Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-04-02, 23:33   #1
fia-mie fia-mie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 84
sy madrass till babynest. material.

Hejsan!
Jag tänkte sy ett babynest med en lös madrass.
Någon som har en idé om var jag kan hitta något att stoppa madrassen med? Finns det tunna skumgummimadrasser eller ska man leta efter något annat. Helst vill jag att man ska kunna tvätta madrassen om olyckan är framme. Några förslag?
fia-mie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 12:51   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag ska också till att sy ett bebynest med lös madrass. Jag har funderat på att bara använda flera lager av tjockare vadd eftersom jag har sådan hemma. Har ännu inte testat idéen, men om det inte funkar ska jag försöka få tag på tunnare skumgummi. Jag tror att ca 3cm tjock är lagom. Jag vet inte hur svårt det är att få tag på skumgummi eftersom jag i så fall köper i från ett textilföretag där jag tidigare arbetade.
Använder man vadd tror jag att man får sy för hand genom vadd och tyg på några ställen för att hålla vadden på plats.
Fördelen med att använda vadd tror jag bland annat är att vadden torkare betydligt snabbare än skumgummi.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 17:24   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Har klurat lite på hur jag ska göra. Hittade 2cm tjockt skumgummi i mina gömmor och tror att jag ska använda den, men som botten i själva babynestet. Då kommer jag att spraylimma på tunn vadd på ovan- och undersidan på skumgummit för att slätare och fylligare känsla och utseende. Som bonus så blir det lättare att få fyllningen på plats.
Den lösa madrassen kommer jag då fylla enbart med vadd.

Anledningen till mitt val är att jag tror att om man använder skumgummit i babynestets botten så blir själva babynestet stabilare och man får som jag tidigare nämnt en lös madrass som är mer lättvättad.

Så här resonerar jag. Hoppas det är till någon hjälp för dig.

Kom också på att jag sett att Stoff och stil säljer 3cm tjockt skumgummi, men det är en betydligt större bit än du behöver. Bifogar länken ändå: http://www.stoffochstil.se/Katalog/S...rticleid=28147
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-04, 22:58   #4
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Jag köpte en sådan som skar till en bit ifrån sydde tryckknappar så man lätt kunde ta ur madrassen. Stoppningen runt använde jag ett täcke från IKEA kostade då 19kr tror det billigaste nu kostar 25kr. http://jysk.se/sovrum/madrasser/barn...120-price-star
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-09, 10:14   #5
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Om skumgummi - det finns olika kvalitéer - hårdare och mjukare. Jag tänkte fixa en egen madrass åt mina barn men hade svårt att hitta skumgummi som jag tyckte var tillräckligt mjukt. Det slutade med att jag köpte en babymadrass på en babybutik.

ninnami > Spraylimma inte. Det där limmet är miljöfarligt. I alla fall det spraylim jag har sett. ...och det luktar. Jag tycker att det låter lite otrevligt med en liten en som ska andas så nära det. Sy hellre ett madrassöverdrag av vadderat tyg (av ett täcke kanske?).

fia-mie > Du har kanske tänkt på det här redan men jag tänkte först inte på det när mina barn var små så jag skriver det ändå för säkerhets skull:
Man kan använda plastad frotté på ovansidan av en skumgummimadrass om det blir frekventa missöden och man vill ha något skydd för den. ...och tänka på att lufta undersidan så att det inte blir kvar kondens i madrassen.
...och det måste det vara ordentligt med tyg och vadd mellan barnet och plasten - annars blir det svettigt och stelt att ligga på.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-09, 19:26   #6
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Hittade den är sidan som ger lite fakta kring skumplast eller polyeter som det heter på fackspråk: http://skumplastboden.com/fragor-och-svar/

När jag googlade på polyeter hittade jag det här företaget som säljer bla polyeter och vadd: http://www.someshop.se/sv/polyeter-och-vadd-1/
En trevlig överraskning eftersom jag upplever att det är svårt att hitta företag som säljer sådant till privat personer. Jag tror också att priserna är ganska bra och det verkar vara fraktfritt.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons