Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-04-17, 14:31   #16
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp, tycker att det är bra idé att använda gamla tyger då blir det mer unikt.

Svenska lapptäcken ser så likadana ut pga det begränsade utbudet... Inte själva sömnaden, utan tygerna.

Men många quiltare är petiga med tyger, vägrar ha andra tyger än 100% bomull fint vävd och allt det. Vissa böcker o människor hävdar också att man INTE ska ha annat. Tråkigt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 10:03   #17
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Det är ju ändå konstigt att andra länder har större utbud, lägre priser och tydligen kan köpa från Am designers. 13.5 meter tycker jag inte låter så hiskeligt. Men det är klart, vill man sälja det för +300 kronor metern tar det förståss tid innan det tar slut.

Om tillverkningskostnaden är sådan att man kan sälja något med vinst (om än mycket liten) av en tjugondel av priset mot vad det kostar här i Sverige, så är något grymt snett.

Jag undrar också om alla tyger man hittar billigt på Am marknaden verkligen tillverkas i USA?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-19, 10:50   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, jag tycker också att 13 meter är väldigt litet för en rulle och tycker att det är "lagom" att köpa in så jag blev fundersam.

Jag vet inte tillverkningsländer, men företagen är i USA. Sen finns det förstås en del tyger från Japan också, wow så mycket fina. Då pratar jag inte bara "traditionella" japanska tyger, utan moderna tryck. Amerikanska företag som försöker härma japanska tyger brukar misslyckas med att få det speciella, det friska.

Vi slutkunder som har Internet vet att det är grymt billigare i USA och att tillverkningskostnaden är pytteliten, så vi känner inte för att slänga ut 150-300 kr per meter när vi kan köpa för bråkdelen av pengarna.
Det är elakt mot oss kunder.* Det tycker jag är bra. Det måste sättas press. Jo, inte roligt för butikerna, men då måste man tänka utanför det vanliga. Försöka hitta andra tyger. Sätta press på grossisten. Prata direkt med företagen.
Dela med andra butiker på att importera själv.

*Så typiskt Sverige inom textilområdet! Företagen förutsätter att svenskarna som pysslar med handarbete inte har internet och inte vet vad som pågår så vi måste betala mycket mycket mer för tyger, material, verktyg och maskiner! Det tycker jag är elakt. Speciellt när andra länder i EU är billigare till och med. UK brukar gnälla att de är dyra, men när symaskiner är tusenlappar billigare där, så kan man börja undra!

Det är dags att vi konsumenter börjar sätta press! Bojkotta, säga att det är dyrt, osv. Då får butikerna också sätta press på sina leverantörer, osv.

Senast redigerad av ichigo den 2008-04-19 klockan 10:55.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 23:47   #19
FireCat FireCat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 13
Citat:
finella skrev: Visa inlägg
Jag måste försvara mig som Quiltbutik i Sverige varför det är så höga priser. Det är inte som du säger att vi lägger på mycket. Allt är avhängt på våra inköpspriser där vi är hänvisade till svenska, danska eller europeiska grossister. De i sin tur att ett inköpspris till oss som är mycket högre än de priserna som du ser ut till kund i USA. Vi kan som butiker inte köpa direkt från tillverkare i USA som Hoffman, Kaufman, M Miller utan är hänvisade till våra grossister.
Jag hoppas att detta besvarar era funderingar varför vi är så 'dyra' och jag kan tala om att de flesta butiker inte tar ut några överpriser utan för att kunna leva på detta och ta ut en 'normal' lön skulle vi behöva ligga långt över 200:-/m

Anita
ja, men det rä ju sjukt isåntfall, ursäkta men så dyrt ska det ändå inte "behöva" vara.
FireCat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 23:50   #20
FireCat FireCat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 13
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Japp, tycker att det är bra idé att använda gamla tyger då blir det mer unikt.

Svenska lapptäcken ser så likadana ut pga det begränsade utbudet... Inte själva sömnaden, utan tygerna.

Men många quiltare är petiga med tyger, vägrar ha andra tyger än 100% bomull fint vävd och allt det. Vissa böcker o människor hävdar också att man INTE ska ha annat. Tråkigt.
jag håller helt och fullt med! In med fler tyger, sverige är så försiktigt med mönster. otroligt trist!
FireCat är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons