Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-07, 23:45   #1
Legenden Legenden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 13
Question "Göra hål" i patentstickning.

Har för några dagar sedan lärt mig patentstickning. Lustigt nog så, i mina försök att lära mig, lyckades jag med just det jag inte riktigt vet hur jag skall åstadkomma nu.

Jag vill alltså göra typ knapphål i patentstickningen, hur gör jag det som egentligen? Göra jag först några patenter, därefter försöker...lyfta några maskor, sticka nån maska vanligt/(eller försöka fortsätta på patenten?), lyfta några till, vanligt osv tills slut, sen dra ett varv vanligt/ lyfta samma maskor igen för större hål, sen få till rätt antal maskor ---> grundvarv, sen köra på igen?

Eller är jag helt ute & cyklar? Hur gör man som?
Legenden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-08, 10:12   #2
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Kanske lite ovanligt att göra knapphål i patenstickningen, oftast har man en kant i ribbstickning utanför där man gör knapphålen. Men det är samma teknik, du maskar av 1 eller två maskor beroende på storlek på knapphålet där du vill ha det. Och sedan lägger du upp 1-2 nya maskor på nästa varv och fortsätter sticka patent över dessa igen.



Lycka till !
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-08, 11:48   #3
Legenden Legenden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 13
Ok, ska pröva det då! :]

Det är längsmed kanten jag ska göra hålen egentligen, så får pröva & se vad jag får till.
Legenden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-09, 07:33   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Liten fundering bara, skulle man kunna sticka slätstickning runt knapphålet för att få lite stadga....
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-16, 15:22   #5
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 22
Hej!

Det lite trista men goda rådet är "sticka några provknapphål". Du kan se om lodrätt eller vågrätt funkar bäst, och vilken "bakgrund" som är snyggast och tåligast.

Enligt min erfarenhet är rätstickning eller resår/ribbstickning det som krullar sig minst i kanten och ger mest stadga både för knapp och knapphål. Men det var en intressant idé om enstaka slätstickningsmaskor runt öppningen - måste prova :-)

Lycka till med både patent- och knapphålsstickning!
ariadne är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hål, patentstickning


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons