Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-02, 10:09   #1
Naftalina Naftalina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 46
Hjälp med stickbeskrivning

På Digitalmuseum har jag hittat bifogad beskrivning. Tyvärr förstår jag den inte. Kan någon uttolka?
Bifogade bilder
 
Naftalina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 19:15   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Vad är det du inte förstår?
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 22:11   #3
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 22
Hej!

Jag är heller inte säker på vad du undrar över, men själv reagerade jag på den (gamla) beskrivningen "för över" och "lyft över". Det brukar vad jag vet ses som en "händelse" som kanske blir lättare att förstå. På engelska oftast skp eller skpso (slip stitch, knit stitch, pass stitch over), på svenska har jag sett lite olika varianter.

Principen är att du minskar så att maskorna lutar åt vänster istället för den vanliga höger (när man stickar två tillsammans). Egentligen står det ganska precis vad du ska göra men jag försöker en annan variant:
  1. Stick in höger sticka i maskan som om du skulle sticka en rät maska, men flytta bara över den som den är (utan att vira om garn på nåt sätt).
  2. Sticka nästa maska vanligt, rät.
  3. Använd vänster sticka och stick in i den lyfta maskan (alltså andra på höger sticka sett från där du är). Stick in från vänster till höger i det "ben" som ligger mot dig och lyft/dra över den sist stickade maskan och släpp ner.
När du gjort det här har du fått en maska av två och det är därför du sedan ska göra omslag för att "få tillbaks" maskan.
Hela det vackra mönstret formas just av att du omväxlande minskar och ökar maskor, och att du gör det på två sätt som lutar åt olika håll.

Hoppas att det här inte förvirrade mer än det hjälpte... Om det var nåt annat du undrade får vi återkomma

Lycka till! // A
ariadne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 22:15   #4
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 22
Thumbs up

Förresten, måste jag tacka för tipset om Digitalmuseet - det kände jag inte till. Vilken guldgruva!

// A
ariadne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-09, 11:12   #5
Naftalina Naftalina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 46
Tack för hjälpen. Återkommer om jag inte får till det.
Naftalina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons