Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-14, 15:42   #1
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Foder - olika tekniker?

Jag håller på att läsa Claire B Shaeffers intressanta bok "Couture sewing Techniques". Tyvärr blir engelskan ibland ogenomtränglig då så mycket facktermer ingår, som inte återfinns i vanliga lexikon. Min förvirring gäller att fodra klänningar. Claire talar om olika slags fodring: lining, backing, underlining. Hon säger bland annat " ... You might also find that the couture garment was backed since backings are much more prevalent in couture than linings and are usually cut from silk." Är det någon som kan hjälpa mig att sortera ut vad dessa tre alternativ står för?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-14, 16:26   #2
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Javisst!

Backing = formar och stadgar tyget. I couture används ofta organza, siden beroende på hur stabilt man vill att ett parti skall vara i plagget. En backing kan man lägga till i olika partier i ett plagg, t.ex. för en styvare kjol.

Underlining = För en skulpterad look i hela plagget.
Skärs till i sin helhet av samma mönsterdelar som till plagget. Tråcklas ihop med det yttre tyget, de bägge lagren behandlas som ett.
Kvalité på en underlining väljs med hänsyn på hur formbart man vill ha det. Alla skräddarmarkeringarna görs på underlining.

I ett aftonplagg i crépe de chine väljer jag själv en snarlik underlining till crépe de chine som skulpterar mjukt men ändå
behåller fallet på tyget.

Efter underlining väljs vanligen lining = fodret i ett plagg som
innesluter det övriga.

Kvalitéerna i den här hanteringen bör överensstämma med varandra för att bli snyggt.
Acetatfoder uppför sig på ett helt annat sätt än siden t.ex.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-14, 17:18   #3
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Tack så mycket för ett proffsigt svar. Kan du utveckla lite när man väljer vad så vore jag ännu mer tacksam.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-14, 18:20   #4
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Delar gärna med mig av mina egna coutureknep.

I ett coutureplagg med mycket stretch eller silkesjersey
väljer jag personligen tricot som backing i de partier som
skall ha en aning stadga. Det kan t.ex. vara över ett bystparti
eller i en bred midja.
I avancerade draperingar i crepe de chine eller jersey, t.ex.
YSL couture - sparsamt med backing och då endast i tricot över
icke draperade partier.

I en detalj - t.ex. i en rosett eller sydd blomma använder jag en
stel organza som backing.

I en fodrad kavaj i lin använder jag en tunn oblekt bommullsmuslin som backing, i t.ex. kragen eller fickor. Som foder väljer jag china silk,
(förtvättat för att få bort ev överskottsfärg).

Underlining i kjolar - I tunna ullkvalitéer skurna på diagonalen
eller annars också använder jag gärna china silk eller silkescrepe.
Det blir snygg lagom stadga och ersätter underkjol.

I mycket tunn chiffong och crépe de chine använder jag samma som tyget i min backing. Det blir snyggt och inte stelt.

Skräddar jag ytterplagg (vinter) använder jag alltid en tunn lammull
som backing, det väger bara några gram, är glest vävt och värmer otroligt bra mot iskalla vindar. Lägger då backing över hela rygg / axel och framparti samt över halva ärmen.
Undvik enbart acetatfoder i vinterplagg, det kyler enormt,
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-14, 18:59   #5
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Tack det var generöst av dig. Man ser ju sällan plagg som är så här bearbetade i affärrna. Blir väl för dyrt vid vanlig konfektion. Många hemsömmare upplever det väl också för avancerat. Men jag ska definitivt börja testa så smått för att utvidga mina sömnadskunskaper, som hela tiden bjuder på något nytt. Då är det guld värt med sysidan och ditt snabba svar.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-14, 19:24   #6
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Roligt att du läser Claire Shaeffer!
Börjar man med att sy så här så blir det snart en vana.
Inte alls svårt och plaggen blir välbearbetade och snygga!
Med en underlining lägger man också fållen i denna, det blir
helt osynligt och proffsigt på både utsidan och insidan.

Skräddade långbyxor i tunn ull använder jag underlining på samma sätt, gärna med china silk, det blir proffsigt gjort och får en lyxig känsla.

Använder jag yllecrepe i byxan, fodrar jag istället med crepe de chine eller tricot eftersom jag vill ha kvar fallet i tyget.

Trevlig kväll!
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 09:52   #7
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Tack för ditt svar. Jag är utbildad brodös och älskar att jobba för hand. Därför tilltalar den här arbetssättet mig.Jag är långsammare än andra men kan då sitta ute i gröngräset och sy och slipper vara bunden till en maskin, som också ideligen måste träs om.Nu sticker jag snart på landet för en vecka men måste först fråga: Ser det inte konstigt ut i sömsmånerna när det är två slags tyg? Kastar du varje sida för sig och pressar isär? För att kasta ihop alla fyra lagren måste väl bli för klumpigt?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 11:02   #8
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Jag förstod att du kunde sömnad, speciellt när du läser böcker som Claire Shaeffer.

Trimmar, överkastar och pressar isär varje sida för sig, aldrig får det bli klumpiga sömmar. När det gäller riktig haute couture överkastar jag för hand, det går snabbt och sitter i sedan erfarenhet på större couture modehus.
Blixtlås syr jag i för hand med silkestråd och en näst intill mikroskopisk pricksöm, resultatet blir oändligt mycket snyggare än maskinsytt, oavsett vilken maskin man har. Är övertygad om att du vet hur man gör, titta annars i Claires bok, tekniken finns där också.

Brodöser har jag den allra största respekt för. Handskickligheten är enorm. Ha det så härligt på landet!
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 18:06   #9
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Tunn lammull, var hittar jag detta. Har du någon bra adress på att skicka efter riktiga mellanlägg vore jag glad,
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 18:57   #10
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Har tyvärr inga webbadresser som jag kan hänvisa till eftersom jag
brukar handla upp i skräddarbutiker när jag är i utlandet, men i Sverige har jag också köpt hos SidenCarlssons i Stockholm, Södermans Tyger i Stockholm är ett annat tips. Hör gärna med dem. Andra större välsorterade butiker kan ev ha det också.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 19:42   #11
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har Hvidberg eller fält eller...i Köpenhamn som har det mesta
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-18, 17:50   #12
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Nu är jag tillbaka från landet, det blev en kort sejour. Tack för beskrivningen hur man gör med sid- och axelsömmar vid "underlining". Ska ut på stan och kika i second handbutiker om jag kan hitta något exemplar att lära av.
Tyvärr har Södermans Tyger lagt ner. Det finns bara tre tygaffärer i Stockholms city nuförtiden.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons