Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-08-27, 22:02   #1
ElsieCarina ElsieCarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 9
Rensa och göra fint hemma

Nu ska jag sätta igång och rensa hemma. Det har växt högar med urväxta barnkläder, bankpapper, mm. Vi är säkert fler som har samma behov. Kanske kan peppa varandra och slåss mot berg på stolar och överfulla skåp. Målet är att få fint till jul 2010. Är det någon som vill vara med?

Så här tänkte jag börja.
1. Skapa överblick av röran.
2. Bestämma var jag ska börja.
3. Äggklockmetoden. Hålla på i 30 min tills klockan ringer.
4. Rensa upp en liten yta i taget och sedan njuta.

Jag har bestämt mig för att börja med mitt Gröna rum där jag har glasfibersäckar med i princip nya barnkläder. Mina barn har växt så fort och så har jag en flicka och en pojke. Det är massor med fina flickkläder GANT klänningar, Reima Tec overaller mm.

Lycka till med din resning! Skriv gärna och berätta hur det går för dig. Alla tips är välkomna.

ElsieCarina
Bifogade bilder
 
ElsieCarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 20:05   #2
Ireth Ireth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Själv ska jag gå igenom två hyllor ovanför min säng som är belamrade med klutter, det kommer bli jobbigt men kul och värt det i slutändan
Ireth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 20:49   #3
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Själv har jag stäsat lite varstans (syrummet blev upplockat o fixat) idag i jakten på det försvunna mönstret, som jag flera timmar senare hittade, insatt i en pärm...
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 21:49   #4
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Jag vill gärna vara med, jag behöver både rensa ut och sortera upp
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 09:57   #5
ElsieCarina ElsieCarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 9
Kul att vi blir fler som kan kämpa ihop och göra fint. Min helgrensning resulterade i många soppåsar med papper och skräp. Det blev första steget. Jag hängde en soppåse på varje dörrhantag och kastade, kastade och kastade. Sedan fick jag vara snabb att stänga påsarna och ställa ut dem så att barnen inte såg att jag slängt gamla teckningar. Min son upptäckte dock en kladdig såpbubbleburk som han räddade. Det var kul att min man uppmärksammade att något hade börja hända och såg att det blivit finare i vardagsrummet
Dessutom hittade jag en bilnyckel som varit borta i flera veckor. Superskönt att den dök upp igen.
Ha det gott!
ElsieCarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 19:54   #6
ElsieCarina ElsieCarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 9
Sortera upp

Bodil du skrev Sortera upp. Det gillade jag och sorterar i olika kategorier, leksaker efter ålder, kläder, och jag har börjat lite lätt i badrumskåpet. Strukturerar upp liksom och kastar gamla förpackningar, torkade nagellacksflaskor. Tar en stund då och då på kvällarna. Man får ta den tid man har och när man har inspiration. Det är ju roligt när det blir fint.

Jag har fortsatt med plastpåsar på dörrhandtagen och hej vad jag kastar. Det dyker hela tiden upp en trasig udda strumpa eller tom förpackning. Jag är så nöjd när jag går till jobbet på morgonen med en ny påse som jag kan kasta. Lika nöjd är jag om jag lyckats fota några barnkläder för försäljning.

Hur går det för er med era höstrensningar? Någon som är redo att visa foton FÖRE - EFTER? Det vore inspirerande att se.

Ha det gott!
ElsieCarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-04, 20:21   #7
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Citat:
ElsieCarina skrev: Visa inlägg
Bodil du skrev Sortera upp. Det gillade jag och sorterar i olika kategorier, leksaker efter ålder, kläder, och jag har börjat lite lätt i badrumskåpet. Strukturerar upp liksom och kastar gamla förpackningar, torkade nagellacksflaskor. Tar en stund då och då på kvällarna. Man får ta den tid man har och när man har inspiration. Det är ju roligt när det blir fint.

Jag har fortsatt med plastpåsar på dörrhandtagen och hej vad jag kastar. Det dyker hela tiden upp en trasig udda strumpa eller tom förpackning. Jag är så nöjd när jag går till jobbet på morgonen med en ny påse som jag kan kasta. Lika nöjd är jag om jag lyckats fota några barnkläder för försäljning.

Hur går det för er med era höstrensningar? Någon som är redo att visa foton FÖRE - EFTER? Det vore inspirerande att se.

Ha det gott!
Jag är nog mer sån att jag vårstädar skrymslen, hösten ägnas åt grönsaksskörderi i trädgården och svampskörderi i skogen tiden räcker som inte till till inomhusarbete.

På våren däremot då det är gråtrist ute får jag infall emellanåt och då håller jag på i timmar i stöten.

Klädkammaren tömmer jag som exempel helt och sen går jag igenom plagg för plagg, den är hyfsat stor så det brukar ta ett par dagar för den blir skurad från golv till tak i samma veva. Vardagsplaggen synas, det som har hål eller fettfläckar hamnar antingen i en arbetskläderhögen eller åker i operation återanvädning. Operation återanvädning kan vara att jag syr om byxor med hål vid bensluten till capri eller shorts eller att jag lämnar dem till lokala Röda Korset så de syr om till baby-hjälppaket. Allt fräscht som inte använts alls på ett år läggs i en hög sen tänker man extra, använder jag det här inom ett halvår eller finns det någon annan som har bättre nytta av det (om så frågar man runt bland bekantskapen eller så lägger man upp på tradera).

Bra att ha-förråden är svårare att ta bort saker ur, där blir det mer att man städar och strukturerar upp. Bra att ha kan vara barndomsminnen i kartonger, datareservdelar, möbler man bytt ut. Jag är lite sån att hela saker kastar man inte, hellre skänker man till nån som behöver när rätt behövande kommer.

Bankpapper har jag full koll på, fyller pärmar årsvis och vid nyår läggs de i ett bra att ha-förråd. När deklarationen kommer går man till bra att ha och kollar att uppgifterna stämmer osv.

Ja inte vet jag om det blev så mycket inspiration men jag tycker ni gör ett bra jobb som lägger energi på att röja röran.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 20:07   #8
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Jag gillar att pyssla så ett mål är att få ordning på pysselgrejerna. Jag försöker sortera så det som hör ihop får ligga ihop. Det har varit lite dåligt med det Jag har nu en låda för knyppelgrejer, en annan låda för scrapbooking osv. Förra helgen hade vi en container för grovsopor så då slängde jag en del utslitna kläder och annat jox. Få se om det blir någon före/efter-bild under rensa/sorteraprocessen Kul att vi kan peppa och inspirera varandra tycker jag
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 11:28   #9
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Jag har mycket kaos hemma att ta tag i. Tyger, prylar och pryttlar som är i behov av sortering och rensning. Garderoberna rensades i alla fall för några veckor sedan men sedan har det inte blivit så mycket mer. Fixade i och för sig lite badrumsförvaring helgen som gick (som kan ses bland mina bilder) men det känns nästan som att det lilla projektet var en ursäkt för att inte ta tag i de stora bitarna. Jag blir lätt distraherad.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-19, 11:09   #10
ElsieCarina ElsieCarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 9
Hej alla!

Tack för många bra tips och pepp i rensningen. Vi ska åka och hälsa på småsläktingar till barnen om några helger. Nu gör jag och barnen iordning presentkartonger med fina urväxta kläder och leksaker. Mycket ser helt nytt ut när det är strykt och fint vikt. Och vi slipper köpa presenter.

Känner mycket för återanvändning nu i min rensning och hittade ett inlägg från Gumpan i Forumet om att Inte kasta gamla kläder.
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=21037&highlight=kasta+inte[/URL]
Jättebra tips om hur man återanvänder fina kläder. Jag har gått ner i vikt och har flera fina kavajer som jag ska ta och sy in. En ljusgrå kavaj tänker jag sätta brunt eller mörklila band runt midjan och knyta i rosett fram (såg en meterolog på tv som hade det). Lite Odd Molly/boutique-stil tänker jag mig. Får jag till det har jag vips en ny kavaj - i princip gratis. Jag skriver det här så känner jag mer inspiration att ta tag i det.

Lyssnade även på toppenradioprogrammet Stil på radion i P1. De gjorde en tillbaka om hur man vårdade kläder för och höll ordning. Liknade mycket Platinums inlägg här i tråden.
Lyssna gärna genom länken.
Stil P1 2010-04-23 (MP3)Stil P1 2010-04-23
Vårstädning i garderoben – välvårdade kläder varar längre
Fredag 23 april 2010 kl 11:00
http://sverigesradio.se/sida/laddane...programid=2794

KÖKSMATTAN ÅKTE DOCK UT!
En sak som inte går att återanvända, eller som jag inte vill återanvända är vår gamla köksmatta. Den har vi haft under barnens uppväxt och där fanns många spår. Det kändes väldigt befriande att bara hiva ut den. Namn:  koksmatta.jpg
Visningar: 895
Storlek:  17.0 KB
Nu är det tomt under bordet. Vi passerat småbarnstadiet och ska hitta något nytt fint för att gå vidare. Hela familjen!

Lycka till i er rensning!
ElsieCarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 18:33   #11
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Nu i ett antal dagar har jag lagt ner energi på att städa upp i min syhörna.

Första momentet var att sortera upp alla trådrullar och vad passade väl inte bra till det om inte den lilla prylhyllan jag köpte på loppis för ett antal år sedan och inte varit i bruk på ett tag. Men förstås den originella tuppen med trådrullshållare och nåldyna som jag hittat på loppis är ju givetvis kvar ändå.

Nästa moment var att ordna en liten hylla ovanför symaskinsbordet för sånt där bra att ha som skall vara lätt tillgängligt som kassetterna till symaskinen, extra belysning, saxar osv.

Projektet slutfördes idag efter införskaffades av en hylla på RK för alla tyger och pågående projekt.

Bidde inte alls tokigt tycker jag.
Bifogade bilder
 
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 15:35   #12
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Igår tog jag mig samman och sorterade upp i mitt tygskåp. Det har svällt över alla bredder, men med hjälp av nya förvaringsbackar från Clas Ohlson och strykjärnet (jag insåg ganska snabbt att släta tyger tar mindre plats än skrynkliga) lyckades jag faktiskt få in allt. Det går till och med att stänga dörren och man blir inte anfallen av tyg när man öppnar den igen.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-11, 16:31   #13
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
I helgen har jag förutom storstädning av sovrummet påbörjat projekt sortera och rensa i vardagsrummet som inkluderar datorhörna och min sy- och pysselhörna. Det är verkligen helt bisarrt hur mycket skräp i form av papper och liknande som ansamlas på tomma ytor. En fördel är dock att det mesta bara är att slänga så det krävs inte så mycket reflektion kring vart de ska ta vägen.

I och med vardagsrummet och hallen kommer sedan höstens storstädningsprojekt att vara över för min del. Sedan måste jag bara komma på något sätt för att undvika dessa drivor av papper, tidningar och saker som inte är på sin rätta plats i framtiden. Dessvärre misstänker jag att det är hopplöst.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 11:33   #14
gnolt gnolt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 9
tog mig i kragen och gav garderoben lite kärlek i helgen. udda sockar och gamla underkläder och nylonstrumpor fick åka i sopsäcken tillsammans med urtvättade linnen och t-shirts. Sedan urtorkning och var sak på sin plats och strukturering på klädstången.

Så skönt!

Heja alla städare!

Senast redigerad av ulindh den 2010-11-29 klockan 14:56. Anledning: irrelevant länkning
gnolt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 20:27   #15
Skuggelina Skuggelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 7
phu, jag sorterade mina tyger förra helgen, gjorde även en räd och sorterade alla projekt i olika kategorier: ej påbörjade, halvfärdiga(här fick även käderna som ska sys om ligga), "såna-jag-inte-kommer-slutföra-på-länge" och "bra exempel"

Hade kanske behövt en till: "misslyckade" :P

Nu är det bara julstädningen kvar.
Skuggelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
rensa röja fint hemma

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons