Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-05-30, 21:01   #1
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Vänds ett klänningsliv

Jag har varit på något liknande tidigare och fått hjälp här, men nu hittar jag inte den tråden.
Jag syr en enkel klänning i trikåtyg där livet är med dubbelt tyg. Man ska börja med halsringningen och den har jag fått till, med stickning och allt. Sedan ska man sy ärmhålen räta mot räta och där fastnar jag.
Från sidsöm upp till axelsöm och likadant på andra sidan innan man vänder.
Jag lyckas inte vända plagget! Det blir bara ett stort trassel. Kan någon ge en ledtråd? Var ska jag börja dra ut plagget när det ska vändas ut och in? ska jag sy båda ärmhålen innan jag vänder? Jag skickar med en bild av projektet så att ni förstår hur jag menar. Mönstret är från Stoff och Stil och de brukar vara lätta, jag tror till och med att det är markerat som lätt. Så jag har fått hjärnsläpp. /Eva
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-31, 11:40   #2
LillaSkutt LillaSkutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Följande tar jag direkt ur minnet så det kan vara bra om du dubbelkollar med hjälp av nålar innan du syr.

Lägg plagget plant på ett bord eller strykbräda så du får halsringningen som en cirkel i mitten. Ställ dig så att du har den ena sidan (där sidsömmen ska vara)mot dig. Rulla nu ihop plagget från sidan närmast dig mot den andra sidan så att du får en liten korv men lämna ca 5cm "fritt" på sidan längst ifrån dig. Ta nu tag i tyget på sidan längst ifrån dig som ligger ner mot bordet/strykbrädan. För tyget under "korven" så att sidan hamnar mot dig. Ta tag i tyget på sidan längst ifrån dig som ligger uppåt och lägg det över "korven". Du borde nu kunna nåla ihop räta och räta och sy sömmen.

Innan du vänder plagget rätt kan du vilja klippa ett par snitt i sömsmånen för att tyget lättare ska ligga plant där ärmhålen böjer sig som mest.

För att vända plagget drar du bara i korven på ena sidan och vips är det klart Upprepa proceduren på andra ärmhålet.

För att fixa sidsömmen kan det bli lite mera trixande om du vill att den ska vara osynlig från både in och utsida. Vrid och vänd på det lite så har du snart räknat ut hur det ska sitta ihop.
LillaSkutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-01, 10:17   #3
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Tack!!!
Jag förstod inte alls när jag läste texten men sedan gjorde jag momenten ett efter ett och si – det funkade! Nu funderar jag på att göra en info-film om detta och lägga ut på Youtube för det måste ju vara fler än jag som fastnar i dessa moment. Jag försöks googla innan jag vände mig hit men hittade inget.
Från mönsterarkets beskrivning hade det inte varit möjligt att fatta i alla fall – om man inte gjort det förr.
Så tusen tack LillaSkutt! Vad skulle jag gjort utan dig?
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons