Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-05, 09:35   #31
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
letw83 skrev: Visa inlägg
ja, fast då får man ju ta begränsningarna det innebär, och när det trots allt är en sida för folk som syr/pysslar, måste man ju få lägga upp bilder på det man sytt, trots att det kanske var en beställning. (än får man väl göra det här, men man vet aldrig var framtiden bär med sig)

och jag tycker fortfarande att man borde få erbjuda sina tjänster, vad det än kan vara - gratis.
Jag trodde att det var tillåtet på sysidan, och att i de fall det stoppats så är det för att forumvärden tolkat det som att man tänkt ta betalt, felaktigt eller inte.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 09:48   #32
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Senast redigerad av Ann1e den Idag klockan 10:16. Anledning: värvning till annat forum

Är det inte tillåtet att värva till annat forum ????????
Eller vad var det för länk ?
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 09:54   #33
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
christel skrev: Visa inlägg
Senast redigerad av Ann1e den Idag klockan 10:16. Anledning: värvning till annat forum

Är det inte tillåtet att värva till annat forum ????????
Eller vad var det för länk ?

Jag ber om ursäkt, det skall stå "värvning till konkurrerande forum" det är ändrat nu.

Annette/forumvärd
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 09:59   #34
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
?????
Vad har det med saken att göra ? Är konkurrans förbjuden . Läste nyss reglerna men kunde inte hitta något om detta, men jag kanske missade det . Kan du klistar in det eller visa mig ?
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:03   #35
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
Ann1e skrev: Visa inlägg
Jag ber om ursäkt, det skall stå "värvning till konkurrerande forum" det är ändrat nu.

Annette/forumvärd
O.k., nu tycker jag verkligen att den här diskussionen måste tas av admin på sysidan. Vad får man göra och vad inte egentligen? Måste man se sig som så mycket konkurent till andra forum att man inte tillåter att de nämns och rekommenderas? Tänker man att medlemmarna här inte ska få bli medvetna om andra forum? I detta fall presenterades i och för sig det andra forumet som ett alternativ (och inte komplement) till detta forum, men det blir ju lite konstigt om svaret på den kritiken mot detta forum blir att den tas bort. Jag förstår det att en enskild medlem inte ska få tjäna pengar i forumet, men när reglerna tycks handla om att man ska vara "lojal" mot sysidan, så börjar min förståelse tryta lite.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:06   #36
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
christel skrev: Visa inlägg
?????
Vad har det med saken att göra ? Är konkurrans förbjuden . Läste nyss reglerna men kunde inte hitta något om detta, men jag kanske missade det . Kan du klistar in det eller visa mig ?
Så här står det i reglerna: "Det är inte tillåtet med reklam, värvningar, marknadsundersökningar mm i forum, bilder eller kritikkommentarer (eller på andra platser) utan att först ha fått redaktionens uttryckliga godkännande för detta." Om det gäller att man inte får "värva" ens till ställen av allmänt intresse för sysidans medlemmar (som att jag kan få skriva att familjeliv.se eller craftster.org är sidor jag fått ut mycket av t.ex.), så blir ju diskussionen här onekligen väldigt begränsad.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:07   #37
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Vi har en enkla regler om att man inte får skriva i egenskap av företagare, om syftet med inlägget är att vinna något på att man skriver inlägget. Vi vill inte att forumet skall användas som en gratis marknadskanal för de som vill nå Sysidans besökare.

Så länkar till sidor där man driver egen kommersiell verksamhet etc är förstås inte OK. Inte heller inlägg som syftar till att dra över en "massa" besökare till sin egen sajt - det kallar vi för "värvning". Att tipsa om sajter, företag mm är helt OK - men inte om man själv har vinning av att skriva inlägget alltså.

Samköp är i gränszonen. Att i ett forumlägg här gå ihop för att samköpa något är helt OK, men när en part säger sig ta ut en liten avgift för att administrera det hela är det inte längre så solklart att det är helt ideelt.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:09   #38
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Samköp är i gränszonen. Att i ett forumlägg här gå ihop för att samköpa något är helt OK, men när en part säger sig ta ut en liten avgift för att administrera det hela är det inte längre så solklart att det är helt ideelt.
Ja, det där är ju på sätt och vis förståeligt. Det blir väldigt väldigt svårt med gränsdgragningen om "en liten avgift" är o.k. men inte "en lite större avgift".
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:18   #39
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Vi har en enkla regler om att man inte får skriva i egenskap av företagare, om syftet med inlägget är att vinna något på att man skriver inlägget. Vi vill inte att forumet skall användas som en gratis marknadskanal för de som vill nå Sysidans besökare.

Så länkar till sidor där man driver egen kommersiell verksamhet etc är förstås inte OK. Inte heller inlägg som syftar till att dra över en "massa" besökare till sin egen sajt - det kallar vi för "värvning". Att tipsa om sajter, företag mm är helt OK - men inte om man själv har vinning av att skriva inlägget alltså.

Samköp är i gränszonen. Att i ett forumlägg här gå ihop för att samköpa något är helt OK, men när en part säger sig ta ut en liten avgift för att administrera det hela är det inte längre så solklart att det är helt ideelt.
Länken jag la in till forumet sytokig har jag absolut ingen som helst vinning på!! Det är ingen sida som kostar pengar eller gör reklam för något.
ENDA anledningen till att jag la in länken var för att få ett kompliment till sysidan då vi INTE får fråga vissa saker här som tex vad man ska ta för betalning för sina verk, länkar till bloggar som gör beställningar etc.

Så därför frågar jag du dig Christer varför togs länken till sytokig bort??
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:29   #40
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
Amda_design skrev: Visa inlägg
Så därför frågar jag du dig Christer varför togs länken till sytokig bort??
Därför att du skrev såhär i det inlägget:
"Vi är flera som startat ett eget forum ..."

Som jag skrev ovan - inlägg som syftar till att dra över besökare till en egen sajt kallar vi för "värvning", och det är inte OK.

Jag kan inte avgöra om det är kommersiellt eller ej - det är reklam på sidorna tex. Men det spelar ingen roll egentligen - grundregeln är att man inte får göra reklam för egen verksamhet, oavsett om den är kommersiell eller ideel. Forumet är inget annonsplank.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:31   #41
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
Amda_design skrev: Visa inlägg
då vi INTE får fråga vissa saker här som tex vad man ska ta för betalning för sina verk
Det får man visst - vi har tom ett eget forum där företagare kan diskutera sådant.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:39   #42
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Det får man visst - vi har tom ett eget forum där företagare kan diskutera sådant.
Men det är ju många av oss som inte är företagare...
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:41   #43
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Därför att du skrev såhär i det inlägget:
"Vi är flera som startat ett eget forum ..."

Som jag skrev ovan - inlägg som syftar till att dra över besökare till en egen sajt kallar vi för "värvning", och det är inte OK.

Jag kan inte avgöra om det är kommersiellt eller ej - det är reklam på sidorna tex. Men det spelar ingen roll egentligen - grundregeln är att man inte får göra reklam för egen verksamhet, oavsett om den är kommersiell eller ideel. Forumet är inget annonsplank.
Ok då hänger jag med..men det handlade inte om att dra över utan att man skulle vara på den sidan också..men du har ju förklarat och då anpassar jag mig efter det.
Det var absolut inte menat som reklam utan mer som ett tips på ett till forum där man kan fråga om sånt vi inte får här.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:49   #44
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
Amda_design skrev: Visa inlägg
Men det är ju många av oss som inte är företagare...
Tar man betalt bedriver man ju näringsverksamhet, även om det faller under "hobbyreglerna" enligt Skatteverket. Forumet heter "Starta eget", och det är alltså helt OK att fråga där även om man bara tar betalt för någon enstaka grej.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:51   #45
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Tar man betalt bedriver man ju näringsverksamhet, även om det faller under "hobbyreglerna" enligt Skatteverket. Forumet heter "Starta eget", och det är alltså helt OK att fråga där även om man bara tar betalt för någon enstaka grej.
Då kanske ni på admin ska förtydliga det för det är nog många som missat att man som "icke" företagare kan ställa frågor där med.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons