Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-03, 14:43   #1
LikLinn LikLinn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 2
Tips på rynk/mönster?

Jag har tänkt göra en variant av den här klänningen till min syster (bild bifogad)

Nån som har tips på hur jag ska få till den rynkade bysten och ryggpartiet på ett snyggt sätt? Eller har nån ett tips på mönster på en väldigt snarlik klänning?

Här är länken, där kan man zooma in:
http://se.urdress.com/ankell%C3%A5ng...3%A4nning.html
Bifogade bilder
 
LikLinn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 14:51   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tycker att den ser veckad ut. Resultatet är beroende av tyget, att det faller snyggt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 16:24   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har inga tips till dig på färdiga mönster, men ett sånt klänningsliv måste sitta väldigt bra för att vara smickrande och sitta uppe, så jag hade nog lagt den extra stunden det tar att göra det ordentligt och konstruera ett grunadmönster efter din systers kropp och utgå ifrån det.

När man väl har ett grundmönster är det lätt att göra mönstret till fodret och därefter är det bara till att använda samma mönsterdelar, men lägga till den extra bredden för att kunna rynka eller vecka det hela. Eftersom vecken i tyget "svänger" och följer plaggets form får man såklart ta med det i beräkningen också så man får extravidden på rätt ställen, men det är mest kall logik.
Alternativt kan du sy upp fodret med innerkupor och allt och sen helt enkelt drapera vecken direkt med yttertyget. Ska du bara sy en enda behöver du ju egentligen inget mönster till den delen. Det blir dock lite mer spill av yttertyget på det sättet eftersom du måste ta till så du har goda marginaler när du börjar.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 21:14   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
När man ser sånt här så undrar jag om man inte har ett tyg som är hårt veckat i någon sorts förbehandling och att man sedan drar ut det och draperar det över livunderlaget som borde vara någon form av uppbyggt korsettliv. Eftersom det är en så tydlig empireskärning så kanske det klarar sig med en välbyggd BH-del och att man inte behöver göra ett korsettliv då.
Tittar man närmare på bilden av livet och ryggen så ser det inte ut som något som man sitter och lägger veck till.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 21:18   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Svårt att säga. Det kan också vara så att det är rynk gjort med flera paralella rynktrådar. Då kan man få såna där långa smala veck utan större problem.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-04, 00:41   #6
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 22
Hej!

Jag tror precis som Lillith att man har använt sig av rynktrådar en masse. Det verkar vara en klänning i dubbla lager, där underklänningen förmodligen är satin och överklänningen chiffong i samma färg (se fållen särskilt på ryggbilden).

Så vad du gör är att sy ett "vanligt" axelbandslöst bystparti (empire-modell som marie.s.g sa) med satin utåt, fodrat inåt, och sedan tar du ett brettbrettbrett brett stycke chiffong att drapera över. Sy många parallella rynksömmar och fäst på några ställen mot underklänningen. Om man har rätt trådfärg och lagom rynk, kommer vecken att dölja trådarna utom på mycket nära håll.

Lycka till - det är en jättefin klänning! // A
ariadne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-04, 01:11   #7
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 22
Lightbulb Länkar

P.S.
Jag hittade ett par sidor som visar liknande exempel:

Ganska tydlig arbetsbeskrivning även o det är glesare veck. http://www.burdastyle.com/techniques...hnique_steps/2

Vecken på fel ledd och lite suddiga bilder, men klicka och titta på närbilderna så ser du hur hon gör. http://stitchophrenia.blogspot.se/20...rona-gown.html

// A
ariadne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-05, 20:24   #8
LikLinn LikLinn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 2
WOW! Tusen tack alla! Vad härligt med ett aktivt forum med så många kunniga medlemmar. Jag har ju fått jättemycket matnyttiga tips från er och tänker sätta igång med klänningen nu på i veckan så jag uppdaterar med resultat.
LikLinn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons