Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-08, 14:37   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Nålträdare

Hejsan hoppsan
Är det någon som har fått köpa ny nålträdare till en HQ D1 någon gång? Har jätteproblem med att få den automatiska nålträdaren till att funka, verkar precis som kroken som tar fatt i tråden har gått av och nu undrar jag om det är någon mer som råkat ut för detta? Har absolut ingen gammal maskin och kan inte förstå hur den skulle gått sönder i så fall men nåt konstigt är det.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-08, 18:12   #2
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Ja nålpåträdarna på Husqvarnas maskiner ger jag inte mycket för. Har testat en hel del olika modeller, och ingen har fungerat bra. Har själv en D1 men tröttnade på att bli frustrerad vid varje trådbyte. Använder numera alltid nålpåträdaren som följde med min Pfaff overlock. Dessa nålpåträdare finns att köpa i välsorterade symaskinsbutiker, och kostar ca 85:-.
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-08, 18:26   #3
lenaeriksson lenaeriksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 24
Hej,
Jag har beställt en ny nålträdare till min Diamond. Fick till svar att eftersom den fungerat från början så går det inte på garantin. Man ska tydligen tänka på att ha nålen i högsta läget när man träder den. Det visste jag inte om.
Om man har tur så är den bara lite krokig, då kan man försöka böja tillbaka den. Men sån tur hade inte jag, för min gick av.
lenaeriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-08, 18:41   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Är det en dyr historia och beställa en ny????
Visste inte heller om att nålen tvunget skulle vara i översta läget, sånt är dom inte så duktiga på att skriva ut tyvärr.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-08, 18:52   #5
lenaeriksson lenaeriksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 24
Återförsäljaren kunde inte ge mej exakt pris men han gissade på 100 - 150 kr.
lenaeriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 07:25   #6
Christina1 Christina1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 37
hej1

Jag har en Saphire 870 och har bytt min nålträdare en gång då jag tydligen misshandlat den. Det kostade 550:- för mig på serviceverkstaden. Menar du att man kan själv byta ut den mot en nålträdare från en Pfaff overlock?
Christina1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 07:39   #7
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Tänk vad de kan ta ut på en liten detalj! Hittills har jag inte fått någon att fungera av de som sitter fast på maskiner... Dvs det är minst lika mycket pill som att trä för hand!

Men på min Bernina overlock finns en lös trädare som är hur bra som helst! Den kostar dock ca 500 lös... För en liten plastbit med en plåtsticka!!!!
Janome hade en för 90 kr som fungerar likadant. SÅ overlockarna verkar ha - i olika prisklasser!

MEN VAD DE ÄR BRA!!!!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 09:20   #8
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 127
Hej,
Jag har bytt nålträdare på min Bernette, det gjorde jag själv, minns inte vad den kostade exakt men mindre än 85:-. Jag har också en Husqvarna D1 och det är samma system på den, den har dock hållit trots flitig användning. Säljaren upplyste inte mig heller att nålen ska vara i högläge annars passar inte den lilla kroken in i nålsögat.
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 09:24   #9
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Använder ju min overlocknålpåträdare, men jag har köpt en lös nålpåträdere till en kompis, den var av märket Janome och kostade ca 85:-.

Den är verkligen helt suverän, och jag skulle aldrig bry mig om att byta ut den på maskinen. Gå till en butik och be att få prova en, gillar du den, är det onödiga pengar att sätta dit en ny på maskinen.
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 09:33   #10
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Nu är vi nog många som är nyfikna på din lilla pryl WiKa, kan du inte sätta in en liten bild här i forumet på den? Snäääälla!!!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 14:59   #11
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Här är en bild på den från Janome!
Berninas är mer fyrkantig än rund...
Bifogade bilder
 
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 16:29   #12
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Nålträdaren är helt suverän!
Den som uppfunnit den borde minst få fredspriset för tänk så många svordomar som inte blir sagda nu när nålen inte längre blundar!
Men tänk på att vara varsamma vid hanteringen då det endast är en magisk tunn metallremsa inuti...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 16:45   #13
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag upptäckte också denna magiska sak för några månader sen... Helt underbar. Jag slipper ta fram förstoringsglaset för att hitta ögat. :-)

Jag frågade min handlare om den o han letade upp hos en av sina grossister men den var inte från Janome så min är lila med lika bra ändå. Den första jag hade var janomes men kostade lite mer än den lila.

Jag köpte 5st o har skickat per brev till mina vänner o min familj som en lite present utan anledning.. Så roligt så.

Alla bara tittade o undrade vad det var för en mojäng!!!! När jag förklarade så utbrister alla: Precis vad jag behöver, tusen TACK.
Jag vet att dom alla använder o uppskattar den enormt då alla kommit lite till åren o inte har den bästa synen. Min ena vännina fick ha dottern till hjälp att trä om overlocken men numera gör hon det stolt själv utan att behöva vänta på att dottern ska komma hem.

Tänk vad en liten sak kan lysa upp himlen för andra..

/Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 17:27   #14
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Åh! Vilken bra idé - presenter!

Varifrån köpte du dina? Vad kostade de?
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 20:00   #15
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag köpte dom av min lokala symaskinshandlare här i stan o jag tror jag gav runt 80:- st för dom...
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons