTE ger pengar (av den enkla anledningen att det inte finns pengar att tjäna i filmen) utan som helt enkelt kanske tycker det är kul att ha sitt namn i sluttexten på en film som kommer bli sedd av (enligt statistik från tidigare, liknande, produktioner) miljontals tittare världen över. Detta är en seriös produktion där alla delaktiga kommer bli sedda, och målet är att så många som möjligt i framtiden kommer kunna nyttja materialet som referens i sökandet av framtida jobb. Jag beklagar innerst att jag missade den delen av reglerna som sade att jag inte fick värva i detta forum. Och den som vill anmäla detta inlägg är fri att göra så, men kommer låta chansen stå kvar för den som kanske är intresserad fram tills detta inlägg tas bort.

P.S. I Projektet så funkar det inte så att man anmäler sig frivilligt till slavarbete, utan det kommer ALLTID i projektet att funka så att du själv drar gränsen i början av projektet för vad du kan tänka dig att bidra med, ingen kommer tvinga någon annan att göra något de inte anmält sig till...

Vidare: Tirzitis Entertainment är varken ett Företag eller vinstdrivande verksamhet.


Med vänliga hälsningar
Emil Bygde

Senast redigerad av Tirzitis den 2005-07-03 klockan 00:20.
Tirzitis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 00:29   #12
Tirzitis Tirzitis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 6
Citat:
Alvan skrev:
Tirzitis: Är det du eller någon annan som gjort de snygga skisserna? Både dessa på kostymerna och de på rymdskeppen är jättebra. Jag får dock en känsla av att de är gjorda av två olika personer.

De får mig att minnas när jag satt och kämpa med rendreringar i plugget, inte det jag är bäst på direkt.

Kan du inte berätta lite mer om det hela? Hur långt har du kommit egentligen? Varför gör man en Star Wars film till egentligen?

Kostymerna är ritade av Jesse Kwe och rymdskeppen av Pete Thomas, båda från USA

varför man gör en star wars film till? tja, jag är ett väldigt stort star wars fan, jag avgudar filmerna. och jag tillsammans med några vänner har skrivit ihop ett manus vi tycker är riktigt bra för att göra film på. samt att jag väljer att göra en star wars film nu är för att jag är ung nog och har tid nog för att kunna göra en.

En sida är i produktion vid tillfället och är snart uppe för beskådan av arbetet och vart/hur vi ligger till i arbetsprocessen

Med vänliga hälsningar
Rasmus Tirzitis
Tirzitis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 00:35   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kul! Är själv Star Wars fan men kanske inte av lika stora mått. I sista filmen (nr 3 alltså) så satt jag mest och studerade kostymerna. Får nog samligen i julklapp av svärföräldrarna så jag kan hänga med lite bättre.

Tyvärr har jag inte tid eller möjlighetar att hjälpa er men jag önskar er lycka till och hoppas man kan få se lite mer så småning om.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 11:08   #14
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Men om "miljontals tittare" kommer att se filmen, så måste den väl inbringa pengar... eller är jag helt ute och cyklar?
Ska den gå upp på biograferna, eller blir det en TV-film?
Ni får hur som helst lycka till med projektet, och hoppas att ni hittar någon som ställer upp och syr. Ska det vara en ensam person, eller går det bra med flera?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 13:12   #15
Tirzitis Tirzitis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 6
Citat:
gh64 skrev:
Hej!
Men om "miljontals tittare" kommer att se filmen, så måste den väl inbringa pengar... eller är jag helt ute och cyklar?
Ska den gå upp på biograferna, eller blir det en TV-film?
Ni får hur som helst lycka till med projektet, och hoppas att ni hittar någon som ställer upp och syr. Ska det vara en ensam person, eller går det bra med flera?
/Gunilla

För att göra en lång berättelse kort: Det är en film som kommer spelas in på engelska och som kommer läggas upp för nedladdning på en hemsida.

Vi vill absolut ha så många som möjligt på sömnadsdelen. Det är inte ett litet projekt och det skulle kännas fel att låta en enskild person kämpa sig igenom så många kostymer på egen hand.
Tirzitis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons